پنجشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
توضیح جهان هستی به روایت یک پدربزرگ

کتاب «توضیح جهان هستی به نوادگانم» پرسش و پاسخ‌های نویسنده با یکی از نوادگانش درباره جهان هستی است. نویسنده به عنوان فردی که مهارت زیادی در ساده‌سازی مسائل پیچیده دارد معروف شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کتاب «توضیح جهان هستی به نوادگانم» گفت‌وگوی میان یک دختر نوجوان با پدربزرگش است. در واقع این پدربزرگ نویسنده کتاب هیوبرت ریو است.
 
درباره نویسنده
 هیوبرت ریو درجه دکتری خود را از  دانشگاه کورنل ایالت نیویورک ایالات متحده آمریکا در رشته فیزیک-اخترشناسی دریافت کرده است. اکنون در کانون ملی پژوهش‌های علمی فرانسه در شهر پاریس به کارهای پژوهشی می‌پردازد. این اثر یکی از کتاب‌‌های پرشمار این دانشمند است که به زبان ساده نوشته شده و انتشارات سویل پاریس آن را در 2011 منتشر کرده است.

این نویسنده 85 ساله درباره سرچشمه مواد شیمیایی پیدایش سامانه خورشیدی و جهان هستی فیزیک-اخترشناسی هسته‌ای و کیهان‌شناسی پژوهش‌های ارزنده‌ای کرده است. وی در میان دیگر دانشمندان و مخاطبانش به عنوان فردی شناخته شده است که توانایی توضیح پیچیده‌ترین مسائل را به زبان ساده دارد و این کتاب هم یکی از آثاری است که وی با ادبیاتی ساده نوشته است. در پایان کتاب خوانندگان خواهند فهمید که دانش آن‌ها در برابر واقعیت‌های جهان هستی بسیار اندک است.

 
سیات علمی teachwire که به معرفی و تشریح کتاب‌‌های علمی برای کودکان و نوجوانان می‌پردازد درباره این اثر نوشته است؛ «اگر چه این کتاب گفت‌وگویی زیبا درباره خواستگاه، تاریخ و آینده جهان است، اما مفاهیم آن برای نوجوانان به اشتراک گذاشته شده است و نویسنده در این زمینه بسیار موفق عمل کرده. همانگونه که پیش‌تر هم گفتیم این کتاب در قالب گفت‌وگو گسترده درباره سوالات فردی نوجوان  ارائه شده است. کتاب تا حد بسیار بالایی برای خواننده رضایت‌بخش بوده چراکه به تشریح علوم پیچیده می‌پردازد و مفاهیم بنیادی و فلسفی را با شعر و به وضوح کشف می‌کند.»
 
نویسنده در پیش‌درآمد کتاب گفته است؛ «عنوان کتاب مرا یاد اثر هنر پدربزرگ بودن از ویکتور هوگو می‌اندازد. در دنیایی که زوج‌ها دیگر آن انسجام گذشته را ندارند پدربزرگ‌ها راهنمای بسیار با ارزشی شده‌اند به ویژه آنکه اکنون آن‌ها زمان بیشتری را با نوه‌هایشان می‌گذرانند.»
 
هیوبرت ریو این نوشتار را به مثابه وصیت‌نامه خود می‌داند و روی سخنش با نوجوانان در حدود چهارده‌ساله است. در جایی از کتاب می‌گوید؛ «با نوه خود در شب‌ها تابستان زیر آسمانی پر ستاره در کمال آسایش روی نیمکتی محو تماشایش می‌نشستیم. در اینجا سخن از علم است که شعر و احساس را هم بیگانه نمی‌داند.»
 
ستارگان تا چه اندازه از ما دور هستند
در بخشی از کتاب دختر نوجوان از پدربزرگ خود می‌پرسد؛ «پدربزرگ از این پس به گونه دیگری به ستارگان نگاه خواهم کرد. ولی نمی توانم بفهمم که آن‌ها تا چه اندازه‌ای دور یا نزدیک هستند. برای نمونه برای من بگو که چگونه می‌توان به درستی دانست که فاصله خورشید تا زمین چقدر است؟ «بسیار خوب در آغاز نگاه پرسشگر خود را به سوی خورشید می‌اندازیم. امشب می‌خواهیم خورشید را هنگام پایین آمدن غروب کردن ببینیم. این گلوله آتشین و غول‌پیکر که به ارامی به افق نزدیک می‌شود، ستاره‌ایست همانند آن‌هایی که در اسمان شب دیده می‌شوند. ولی ستارگان دیگر از ما آنقدر دور هستند که در همسنجی (مقایسه) با خورشید بسیار کم‌نور به نظر م ایند. در میان این همه ستاره ما شانس دیدن یکی از آن‌ها را در نزدیکی خود داریم و آن خورشید است.»
 
آنچه برای خواننده این کتاب می‌تواند سودمند باشد توجه به ذهن پرسشگر دختری نوجوان و همچنین پاسخ‌های علمی و باریک‌بینانه یک دانشمند به پرسش‌های یک نوجوان است و برای کسانی که کنجکاو چگونگی جهان هستی هستند، می‌تواند راهگشا و مفید باشد.
 
کتاب «توضیح جهان هستی به نوادگانم» در 500 نسخه، به قیمت هفده‌هزار تومان از سوی انتشارات پیام امروز راهی کتابفروشی‌ها شده است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها