دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۷
شهدای هسته‌ای نقش مهمی در بومی‌سازی این دانش ایفا کردند

سید علی مفاخریان در آئین رونمایی از مجموعه «بوقت نوترون»، گفت: توسعه علمی امروز کشور از جهاتی به تلاش‌های این شهدا بازمی‌گردد که زحمات و مشقت‌های بسیاری در جهت بومی‌سازی این صنعت و دانش،‌ متحمل شدند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین رونمایی از مجموعه چهارجلدی «بوقت نوترون» زندگینامه و خاطرات مرتبط با مسعود علیمحمدی، داریوش رضایی‌نژاد، مجید شهریاری و مصطفی احمدی روشن؛ شهدای هسته‌ای و تجلیل از خانواده این شهیدان راه علم، عصر دوشنبه 23 دی‌ماه در سالن اجتماعات شهرداری منطقه 9 برگزار شد.
 
مفاخریان؛ شهردار منطقه 9 در این آئین بیان کرد: رونمایی از این چهار کتاب که روایت‌هایی از زندگی چهار تن از نوابغ و دانشمندان هسته‌ای ایران بودند، اتفاق خوبی است که به همت شهرداری منطقه 9 و فرهنگسرای رویش صورت می‌گیرد و می‌تواند چهره‌های این شهیدان راه علم را ماندگارتر کند. امیدواریم روح بزرگ و خون پاک این شهدا، به بالندگی و شکوفایی بیشتر علمی کشور به‌ویژه در حوزه فناوری هسته‌ای کمک کند.
 
شهره پیرانی؛ همسر شهید داریوش رضایی‌نژاد / منصوره کرمی؛ همسر شهید مسعود علیمحمدی

وی ادامه داد: امروز جمهوری اسلامی ایران به پیشرفت‌ها و فناوری‌‌های مختلف در حوزه‌های گوناگون همچون نظامی، موشکی، صنعتی، پزشکی و هسته‌ای استوار است. توسعه علمی امروز کشور از جهاتی به تلاش‌های این شهدا بازمی‌گردد که زحمات و مشقت‌های بسیاری در جهت بومی‌سازی این صنعت و دانش،‌ متحمل شدند. فقدان این دانشمندان بزرگ برای کشور، سخت و دردناک است، ولی دست‌پرورده‌های جوان این جهادگران علمی، امروز رشد کرده و موجب خلق فناوری‌های جدید ازجمله در حوزه انرژی اتمی شده‌اند و گام‌های محکمی در راه بومی‌سازی این فناوری استراتژیک برداشته و همچنان این راه را با قدرت ادامه می‌دهند.
 
مفاخریان اظهار کرد: کشورهای بزرگ صنعتی و پیشرفته دنیا، دوست ندارند ما به این جایگاه برسیم و با تفکر انحصارطلبانه خود، به روش‌های مختلف سعی در متوقف کردن ما در مسیر پیشرفت و موفقیت دارند. اما به همت جوانان و دانشمندان ایرانی در عرصه‌های مختلف، همچنان پیشتازانه در مسیر پیشرفت حرکت می‌کنیم و امیدواریم به همت نخبگان ایرانی در آینده در این حوزه در دنیا بی‌رقیب شویم که این مهم دور از دسترس نخواهد بود.


مغزها را نمی‌توان تعطیل کرد
حجت‌الاسلام والمسلمین اسدی نیز در بخش دیگری از این آئین، با تجلیل از مجاهدت‌های علمی این چهار شهید، گفت: بعد از پایان جنگ تحمیلی، تمرکز ما روی تقویت قوای نظامی، دفاعی و پیشرفت‌های علمی و فناورانه متمرکز شد که نمونه بارز آن، پیشرفت‌های هسته‌ای است. جوانان بسیاری از عمر و خانواده خود گذشتند تا ما امروز ثمره آن‌را ببینیم.
 
وی افزود: این شهدا برای سربلندی نام ایران با کمترین امکانات، افتخارات و دستاوردهای بزرگی به‌دست آوردند و محبوب دل مردم ایران شدند. امروز برکت خون این شهدا را در پیشرفت و سربلندی و خودکفایی علمی ایران در بسیاری عرصه‌ها مشاهده می‌کنیم. امروز غرب همه‌چیز را برای خود می‌خواهد و وقتی کشوری بخواهد خود را از استثمار نجات دهد، با آن کشور مقابله می‌کنند. فکر کردند با ترور دانشمندان و تعدادی از نخبگان ایرانی، همه‌چیز تمام می‌شود، درحالی‌که مغزها را نمی‌توان تعطیل کرد.
 

جامعه ما نیاز به الگوهای عینی دارد
رویا فتحی؛ معاون فرهنگی هنری شهرداری منطقه 9 نیز در بخش دیگری از این برنامه، با اشاره به اینکه هدف اصلی از برگزاری چنین برنامه‌هایی الگوسازی برای جوانان است، گفت: در عصر حاضر در کنار الگوبرداری از سیره و روش زندگی ائمه معصومین (ع)، به الگوهای عملی در جامعه نیاز داریم. جوانان ما نیاز به الگوهای عینی دارند که در دل همین جامعه رشد کرده و بالنده شده‌اند و توانسته‌اند خدمات ارزنده‌ای در عرصه‌های مختلف برای اعتلا، آبادانی و پیشرفت ایران انجام دهند.
 
وی بیان کرد: ما امروز با افتخار، سیزدهمین کشور دنیا در زمینه انرژی اتمی هستیم. سال گذشته نیز 83 مورد از خدمات جدید که حاصل تلاش و نبوغ جوانان و دانشمندان ایرانی بود، در این حوزه مهم و استراتژیک رونمایی شد.


رئیس فرهنگسرای رویش، با معرفی کوتاهی از چهار شهید هسته‌ای، به نقش تأثیرگذار آن‌ها در پیشرفت این دانش در کشور اشاره کرد و افزود: دکتر مجید شهریاری، دارای مدرک دکترای مهندسی الکترونیک از دانشگاه امیرکبیر بود که در سال 1389 توسط دشمنان این آب و خاک به شهادت رسید. این شهید راه دانش، نقش مهمی در تحقق غنی‌سازی 20 درصدی ایفا کرد. داریوش رضایی‌نژاد؛ دانشجوی دکترای دانشگاه صنعتی خواجه‌ نصیرالدین طوسی بود که علاوه بر نوشتن تعداد زیادی مقالات ارزشمند علمی و پژوهشی در حوزه انرژی هسته‌ای، مسئولیت‌های پژوهشی حساسی در این حوزه برعهده داشت.
 
فتحی ادامه داد: شهید مصطفی احمدی روشن، مدیریت بازرگانی تأسیسات هسته‌ای نطنز را برعهده داشت که بسیاری از تأسیسات، تجهیزات و ملزومات مورد نیاز این مرکز را تأمین کرد. دکتر مسعود علیمحمدی، استاد دانشگاه تهران و نخستین شخصی است که در ایران دکترای خود را در فیزیک دریافت کرد. ایشان یکی از برگزیدگان جشنواره بین‌المللی خوارزمی در سال 86 بود و در پژوهش‌های بنیادی نیز رتبه دوم را کسب کرد.  
 

رونمایی از مجموعه «بوقت نوترون» با حضور خانواده شهدای هسته‌ای
مجموعه چهارجلدی «بوقت نوترون» به‌تازگی از سوی انتشارات حدیث راه عشق در اصفهان به چاپ رسیده و حسین ابراهیمی، مریم نصر اصفهانی، نعیمه منتظری و هاجرصائیه نویسندگان کتاب‌های این مجموعه هستند. این کتاب‌ها به همت شهرداری منطقه 9 تهران و فرهنگسرای رویش رونمایی شدند.
 
سردار محمدرضا صادق‌لو؛ رئیس امور ایثارگران و مشاور رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین اسدی، سید علی مفاخریان؛‌ شهردار منطقه 9، رویا فتحی؛ مدیر فرهنگی و هنری شهرداری منطقه 9 و رئیس فرهنگسرای رویش، محمدصادق میرصالحیان؛ مدیر انتشارات حدیث راه عشق و خانواده شهدای هسته‌ای از چهره‌های حاضر در این برنامه بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها