پنجشنبه ۱۶ آبان ۱۳۸۷ - ۱۱:۰۳
بیدل حکیم سخن در زبان آفرین است

دکتر میر جلال الدین کزازی که در مراسم افتتاحیه همایش عرس بیدل سخن می‌گفت بیدل را حکیم سخن در زبان دانست و گفت آنچه بیدل را به آن جایگاه بلند رسانیده است آنست که می‌توانیمش حکمت سخن نامیم. بیدل براستی حکیم سخن است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کزازی درباره جهانشناسی بیدل گفت: بیدل جهانشناسی خود را در سخن خود نریخته است؛ که اگر اینچنین می‌بود همتایان بسیار داشت. جهانشناسی بیدل برپایه سخن او به وجود آمده است او فرزانه‌ ایست که از روزن زیبای شعر به دنیا می‌نگرد. ما با جهانشناسی سخن ور روبرو هستیم که در سرشت و ساختار هنرمند است.

وی افزود: جهان در چشم بیدل شعری است که در هر آن می‌توان تازه به تازه سرود. در میان شاعران نامی ایران تنها یک تن است که می‌تواند مانند بیدل شعر بگوید و آن شیخ شروان خاقانی است؛ اما داستان بیدل حتی در سنجش با خاقانی بسیار متفاوت است. بدین سبب است که او را پیر معنی نام نهاده‌اند.

این استاد دانشگاه گفت: اگر سخن‌سنجان و ادیبان و زیبایی‌شناسان گرد هم آیند و سروده‌های بیدل را از دید آفرینش‌های هنری و بن‌مایه‌های ادبی بکاوند و یافته‌هایشان را سامان بدهند، به گونه‌ای جهانشناسی شگرف خواهند رسید. پندارهای بیدل پراکنده نیست. خواستگاه هنرش، پندار است و نه اندیشه و سرشت هنر او پراکنده نیست. شعر بیدل گونه‌ای جهانشناسی هنری پدید می‌آورد. به‌راستی این پدیده که تنها در فرهنگ ایرانی می‌توانست به نمود بیاید، پدیده‌ایست که در جهان بی‌همانند است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط