دوشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
کتابخانه سیار ۲۲ ساله همدان تعطیل می‌شود؟

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان ضمن بیان اینکه پیگیر نوسازی کتابخانه سیار ۲۲ ساله این کانون است، در عین حال نسبت به تعطیلی این واحد مهم فرهنگی که سال‌هاست به کودکان همدانی خدمت‌رسانی می‌کند، هشدار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در همدان، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سال‌ها است که به‌عنوان یکی از مروجان کتاب کشور شناخته شده است و یکی از فعالیت‌های اصلی آن در قالب کتابخانه‌های سیار شهری و روستایی نمود پیدا می‌کند.

به بهانه برپایی دوازدهمین نمایشگاه استانی کتاب همدان، کتابخانه سیار شهری شهرستان همدانِ این کانون در محوطه باز نمایشگاه مستقر شده است و در قالب یک غرفه مستقل فعالیت می‌کند؛ غرفه‌ای با عنوان «رادیو کتاب» که کودکان و نوجوانان در آن کتاب می‌خوانند و ضبط می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند.

اکنون که این واحد سیار شهری 22 ساله شده است مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیگیر نوسازی این واحد خدمت رسان به کودکان مناطق حاشیه شهر و محروم شهرستان همدان هستند؛ این خواستِ به‌حق، زمانی مشخص و بهتر دیده می‌شود که مینی‌بوس کهنسال و فرسوده کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کنار اتوبوس سیار شهری نهاد کتابخانه‌های عمومی استان قرار می‌گیرد.

طی بازدیدی که حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی از این واحد سیار انجام داد، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از او خواست قوانینی در جهت حمایت از نوسازی ناوگان‌های سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان از تصویب بگذرانند تا این واحدها در امنیت و با امکانات لازم و کافی به کودکان مخاطب خود خدمت‌رسانی کنند.
 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان طی این بازدید برای نوسازی این واحد، قول مساعدت و همراهی داد. با تمام این تفاسیر بهبود امکانات برای کتاب و کودک هر دو سرمایه‌گذاری است که نیاز است تمام دستگاه‌ها به‌ویژه استانداری توجه ویژه‌ای به آن نشان داده و بودجه‌های لازم را برای آن در نظر بگیرند.

در این کتابخانه سیار شهری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با وجود فرسوده و کوچک بودن، غرفه رادیو کتاب افتتاح شد و کودکان و نوجوانان از این پس با حضور در آن می‌توانند نتیجه مطالعه کتاب‌هایی را که خوانده‌اند، با دیگران به اشتراک بگذارند. آنچه را که از کتاب دریافته‌اند با وسایل تعبیه شده در این واحد ضبط کنند و خروجی صوتی آن را دریافت و با دیگران به اشتراک بگذارند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان استان همدان به خبرنگار ایبنا گفت: کانون پرورش فکری کودکان بیش از نیم قرن است که مروج کتاب و کتابخوانی است و کتاب محور اصلی فعالیت‌های آن است. در هر فضا و مکانی که کتاب ترویج پیدا می‌کند، کانون همراهی خود را اعلام می‌کند.
 

ضرابی‌زاده با بیان اینکه مربیان واحدهای سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همزمان هم راننده هستند و هم مربی، گفت: اگر خستگی مسیرهای طولانی را هم در نظر نگیریم باید بپذیریم که این واحدهای سیار که کار بسیار حائز اهمیتی را انجام می‌دهند، علاوه بر اینکه فضای کمی را دارد فرسوده است. لازم است خودرو‌های استاندارد در اختیار ناوگان سیار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار گیرد.

مربی مستقر در واحد سیار شهری شهرستان همدان با اشاره به اینکه اغلب استان‌های دیگر اتوبوس در اختیار دارند، بیان کرد: نیاز است مانند سایر استان‌ها، استاندار، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولین جهت نوسازی این ناوگان همت کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان همدان تاکید کرد: متاسفانه مجبوریم این واحد سیار را تعطیل کنیم زیرا فاقد شرایط لازم جهت تردد و خدمت‌رسانی است. با تعطیل شدن واحد مذکور بسیاری از کودکان و نوجوانان عضو آن از خدمات کانون محروم می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها