شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰
دلمویه‌های شاعران فارس در رثای شهید سلیمانی عرضه می‌شود

کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان فارس همزمان با ایام سوگواری دهه اول فاطمیه از برگزاری «عصر شعر خاتم سلیمانی» و گردهمایی بزرگ شاعران فارس در سوگ شهید قاسم سلیمانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس،‌ هاشم کرونی با اعلام این مطلب اظهار کرد: بنا به درخواست جمع کثیری از شاعران و علاقه مندان عرصه ادبیات انقلاب اسلامی و ولایی برنامه‌ای بزرگ اما تخصصی و حرفه‌ای در عرض ارادت به سردار دل‌ها سه شنبه ۲۴دی در ایام عزای فاطمیه در حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیه السلام برگزار می‌شود.

به گفته کرونی، شاعران مرتبط با کانون آفرینش‌های ادبی حوزه هنری فارس از پیشگامان سرایش شعر برای سردار مقاومت بودند از جمله شعر شمال اشراق که از نخستین شعرهای شاعران کشور در ابتدای دهه ۹۰ برای حاج قاسم بود و در فارس سروده شد.

وی افزود: به پیشنهاد جمعی از هنرمندان انقلابی در فضای مجازی قرار شد شب شعری با عنوان «خاتم سلیمانی» سامان یابد که حوزه هنری استان فارس به عنوان پایگاه هنر انقلابی در استان، از این امر استقبال کرده و با دعوت از جمعی از فعالین ادبی جلسه ای برای برگزاری این مراسم تشکیل دادند.

کارشناس مسئول آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان فارس ادامه داد: این مراسم به همت حوزه هنری فارس، و همراهی نهادهای فرهنگی استان از جمله آستان مقدس احمدی و محمدی علیهماالسلام (انجمن ادبی آستان مهر)، سازمان تبلیغات اسلامی، بسیج هنرمندان اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، صداو سیما و فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و سازمان فرهنگی هنری شهرداری شیراز برگزار می‌شود.

وی گفت: همایش بزرگ شاعران فارس و عصر شعر خاتم سلیمانی از ساعت ۱۴تا ۱۷ روز سه شنبه هفته آتی ۲۴دی ماه در آستان مقدس حضرات احمدی و محمدی علیهماالسلام حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه السلام سالن شهید دستغیب برگزار می‌شود و حضور کلیه علاقه مندان آزاد است.

کرونی تصریح کرد: درصدد هستیم علاوه بر شاعران پیشکسوت و جوان فارس و اعضای انجمن‌های ادبی چند شهرستان استان، چند نفر از شاعران نامدار و پرآوازه شعر جوان انقلاب اسلامی را نیز به عنوان میهمان ویژه این مراسم در کنار خویش داشته باشیم.

وی گفت: به محض قطعی شدن حضور میهمانان ویژه از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی این امر را اعلام خواهیم کرد تا ان شاء الله در این مراسم شنونده زیباترین مرثیه‌های فاطمی شاعران اهل بیت علیهم السلام در کنار چکامه‌های حماسی در سوگ سردار مقاومت سپهبد شهید قاسم سلیمانی باشیم.

استقبال از محصولات حوزه هنری برای سردار دل‌ها چشمگیر بود
معاون فرهنگی هنری حوزه هنری استان فارس نیز با گرامی داشت ایام فاطمیه و سوگ سپهبد شهید قاسم سلیمانی گفت: حوزه هنری به عنوان پایگاه اندیشه پاک هنر ولایی از نخستین لحظات این سوگ عظیم با زبان و بیان هنری به بازخوانی ارادت اهل هنر به سردار مقاومت پرداخت و همکاران نیز میز یادبود سردار دل‌ها را در حوزه هنری استان برپا کردند.

عبدالرضا قیصری اظهار کرد: انتشار شعر شمال اشراق اثر‌هاشم کرونی از نخستین کارهای ما در فضای مجازی بود که استقبال خوبی از این اثر صورت گرفت و در سایت‌ها و گروه‌ها و شبکه‌های اجتماعی با‌ها و با‌ها با نشان حوزه هنری فارس با نشر شده و به اشتراک گذاشته شد.

وی افزود: پیش از این واحد موسیقی و سرود حوزه هنری استان فارس این اثر را دستمایه تولید محصولی هنری قرار داده بود و با اجرای گروه خوش ذوق و هنرمند و انقلابی جوان جنوب فارس، گروه هنری مصباح الهدی لارستان قطعه سرود «سردار دل‌ها» را تولید کرده بود.

معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری استان فارس ادامه داد: این اثر ساعاتی پس از اعلام شهادت سپهبد شهید سلیمانی به عنوان یکی از اولین آثار در رثای این شهید والامقام منتشر شد و همراه با پوستری که در واحد هنرهای تجسمی تولید شده بارها در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شد و مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت.

وی گفت: استقبال عمومی از این اثر به حدی بود که به دعوت مشترک سازمان تبلیغات اسلامی، صداو سیما و حوزه هنری فارس گروه هنری مصباح الهدی لارستان به مرکز استان دعوت شد تا هنرمندان گروه این قطعه را به صورت زنده در استودیوی پخش برنامه شبانه شبکه استانی سیمای فارس اجرا کنند.

قیصری تصریح کرد: حوزه هنری فارس به عنوان پشتیبان حرکت‌های خودجوش انقلابی وظیفه خویش را در حمایت از برنامه خاتم سلیمانی دیده و این برنامه را در قالب یکی از دو فرصت برنامه سالانه خویش در عرصه شعر استان مورد حمایت و پشتیبانی قرار می‌دهد.

وی در ادامه اظهار کرد: سه شنبه۲۴دی ماه از ساعت ۱۴ تا ۱۷ سالن شهید دستغیب حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ علیه السلام میعادگاه عاشقانی است که دل در گرو عشق فاطمی و مهر محبان آل علی علیهم السلام دارند و از همه عزیزان برای حضور در این مراسم دعوت می‌کنیم.

تقارن شهادت سردار سلیمانی و ایام فاطمیه حاوی پیام است
ساجده تقی زاده شاعر و نویسنده جبهه ادبی هنری انقلاب اسلامی نیز با دعوت از عموم شاعران فارس برای شرکت در این مراسم اظهار داشت: حقیقت راه و مرام سردار سلیمانی دفاع از حرم‌های مطهر فرزندان حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بود و تقارن این مراسم با ایام فاطمیه حاوی پیام است.

وی افزود: اگر بتوانیم شان و منزلت شاعر شیعی و انقلابی را درک کنیم و این شان را سرلوحه زندگی و حرکت اجتماعی و ادبی و هنری خویش قرار دهیم آنوقت بهتر می‌توانیم در آسمان اندیشه سلیمانی و سلیمانی‌ها پرواز کنیم و جانمان را به جوهر عشق علوی و زهرایی جلا دهیم.

تقی زاده که پیشنهاد دهنده اولیه برگزاری عصر شعر خاتم سلیمانی بود ادامه داد: وقتی شور و شوق دوستان شاعر و تلاششان در عرض ارادت به این سردار والامقام را دیدم و مشاهده کردم همه از ضرورت انجامکاری سخن می‌گویند گروه خاتم سلیمانی را راه انداختم.

وی افزود: از همان ابتدا همه فعالان و دست‌اندرکاران محافل و نهادهای فرهنگی هنری استان را که در عرصه مقاومت و ایثار و انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند به این گروه دعوت کردیم که علاوه بر شخصیت‌های حقیقی استقبال دو مجموعه حوزه هنری فارس و انجمن ادبی آستان مهر حرم حضرت شاهچراغ علیه السلام چشمگیرتر بود.

این شاعر و نویسنده و فعال ادبی در پایان اظهار کرد: امیدوارم برنامه خاتم سلیمانی برگی درخشان در تاریخ فعالیت‌های ادبی هنرمندان جبهه ادبی هنری انقلاب اسلامی فارس را رقم بزند و زمینه ساز شروع فصلی تازه از همدلی و همراهی شاعران در سایه سار نخل تنومند ولایت باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها