شنبه ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹
قدم‌های خوبی دررابطه‌با قانون ارزش افزوده ناشران برداشته شد

عضو هیئت رئیسه مجلس در بازدید از چهاردهمین نمایشگاه کتاب قم، گفت: در رابطه با قانون ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد ناشران قدم‌های خوبی برداشته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، چهاردهمین نمایشگاه کتاب استانی و سومین نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان استان قم که با همکاری معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، اتحادیه ناشران و کتابفروشان استان قم، بانک شهر، شهرداری قم، مجتمع ناشران و شرکت تعاونی ناشران قم برگزار شد، روز جمعه 20 دی ماه 98 به کار خود پایان داد.

این نمایشگاه روز پنجشنبه 12 دی ماه با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در محل دائمی نمایشگاه‌های افتتاح، و هر روز از ساعت 15 الی 22  از سوی علاقه مندان مورد بازدید قرار گرفت.
 
در آخرین روز این نمایشگاه به سراغ مسئولین و غرفه دارها رفتم و از چند و چون نمایشگاه سوال کردم که حاصل آن از نظرتان می‌گذرد.
 

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی و عضو هیئت رئیسه مجلس، طی بازدید از نمایشگاه کتاب قم تنها مشکل موجود در نمایشگاه را وسعت آن ارزیابی کرد و گفت: با توجه به امکانات محدود، در این مقطع از زمان، برگزاری نمایشگاه از کیفیت خوبی برخوردار بود. حضور ناشران چشمگیر بود اما موضوع وسعت نمایشگاه تنها مشکل موجود در نمایشگاه محسوب می‌شد.
 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به اینکه استان قم دومین استان بعد از تهران در حوزه نشر است، باید فکری برای نمایشگاه دائمی کتاب انجام شود. تلاش می‌کنیم مکان دائمی نمایشگاه کتاب را که در ابتدای عوارضی قم تهران واقع شده زودتر به نتیجه برسانیم.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس در خصوص حمایت از ناشران تصریح کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رابطه با قانون ارزش افزوده و مالیات بر عملکرد قدم‌های خوبی برداشته ایم و تلاش می‌کنیم در بخش هزینه‌های بودجه سال 99 به این حوزه کمکی‌هایی داشته باشیم.
 
مکان فعلی برای نمایشگاه کتاب مناسب نیست
مدیر فروش انتشارات کلبه شروق اولین انتقادش را متوجه‌ی مکان برگزاری نمایشگاه کرد و گفت: مکان فعلی برای نمایشگاه کتاب مناسب نیست. اگر نمایشگاه کتاب استان قم در مرکز شهر برگزار می‌شد حتما استقبال بهتری صورت می‌گرفت. 

مدیر فروش غرفه مؤسسه انقلاب اسلامی به دو نکته اشاره کرد و گفت: نکته اول اینکه ساز و کار جدید بن‌های تخفیف مشکلات زیادی برای مشتری‌ها و غرفه‌داران ایجاد کرد، اما نکته دوم این است که به دلائل مختلف بعد از گذشت چند روز از افتتاح نمایشگاه در روزهای آخر مراجعه بیشتر شد.
  
فضای مناسبی برای غرفه دارها تدارک دیده شد
رضا مرادی نماینده انتشارات امیرکبیر به حضور باسابقه خود در قم به عنوان غرفه‌دار کتاب اشاره کرد و گفت: اولین بار در سال 79 برای نمایشگاه کتاب به قم آمده‌ام. همیشه خاطره پربار خرید و استقبال مردم قم با من بوده است اما امسال استثنائا به دلایلی از جمله شهادت سردار سلیمانی که طی این هفته در سطح کشور رخ داد، نمایشگاه آنگونه که می‌خواستیم نشد.

مرادی گفت: من نمایشگاه‌های زیادی را رفته ام. امسال علی رغم اینکه فضای مناسبی برای غرفه دارها تدارک دیده شد اما چند روز اول استقبال خوبی از نمایشگاه نشد.
  

نمایشگاه کتاب استان قم جامع بود
حجت الاسلام و المسلمین هادی قبادی مسئول دفتر نمایندگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان قم در رابطه با نمایشگاه کتاب گفت: به رغم تصوری که در جامعه مبنی بر عدم اقبال اقشار مردم از کتاب وجود دارد اما بنده نمایشگاه امسال را با وجود تداخلی که با حادثه تلخ شهادت سردار سلیمانی پیدا کرد، در یکی دو روز آخر از نظر استقبال خوب دیدم.
 
قبادی بیان کرد: تنوع ناشران از سراسر کشور به‌خوبی دید می‌شد، لذا می‌توانم بگویم این نمایشگاه، نمایشگاه جامعی بود. مضاف بر آن از جهت تنوع موضوعی برای مخاطبین مختلف، گستردگی جامعه هدف و  کتاب برای گروه‌های سنی مختلف دقت مفیدی صورت گرفته بود.
 
مسئول دفتر نمایندگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی استان قم یاداور شد: در مجموع شادابی و پویایی را در نمایشگاه دیدم و چینش غرفه‌ها را هم با توجه به امکانات، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های استان قم مطلوب ارزیابی می‌کنم.

 
جانمایی برخی غرفه‌ها نامناسب بود
حسن پاکزاد که به نمایندگی از نشر شانی در نمایشگاه حضور داشت، گفت:  چون من ساکن این شهر نیستم و به عنوان مولف به نمایشگاه آمده ام و چند روز در قم مانده ام، تبلیغات شهری را خیلی ضعیف دیدم. برخی از دوستان قمی بنده که شاعر و نویسنده اند از برگزاری نمایشگاه بی اطلاع بودند.
 
وی جانمایی برخی غرفه‌ها را مناسب ارزیابی نکرد و گفت: حدودا 10 غرفه که باید در سالن اصلی و عمومی ساماندهی می‌شدند در سالن کودک و نوجوان قرار گرفته‌اند. متاسفانه ما محصولی برای عرضه به این گروه سنی نداریم و به نحوی مظلوم واقع شده‌ایم.
 

تغییر مکان نمایشگاه کتاب به برگزاری آن ضربه می‌زند
سیدموسی حسینی‌کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا گفت: خوشبختانه هر چه به روزهای آخر نمایشگاه نزدیک شدیم استقبال مردم بیشتر شد. این هفته درگیر حال و هوای شهادت سردار سلیمانی شد اما دو روز آخر استقبال خوبی شد.

وی اضافه کرد: با توجه به بازدیدی که از غرفه‌ها داشتم، فروشندگان از فروش روزهای آخر راضی بودند.

مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم تصریح کرد:  نظر سنجی‌هایی که از مردم داشتیم نشان داد در اکثر شاخص‌ها به صورت میانگین خوب بوده ایم، اما امیدوارم دغدغه ای که درباره مکان نمایشگاه داریم به زودی حل شود تا از این به بعد فضای ثابت نمایشگاهی داشته باشیم، چرا که همین تغییر مکان مقداری به کل کار ضربه می‌زند.

کاشانی یادآور شد: مردم مقداری از قیمت کتاب‌ها ناراضی بودند. ما سعی کردیم با توجه به بحث تورم کمک‌هایی را تدارک ببینیم تا مثل حوزه‌های دیگر در حوزه کتاب شاهد تورم نباشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها