سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
زمان و مکان نامناسب، از عوامل مهجوریت نمایشگاه قرآن در قزوین

زمان و مکان نامناسبِ برگزاری، تبلیغات و اطلاع‌رسانی اندک و مدیریت ضعیف، موجب شد نمایشگاه قرآن قزوین که هر سال از شاخص‌ترین فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی سالیانه این استان بود، به نمایشگاهی راکد و بدون مخاطب تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قزوین، پس از گذشت 6 سال از برگزاری یازدهمین نمایشگاه قرآن در استان قزوین، دوازدهمین دوره این رویداد چندی پیش در این شهر برگزار شد. با این حال، انتظارات از این رویداد بزرگ فرهنگی و مذهبی در استان قزوین هنوز برآورده نشده است.

برگزاری نمایشگاه در مکانی جدید (مسجدی تازه‌ساز که هنوز استفاده از آن برای مردم ترویج نشده است)، اطلاع‌رسانی نادرست و عدم تبلیغات مناسب در سطح شهر موجب شد تا نمایشگاه قرآن کریم استان قزوین که می‌توانست یکی از پرشورترین رویدادهای فرهنگی و مذهبی استان باشد، نتواند انتظارات جامعه فرهنگ و هنر استان را محقق کند.

چالش‌های برگزاری نمایشگاه قرآن قزوین در مکانی جدید
حدود دو هفته پیش دوازدهمین نمایشگاه قرآن کریم استان قزوین با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی در مسجد امام حسن عسکری (ع) شهرک کوثر قزوین افتتاح شد. این مکان جدید و تازه تاسیس، برای نخستین بار بود که مورد استفاده نمایشگاهی قرار می‌گرفت.

انتخاب مکان جدید برگزاری برای این نمایشگاه البته اما و اگرهایی را به همراه داشت چراکه برگزاری نمایشگاه قرآن در فضای معنوی مسجدی تازه تاسیس با امکانات عالی می‌توانست انتخابی برجسته باشد اما از سوی دیگر عدم اطلاع‌رسانی صحیح و اصولی، دسترسی نداشتن مردم به این مکان جدید و دوری از مرکز شهر و اجتماعات مردمی روزهای راکدی را به نمایشگاه بخشید.

نمایشگاه قرآن کریم در قزوین جنبه فروشگاهی نداشت
علی کریمی از ناشرین استان قم که در این دوره از نمایشگاه قرآن کریم استان قزوین به همراه تعدادی از ناشرین این استان حضور یافته بود، با اشاره به اینکه این دوره از نمایشگاه قرآن کریم در استان قزوین جنبه فروشگاهی نداشت و نتوانست انتظارات ما را در حوزه فروش فراهم کند، به خبرنگار ایبنا گفت: بنده در بسیاری از نمایشگاه‌های قرآن کریم در کشور شرکت می‌کنم اما این شکل از برگزاری و فضای کوچک برای نمایشگاه برای من تازگی داشت.

وی افزود: بنده با ساختار جمعیتی استان قزوین آشنایی ندارم ولی تا جایی که اطلاع کسب کردم مکان جدید نمایشگاه در منطقه‌ای که از مرکز شهر فاصله دارد، انتخاب شده است و از نظر جمعیتی نیز مکان پرترددی نیست و شاید یکی از علل همین عدم استقبال مردم، این مسئله باشد.

کریمی عنوان کرد: حتی به دلیل فضای خاص این مکان جدید ما مراجعین عمومی نمایشگاه‌ها را نداشتیم و فقط عده خاصی که در جریان برگزاری قرار گرفته بودند، به فضای نمایشگاه مراجعه کردند.

مردم از برگزاری نمایشگاه قرآن بی‌اطلاع بودند
فاطمه بختیاری از بازدیدکنندگانی بود که در این نمایشگاه با او به گفت وگو نشستیم. او معتقد است: مردم از برگزاری نمایشگاه بی‌اطلاع بودند و مکان برگزاری نمایشگاه نیز در جایی که محل تردد مردم باشد، نبود تا آنها به‌صورت اتفاقی در مواجهه با نمایشگاه قرار گیرند.

وی افزود: نمایشگاه در روزهای پایانی‌اش بود که من به‌صورت اتفاقی متوجه برگزاری این نمایشگاه در استان شدم اما اگر اطلاع‌رسانی درست در سطح شهر انجام می‌شد، قطعا می‌توانستیم علاقمندان زیادی را در این دوره از نمایشگاه دور هم جمع کنیم. اطلاع‌رسانی نامناسب باعث شد تا مردم استان نتوانند از ظرفیت برگزاری چنین نمایشگاه ارزشمندی بهره‌مند شوند.

فضای نمایشگاهی مطلوب در مکان جدید نمایشگاه ایجاد شده است
سیدباقر ادیب مجابی مسئول انتشارات ادیب قزوین نیز در این خصوص بیان کرد: به‌دلیل برگزاری نمایشگاه در فضای معنوی مجموعه فرهنگی و مذهبی مسجد امام حسن عسکری (ع) و همخوانی معنایی فضا و نمایشگاه به علاوه امکانات مطلوب نمایشگاهی در این فضای تازه ساز انتظارات بیشتری برای مراجعه و استفاده مردم از نمایشگاه وجود داشت اما اطلاع‌رسانی نادرست موجب شد این ظرفیت دیده نشود.

وی بیان کرد: تغییر ناگهانی مکان برگزاری نمایشگاه در استان قزوین می‌توانست از علت‌های این اتفاق باشد که با برنامه‌ریزی و تبلیغات شهری مناسب می‌توانستیم این مسئله را مدیریت کنیم.

مجابی همچنین گفت: درست است که مشکلات اقتصادی حاکم بر وضعیت کشور، کاهش قدرت خرید مردم و مسائل این چینی کل حوزه کتاب و قرآن را تحت تاثیر قرار داده است؛ اما این نمایشگاه با توجه به ظرفیت مذهبی و معنوی استان قزوین می‌توانست بسیار پرشورتر برگزار شود.

زمان برگزاری نمایشگاه مناسب نبود
سعید مدرسی از مسئولین انتشارات در استان قزوین و غرفه‌داران در این نمایشگاه هم بیان کرد: به نظر بنده زمان برگزاری نمایشگاه با توجه به بازه امتحانی دانش آموزان و دانشجویان از یک سو و عدم همخوانی معنایی مناسب نبود و ایام ماه مبارک رمضان یا ماه محرم می‌توانست فرصت مناسبی برای برگزاری این نمایشگاه در استان قزوین باشد.

وی بیان کرد: سطح کلی نمایشگاه مطلوب بود و آثار خوبی برای نخستین بار در این دوره از نمایشگاه عرضه و به مردم ارائه شد اما متاسفانه اقبال عمومی به اندازه دلخواه نبود.

مدرسی گفت: البته در مجموع اقبال مردم از نمایشگاه های این چنینی کاهش یافته است که مسئولین باید به دنبال دلایل این مسئله باشند اما این دوره از نمایشگاه قزوین به دلایلی که گفته شد بیشتر تحت تاثیر این مسائل قرار گرفت.

ارائه 2000 عنوان کتاب قرآنی در نمایشگاه قرآن قزوین
سلیمانی رییس انجمن قرآن و نهج‌البلاغه استان قزوین نیز در این خصوص بیان کرد: در این دوره از نمایشگاه که با مشارکت بیش از 15 ناشر از استان قزوین و قم برگزار شد، بیش از 2 هزار عنوان کتاب قرآنی در معرض بازدید علاقمندان قرار گفته است.

وی بیان کرد: کتب قرآن، مرتبط با محتوای قرآنی و ابزارهای فرهنگی و مذهبی در این  نمایشگاه با تخفیف 40 درصدی به علاقمندان ارائه شد و تلاش کردیم تا با برنامه همه جانبه و جانمایی مناسب غرفه ها شرایط برگزاری یک نمایشگاه استاندارد را فراهم کنیم.

رئیس انجمن قرآن و نهج البلاغه استان قزوین یادآور شد: به‌دلیل مشکلات قبلی در برگزاری نمایشگاه های استانی تلاش کردیم تا این دوره از نمایشگاه با برنامه های دهه فجر، نمایشگاه کتاب و پایان سال تداخل نداشته باشد و به همین دلیل این بازه زمانی انتخاب شد که شاید از نظر برخی نیز مناسب نباشد.

سلیمانی بیان کرد: به دلیل همخوانی فضا با محتوای نمایشگاه، دوری از ترافیک مرکز شهر و پارکینگ مناسب این مکان برای نمایشگاه انتخاب شد و از نظر امکانات نیز رضایت غرفه‌داران و مراجعین را به همراه داشته است

وی در پایان گفت: همچنین برای این دوره از نمایشگاه قرآن استان قزوین برنامه‌های جانبی متعددی در نظر گرفته شده است تا لحظات خوبی و پرباری برای مراجعه‌کنندگان رقم بزنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها