پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
صالحی: مرحوم محقق داماد از ستارگان قمِ جدید است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به خصوصیاتی که درباره مرحوم آیت‌الله سیدمحمد محقق داماد مطرح می‌شود، این عالم دینی را یکی از ستارگان قم جدید معرفی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که در همایش نکوداشت مقام علمی مرحوم آیت الله سیدمحمد محقق داماد در سالن همایش‌های پژوهشکده علامه طباطبایی (ره) قم سخن می‌گفت، با اشاره به اینکه قم در 14 قرن گذشته مرکز نشر اسلام بوده است، گفت: قم دو دوره طلایی داشته است؛ دوره اول که متکلمان و محدثان بزرگی از این خاک برخاستند و دوره دوم یکصد سال اخیر است که با حضور آیت‌الله حائری یزدی رقم خورد. در این دوره شاهد افرادی مانند آیت الله محقق هستیم. مرحوم حائری، بذری را کاشت که شاهد رویش آن هستیم.
 
صالحی، آیت الله محقق داماد را در ادامه‌ی مرحوم حائری دانست و افزود: محقق داماد دارای جایگاه بسیار بزرگی است. مقام مرحوم محقق در ادامه‌ی آیت الله حائری یزدی و داماد ایشان است.
 
وی به نکته دومش درباره دوران قم جدید که مدیون مرحوم داماد است، اشاره کرد و یادآور شد: وجود شاگردان ایشان گواه بر این مدعی است. حداقل 10 مرجع صاحب رساله از شاگردان ایشان بوده‌اند و حتی شخصیت‌های طراز اولی از جمله شهید مطهری و بهشتی و دیگران از شاگردان وی به حساب می‌آیند.
 
صالحی در رابطه با مکتب آیت‌الله محقق داماد گفت: شیخ تربیت شده مکتب سامرایی بود. این مکتب در گفت‌وگو با خود و دیگران است و همین مسئله باعث عمق‌بخشی می‌شود. در این مکتب گفت‌وگو مستمر و دائمی است.
 
این مقام مسئول روش سامرایی آقا شیخ را در مسلک مرحوم محقق جاری ارزیابی کرد و گفت: این مسئله در برداشت علمی و تربیت شاگرد قابل لمس است.
 
صالحی توجه به روایات محفوف به قرائن را از دیگر ویژگی‌های آیت‌الله محقق داماد برشمرد و تصریح کرد: نگاه به فهم قدما و اعتماد قدما به سند به عنوان معیار در نگاه مرحوم داماد مطرح است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اینکه در حوزه فهم روایی به فهم سند بیشر توجه کنیم و با این مبنا مکتب فقهی شکل بگیرد، نشان دهنده توجه به مبنای فقها است.
 
صالحی در بخش دیگری از سخنانش به روش‌شناسی مرحوم محقق داماد پرداخت و گفت: نکته دیگر اینکه در روش‌شناسی فقهی مرحوم محقق داماد باید به مسئله قرآن توجه کرد. محقق داماد به‌خوبی از قرآن برای استخراج مباحث فقهی بهره می‌برد.
 
وی ادامه داد: مسئله دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، تاثیرگذاری ایشان در حوزه است. در جلسه دولت امسال آقای رئیس جمهور خاطره‌ای از قضیه کاپیتولاسیون نقل می‌کرد و درهمین رابطه یکی از افرادی که دراین موضوع صحبت کرده بودند، مرحوم محقق داماد بوده است.
 
صالحی منبر مرحوم داماد را هم خاص عنوان کرد و بیان کرد: منبر ایشان با دقت خاص بود. از خصوصیاتی که درباره محقق داماد مطرح می‌شود، به این نکته می‌رسیم که یکی از ستارگان قم جدید، محقق داماد است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در گذشته 200 هزار محدث در قم بوده است و قم جدید در شاخه‌های جدید توانسته در علوم مختلف اثرگذار باشد، گفت: قم جدید با قم قرون اولیه می‌تواند ارتباطاتی داشته باشد.
 
صالحی در پایان سخنانش برگزاری این همایش را  برای رسیدن به اهداف و اعتلای آقا شیخ مهم ارزیابی کرد و گفت: در آستانه صدمین سالگرد حوزه علمیه قم می‌توان به این مسئله رسید که به این اندازه بسنده نکرد و برای اعتلای اهداف شیخ تلاش بیشتر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها