دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
کتابی که ریاضیات را با تمام راه‌هایش به شما نشان می‌دهد

«آچار ریاضی» از شما یک ریاضیدان نمی‌سازد.در واقع نویسنده مانند یک راهنمای تور نقش‌ آفرینی کرده است و ریاضیات را با تمام راه‌هایش به شما نشان می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) «آچار ریاضی» نوشته ریچارد کاکرن با ترجمه تورج حوری پاییز امسال از سوی انتشارات مازیار راهی کتابفروشی‌ها شد.
 
این کتاب مجموعه خیره‌کننده از گوهرهای ریاضی است که تصاویری جذاب از دنیای ریاضیات را پیش روی خواننده قرار می‌دهد و برای مبتدیان، دانش‌آموختگان، دانشجویان و مدرسان و در یک کلام برای طیف وسیعی از عموم مردم نوشته شده است. تورج حوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره این اثر می‌گوید: «مجموعه چهارگانه آچار حاوی تاثیرگذارترین نظریه‌های علمی است و نویسنده در «آچار ریاضی» به تشریح جالب‌ترین نظریه‌ها و تئوری‌ها در این علم پرداخته است  لازم به ذکر است هر کدام از این مقالات حاوی مطالبی است که در روند تشریح آن ساده‌سازی‌های بسیاری انجام شده است. در واقع مجموعه آچار هدفش این بوده است که علم را برای عموم مردم به نوعی نرم کند. تقریبا همه نظریه‌ها به زبانی نوشته شده است که مخاطبان عام جذب شوند.»

 
گفتنی است این اثر بیان روشنی از مفاهیم و روش‌های اساسی در تمام عرصه‌‌های ریاضیات است و نقشه‌ای از چشم‌انداز‌های مختلف ریاضیات را در اختیار خوانندگان قرار می‌دهد. در واقع نویسنده مانند یک راهنمای تور نقش‌ آفرینی کرده است و ریاضیات را با تمام راه‌هایش به شما نشان می‌دهد.
 
در واقع «آچار ریاضی» یک ریاضیدان از شما نمی‌سازد. اما به شما می‌گوید که جریان‌های اصلی تاریخ ریاضیات چه جنبه‌هایی داشته و در عین حال از جدیدترین تحولات در علم ریاضی نیز به زبان ساده سخن می‌گوید. حوری در این‌باره معتقد است: «سیرتاریخی کتاب به گونه‌ای است که تئوری‌ها از زمان یونان باستان تا به امروز درج شده‌اند. در واقع از نظریه‌های دانشمندانی چون ارشمیدس و اقلیدس تا تئوری‌های جدید علم ریاضی در کتاب بر اساس موضوع فهرست‌بندی شده است»
 
کاکرن در این کتاب تمام روندهای عمده ریاضیات محض کنونی و تعدادی از نتایج مهم و هیجان‌انگیز قرن گذشته را درج کرده است. این گاهی به معنای پوشش دادن موضوعاتی است که ذاتا پیشرفته و نیازمند آماده‌سازی‌هایی بیش از آن هستند که به طور منطقی از این کتاب بر می‌آید. با توجه به همین ویژگی حوری می‌گوید:«برای فهم دقیق این اثر خوانندگان نیازمند پیش‌آگاهی از علم ریاضیات هستند اطلاعاتی که شاید بتوان از یک دانش‌آموز دبیرستانی در رشته ریاضی و فیزیک انتظار داشت. در واقع این اثر به شما محتوایی را آموزش نمی‌دهد اما به تعریف دلنشینی از مباحث ریاضی به مخاطب می‌دهد و حداقل مخاطب می‌فهمد که برای مثال جبر همولوزیک هم در علم ریاضی وجود دارد.»

کتاب دارای صد بخش است که هر کدام یک نظریه را شرح داده است هر قسمت موضوع را به گونه‌ای بیان می‌کند و نویسنده آنگونه که در مقدمه کتاب آورده امیدوار است برای مخاطبان موثر واقع شود.
 
تالار آیینه هندسه‌دانان را به چالش می‌کشد
در بخشی از کتاب با عنوان مسئله روشنایی که به قول ریاضیدانان بدون ریاضیات پیچیده بسیار ساده است اما هنوز لاینحل باقی مانده آمده است: «فرض کنید در اتاقی بدون در و پنجره هستید که تمام دیوارهای آن با آیینه پوشانده شده است شما فقط یک لامپ روشنایی دارید آیا جایی در اتاق هست که در سایه باشد؟ نور در مسیر مستقیم حرکت می‌کند و مانند توپ بیلیارد از دیوارها باز می‌تابد. با این وجود برخلاف توپ ذرات نور هرگز کند نمی‌شوند و هر پرتوی لامپ بیرون می‌دهد برای همیشه به بازتاب‌های مکرر ادامه می‌دهد. از آنجا که نور در تمام جهان با یک شدت ثابت گسیل می‌شود، به نظر منطقی می‌رسد که تمام اتاق در نور غرق شود.»
 
حوری در پاسخ به این پرسش که کدام بخش کتاب می‌تواند برای مخاطب جذابیت زیادی داشته باشد، معتقد است: «قضیه ناتمامیت گودال یکی از جالب‌ترین بخش‌هایی است که برای من جداب بود و خواندن این بخش را بیش ار هر بخش دیگری به مخاطبان توصیه می‌کنم. این نظریه به این موضوع اشاره دارد که هر نظریه صوری سازگار که قادر به بیان حساب بنیادی است می‌تواند حکم کند، نمی‌تواند اثبات یا ابطال کند و نمی‌تواند ناسازگاری خود را اسبات کند.»
 
 
«آچار ریاضی» در 232 صفحه، به شمارگان 1250 و به قیمت 29 هزار تومان از سوی انتشارات مازیار در قفسه کتابقفروشی‌ها نشست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها