شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
اعلام برنامه‌های همایش نکوداشت آیت‌الله سیدمحمد محقق داماد

دبیر اجرایی آیین نکوداشت آیت‌الله العظمی محقق داماد گفت: آیین نکوداشت آیت الله العظمی سیدمحمد محقق داماد 12 دیماه جاری با پیام رهبر انقلاب در آستان حضرت معصومه (س) برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حجت الاسلام و المسلمین رضا مختاری در نشست خبری آیین نکوداشت آیت‌الله العظمی محقق داماد که در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزار شد، با اشاره به پنجاهمین سالگرد رحلت آیت الله العظمی سیدمحمد محقق داماد گفت: بعد از انقلاب تجلیل شایسته‌ای از این عالم وارسته صورت نگرفت. به مناسبت پنجاهمین سالگرد  ایشان در راستای تکریم از مقام شامخ این علم جلیل القدر آیین نکوداشتی با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مدیریت حوزه علمیه، دفتر تبلیغات اسلامی و آستان مقدس حضرت معصومع (س) در قم برگزار خواهد شد.
 
وی اضافه کرد: آیت الله محقق داماد از شاگردان بزرگ آیت الله حائری یزدی موسس حوزه علمیه قم بوده است و چون داماد ایشان بوده به همین عنوان معروف شده اند. از طرفی آیت الله داماد فردی محقق و اهل پژوهش بوده که به لقب محقق نیز شهرت یافته اند.
 
مختاری ادامه داد: آیت الله محقق داماد سال 1301 از یزد به قم آمدند، نزد آیت الله حائری تلمذ کردند و در سال 1313، دو سال قبل از رحلت آیت الله حائری داماد ایشان شدند.
 

دبیر علمی همایش آیت الله العظمی سیدمحمد محقق داماد مهمترین ویژگی این عالم بزرگ را اهتمام به تدریس و شاگرد پروری عنوان کرد و گفت: خیلی از مراجع امروز جز شاگران ایشان بوده اند. مراجعی همچون آیات عظام شبیری زنجانی، علوی گرگانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی و شخصیت‌های طراز اولی همچون شهید بهشتی، شهید مطهری و امام موسی صدر.

وی به توضیحی درباره تقریرات آیت الله العظمی محقق داماد پرداخت و بیان کرد: آیت الله العظمی محقق داماد به دلیل اهتمام به تدریس زمانی برای تالیف نداشته اند و آثار ایشان تقریرات وی هستند. یک دوره 20 جلدی فقه از ایشان از سوی موسسه کتاب شناسی شیعه زیر نظر آیت الله استادی تصحیح و آماده چاپ شده است و روز برگزاری همایش از آن رونمایی می‌شود. نویسندگان این تقریرات آیات عظام مکارم شیرازی، مومن، طاهری اصفهانی، جوادی آملی و سید علی داماد فرزند ایشان هستند.
 
مختاری بیان کرد: یک جلد کتاب تحت عنوان «آموزگار فقاهت» هم در شرح حال ایشان به عنوان مدخل این دوره 20 جلدی تدوین شده است که روز همایش از این کتاب نیز رونمایی خواهد شد.
 
دبیر علمی همایش آیت الله العظمی محقق داماد فردی نوآور در عرصه علمی معرفی کرد و یادآور شد: چند مجله همچون مجله فقه اهل بیت، کاوشی نو در فقه اسلامی و مجله فقه وابسته به سازمان تبلیغات بعد از همایش در سه شماره به تبیین افکار و ویژگی‌های این عالم شیعی می‌پردازند.
 
 

در ادامه این نشست خبری، محمدی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر اجرایی این همایش به اعضای ستاد اشاره کرد و گفت: آذر 96 دبیرخانه ای در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شد و اعضای آن، حجه الاسلام ربانی رئیس مرکز خدمات حوزه، آیت الله اعرافی رئیس حوزه‌های علمیه قم، حجج السلام واعظی، لک زایی، ایزدپناه، مختاری، معراجی و بنده فعالیت ستادی را آغاز کردند.
 
وی بیان کرد: پنج مستند فاخر به مدت 250 دقیقه با مشارکت مراجع تقلید همچون آیات عظام مومن، مکارم شیرازی، نوری همدانی، علوی گرگانی، موحدی کرمانی، کاشانی، شبیری زنجانی و فرزندان ایشان تهیه شده است که از همین هفته از سیمای ملی پخش خواهد شد. از جمله فعالیت‌های رسانه ای دیگر، تولید تیزهای تبلیغاتی راجع به این عالم فرهیخته است که از صدا و سیما پخش خواهد شد.
 
دبیر اجرایی این همایش به اعلام برنامه‌های این همایش پرداخت و تصریح کرد: اعضای ستاد همایش در 25 آذر 98 با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. این همایش در 12 دی 1398 در سالن جلسات علامه طباطبایی آستان حضرت معصومه (س) با پیام رهبر انقلاب برگزار خواهد شد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله اعرافی، آیت الله استادی و یک نفر از خانواده آیت الله العظمی محقق داماد به سخنرانی خواهند پرداخت. در ادامه مستندی از زندگی آیت الله داماد پخش می‌شود و در پایان، این همایش با سخنان آیت الله جوادی آملی به کار خود پایان خواهد داد.
 

در پایان سیدموسی حسینی کاشانی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم برگزاری این گونه همایش‌ها در سطح ملی را توفیقی برای قم به شمار آورد و گفت: تجلیل از عالمان دینی وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ما با معرفی این عالمان فرهیخته برای نسل جدید الگو سازی می‌کنیم.
 
مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قم تصریح کرد: این نکوداشت با توجه به افرادی که در ستاد نکوداشت مسئولیت پذیرفته اند و با توجه به برنامه ریزهای خوب و دقیق یکی از بهترین برنامه‌های این دوره خواهد بود. این اتفاق خجسته در  راستای هم افزایی دستگاه‌های مختلف استان نیز میمون و مبارک بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها