شنبه ۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
خاطرات متهم دادگاه میکونوس رمان می‌شود

معاون فرهنگی اداره‌کل امور استان های حوزه هنری در شیراز از پایان نگارش رمانی بر اساس خاطرات متهم دادگاه میکونوس خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، داوود ضامنی خبر اتمام تازه‌ترین کتاب محسن کاظمی را در نشست نقد و بررسی کتاب «نقاشی قهوه خانه» در شیراز رسانه‌ای کرد و گفت: او علاوه بر کتاب «نقاشی قهوه خانه» در حال نگارش رمانی بر اساس این کتاب نیز هست.

وی با بیان این مطلب که تقریبا کار نگارش این کتاب تمام شده است، گفت: این اثر درواقع مبتنی بر داده‌های متقنی نوشته شده که قرائت را بر عهده خواننده می‌گذارد اما شاید مخاطب با این رمان راحت‌تر ارتباط برقرار کند.

معاون فرهنگی اداره‌کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری در فراز دیگر اشاره کرد: معرفی حوزه هنری می‌تواند برای دانشجویان ارشد و دکتری و اساتید و پژوهشگرانی که تمایل به کار در حوزه انقلاب اسلامی دارند، منبع الهام خوبی باشد برای یافتن ده‌ها و صدها موضوع تحقیق.

وی افزود: حوزه هنری به عنوان یک نهاد فرهنگی که شما با بعد پژوهشی اش کمتر آشنا هستید، علاقه‌مند است با کسانی که تمایل دارند همکاری کند و این ظرفیت‌ها را در اختیارشان بگذارد لذا می‌توانید با کمک همکاران ما در حوزه هنری تقریبا به رایگان از این منابع استفاده کنید.

به گفته ضامنی، 2.5 میلیون فیش تحقیق از اسناد انقلاب اسلامی از سال 1340 تا 1357 در حوزه هنری وجود دارد این فیش‌ها عبارتند از چیزی حدود صد هزار سند دست اول تاریخی.

وی ادامه داد: بخشی از فیش‌ها از 12 هزار مقاله که در مطبوعات خارجی له یا علیه انقلاب اسلامی گردآوری شده و بخشی دیگر از 27 هزار کتاب که به زبان انگلیسی درباره انقلاب اسلامی نوشته شده استخراج شده‌اند که چیزی حدود 7 هزار فیش از این قسمت در سطح علمی خوبی قرار دارد.

معاون فرهنگی اداره کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری گفت: در چهار دهه گذشته چیزی حدود 4700 کتاب درباره انقلاب اسلامی نوشته شده که برخی فیش‌ها نیز از این کتاب‌ها استخراج شده اند. علاوه بر آن آرشیو کاملی از تمام دوره‌های نشریاتی که از سال 1343 تا 1357 در کشور منتشر شده در حوزه هنری وجود دارد.

وی ادامه داد: نزدیک به 9 هزار ساعت مصاحبه با شخصیت‌های درجه اول و دوم و سوم انقلاب انجام شده که فایل صوتی آن در حوزه هنری وجود دارد. برخی  از این موارد به کتاب تبدیل شده و بخش اعظمی تبدیل نشده یعنی ماده خامی است برای پردازش و تدوین مجموعه کتاب‌های پژوهشی.

ضامنی با بیان اینکه دو کتابخانه تخصصی جنگ و انقلاب اسلامی در حوزه هنری وجود دارد گفت: بی‌شک یکی از آنها از بهترین کتابخانه‌های تخصصی در ایران است. در کتابخانه تخصصی جنگ طبق آخرین آمار 18084 جلد کتاب درمورد جنگ و ادبیات پایداری و تاریخ شفاهی وجود دارد.

وی با بیان اینکه تقریبا بعید است کتابی درباره جنگ از سوی نهاد، سازمان موسسه یا فردی منتشر شده باشد و در این کتابخانه وجود نداشته باشد گفت: در کتابخانه انقلاب اسلامی نیز بیش از 117 هزار کتاب وجود دارد که منبع خوبی برای پژوهشگران و کارشناسان است.

معاون فرهنگی اداره‌کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری گفت: برای 49 هزار و 741 شخصیت تاریخ معاصر ایران که از 1300 به بعد به دنیا آمده‌اند یا از دنیا رفته‌اند، پرونده وجود دارد؛ از پرونده یک صفحه‌ای گرفته تا شخصیتی که 9 کارتن سند درباره وی وجود دارد.

وی با اشاره به ظرفیت کارشناسی حوزه هنری گفت: حدود 50 کارشناس برجسته انقلاب اسلامی در سطح کارشناسی ارشد و دکترا در مراکز استانی وجود دارد که می‌توانند استاد مشاور یا راهنمای علاقه مندان به فعالیت باشند و حدود 250 کارشناس برجسته که از اساتید دانشگاه یا نویسندگان برجسته هستند و می‌توان از آنان نیز در این زمینه بهره گرفت.

ضامنی با اشاره به وجود 5 سایت تخصصی در حوزه  انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در حوزه هنری گفت: 3 سایت روزانه به روز می‌شوند؛ سایت تاریخ شفاهی، سایت 15 خرداد و سایت 22 بهمن که بخش عمده‌ای از این فیش‌ها روی آنها وجود دارد.

وی از راه اندازی دو سایت دیگر خبر داد و گفت: یکی سایت 16 فوریه 1979 که ویژه علاقه مندان خارج از کشوری است که می‌خواهند در زمینه انقلاب اسلامی فعالیت کنند و بخشی دارد که به زبان انگلیسی در حال آماده شدن است و دیگری سایت ویکی دفاع که 25 هزار مدخل شناخته شده دارد و برای هر مدخل یک مقاله هزار کلمه ای در حال نوشته شدن است.

معاون فرهنگی اداره کل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری گفت: یک روزشمار 19 جلدی فقط برای سال 1356 و 1357 در حال تولید است که تاکنون 14 جلد آن منتشر شده است و کلان پروژه روزشمار انقلاب اسلامی از 1344 تا 1357 در حوزه هنری شروع شده است.

وی از انتشار دانشنامه زندانیان سیاسی در عصر پهلوی در حوزه هنری خبر داد و گفت: یک مجموعه 4 جلدی با عنوان مبانی نظری انقلاب اسلامی شامل چندین گفتار از صاحب نظران برجسته کشور در دست اقدام است که امیدواریم سال آینده منتشر شود.

ضامنی با اشاره به شناسایی نزدیک به 7 هزار زن مبارز سیاسی از سال 1340 تا 1357 از مبارزین چپ تا انقلابی گفت: خاطرات برخی از آنان که زنده اند گرفته شده  که بخشی از آن منتشر شده و بخش عمده‌ای نیز منتشر نشده که می‌تواند به عنوان ماده خام در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.

وی در پایان اظهار کرد: برای بیش از 440 نفر از شخصیت‌های مبارز انقلاب اسلامی در اصناف مختلف کتاب خاطرات چاپ شده و بیش از 320 مسجد در کشور شناخته شده که پایگاه‌های انقلابی بودند و تاریخ شفاهی آنان در حال گردآوری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها