پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۷
شیعه میراث‌دار روایات اهل ‌بیت (ع) است

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت و قرآن کریم» در قم، گفت: شیعه میراث‌دار روایات اهل ‌بیت (ع) است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، همایش ملی «حوزه‌های علمیه، مرجعیت و قرآن کریم» ظهر امروز پنجشنبه ۵ دیماه با پیام آیت الله مکارم شیرازی و با حضور آیات علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، سیدهاشم حسینی بوشهری دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، رضا استادی استاد حوزه علمیه، محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) و جمعی از فضلا، استادان، پژوهشگران و طلاب حوزه علمیه و محققان علوم قرآنی در سالن همایش‌های مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در قم برگزار شد.
 
در بخشی از پیام آیت الله العظمی مکارم شیرازی به این همایش که در ابتدای برنامه قرائت شد، آمده است: «تفاسیر مهمی که علمای شیعه بر قرآن نوشته‌اند و کتاب‌هایی همچون «آیات الاحکام» که در فقه شیعه جایگاه مهمی دارد و دروس متعددی که در حوزه علمیه به عنوان درس تفسیر برقرار است، بهترین شاهدان این مدعاست ولی از باب روشنگری و خبررسانی در برابر دروغ‌ها و تهمت‌های دشمنان لازم است هر سال این همایش به عنوان یکی از بزرگان شیعه تشکیل و تکرار شود تا حقیقت امر روشن و خلاف گویی ها فاش گردد».
 
حجت‌الاسلام محسن قمرزاده دبیر این همایش نیز با ارائه گزارشی از روند برگزاری آن و اعلام اینکه پیش از برگزاری این همایش ۱۲ پیش‌نشست علمی در مشهد، مرکز مدیریت خواهران استان اصفهان، مجتمع علوم اسلامی کوثر تهران، مرکز پژوهش‌های اسلامی و تخصصی سطح 4 الزهراء گرگان، دانشگاه شهید باهنر کرمان، دانشگاه هدی قم، برگزار شد، گفت: حوزه علمیه خواهران، جامعه‌الزهرا، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در برگزاری همایش «حوزه‌های علمیه، مرجعیت و قرآن کریم»  همکاری داشته‌اند.
 

350 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است
دبیر همایش ملی «حوزه‌های علمیه، مرجعیت و قرآن کریم» برگزاری بیش از 30 کارگاه پژوهشی و 13 نشست علمی در رابطه با همایش را از جمله دستاوردهای آن عنوان و تصریح کرد: 350 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که 47 مقاله به‌عنوان مقالات برگزیده انتخاب شد.
 
قمرزاده به تفکیک مقالات رسیده به دبیرخانه همایش اشاره کرد و گفت: 100 مقاله از حوزه‌های علمیه خواهران، 80 مقاله از مرکز فقهی ائمه اطهار، 30 مقاله از جامعه الزهرا و 30 مقاله از مدرسه علمیه معصومیه به دبیرخانه همایش رسیده که ۴۷ مقاله به‌صورت سخنرانی در همایش ارائه می‌شود و بیش از ۶۰ مقاله نیز به‌صورت پوستر در حاشیه این همایش در معرض دید عموم قرار گرفته است.
 
دبیر همایش ملی «حوزه‌های علمیه، مرجعیت و قرآن کریم» هدف از برگزاری این همایش را آشناسازی جامعه علمی با کتاب «مدخل التفسیر» و دیگر آرای علوم قرآنی مرحوم حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی ارزیابی کرد و گفت: رفع تهمت در عدم توجه فقهای شیعه به امر قرآن و تفسیر، ایجاد موج تحقیقات قرآنی در فضای علمی حوزوی و دانشگاهی و زمینه و مقدمه‌سازی برای برگزاری همایشی بین‌المللی در این زمینه است.

قمرزاده تاکید کرد: از ثمرات دیگر این همایش رونمایی از ۱۲ کتاب در این همایش است؛ کتاب‌هایی همچون «فقه‌القرآن» مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی در ۲ جلد و مجموعه مقالات و چکیده مقالات رسیده به دبیرخانه همایش.
 

کار علامه طباطبایی در حوزه تفسیر باید ادامه یابد
آیت‌الله رضا استادی از سخنرانان این همایش نیز با تاکید بر این نکته که مراجع ما  مفسران بزرگی بوده‌اند، گفت: یکی از افتخارات شیعه این است که 50 تفسیر در حوزه علمیه داریم و ۱۰ نفر از نویسندگان آن مراجع عظام تقلید بوده‌اند.
 
وی به ویژگی‌های تفسیری علامه طباطبایی پرداخت و گفت: علامه طباطبایی اول روایات را مورد توجه قرار می داد و بعد تفسیر می‌کرد.
 
آیت‌الله استادی «تفسیر المیزان» را مورد افتخار شیعه دانست و ادامه داد: «تفسیر المیزان» بدون مطالعه مورد انتقاد قرار گرفته است و رسماً گفته‌اند علامه به روایات توجه نداشته است؛ درحالی‌که از مجموع «تفسیر المیزان» استفاده می‌شود که مرحوم علامه طباطبایی به روایات توجه دارند و با لحاظ کردن عناوین بیست‌گانه همچون تخصیص و تبیین، مشکل روایاتی را که به نظر مخالف قرآن‌اند، حل کرده است.
 
این استاد حوزه علمیه باب یان اینکه نخستین شخصی که روایات تفسیر را بررسی کرده، علامه طباطبایی است، ادامه داد: کار این مفسر بزرگ قرآن کریم باید ادامه یابد و این فقه الحدیث از افتخارات حوزه‌های علمیه است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: «تفسیر المیزان» از ابتدا تا پایان نیازمند تنقیح است اما این سبب نمی‌شود که گفته شود علامه روایات را در تفاسیر حجت نمی‌داند.
 

تهمت‌های معاندین به حوزه‌های علمیه تشیع بی‌پایه و اساس است
آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز در این همایش با اشاره به اهداف برگزاری آن، گفت: هدف از برگزاری همایش این است که نشان دهیم علمای شیعه دست‌کمی از علمای اهل سنت ندارند و زحماتی که علمای شیعه معاصر در بحث آیات الاحکام داشته‌اند، در هیچ‌کدام از تفاسیر اهل سنت نیست.
 
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) افزود: شیعه میراث دار روایات اهل‌ بیت (ع) است و این بالاترین منبع برای تفسیر قرآن است.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به آثار علمی علمای شیعه یادآور شد: یکی از فقها امام خمینی (ره) است که کتابی مجزا در مورد «تجارت عن تراض» و سایر موضوعات دارند که این توجه را در بزرگ‌ترین مفسران اهل سنت نمی‌بینیم.
 
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) با اشاره به اینکه تهمت‌های بی‌پایه و اساس از سوی معاندین به حوزه‌های علمیه تشیع صورت می گیرد، گفت: در قرون مختلف ده‌ها و صدها تفسیر از سوی علمای شیعه منتشر شده است، اگر کار میدانی درباره تفاسیر اهل سنت بکنیم، خواهیم دید که از نظر علمی با تفاسیر شیعه قابل‌ رقابت نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها