پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
به شبهات و القائات دینی در فضای مجازی پاسخ داده نشده است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با تاکید بر اینکه فضای مجازی باید به عنوان یک شاخص اصلی در بهبود وضعیت فرهنگ عمومی استان مورد پایش قرار گیرد، گفت: به شبهات و القائات دینی در فضای مجازی پاسخ داده نشده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حجت الاسلام محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد جمکران در نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم که شامگاه چهارشنبه ۵ دیماه در سالن جلسات ساختمان اداری آستان حضرت معصومه (س) با حضور جمعی از مسئولان و مدیران ارشد استان برگزار شد، با اشاره به حمله‌های فضای مجازی علیه مسائل اعتقادی، اخلاقی و سیاسی، گفت: به خاطر ویژگی قم به عنوان پایگاه انقلاب هجمه‌های فرهنگی علیه این استان در فضای مجازی گستره شده است.
 
رحیمیان با بیان اینکه کشورهای مدعی آزادی بیان در فضای مجازی استقلال‌های فرهنگی خود را حفظ می‌کنند، اضافه کرد: طبق منویات رهبری انقلاب برنامه‌ریزی‌های انجام شده درفضای مجازی باید از حالت انفعالی به حالت تهاجمی تغییر شکل دهد.
 
تولیت مسجد جمکران با تاکید بر اهمیت مفاهیم دینی به عنوان شاخص‌های اصلی فرهنگ، یادآور شد: مفاهیم مهم دینی از شاخص‌های اساسی فرهنگ عمومی است که مقدمه بهبود شاخص‌های دیگر را به وجود می‌آورند.
 
زیرساخت‌های لازم در دستگاه‌های دولتی برای رصد شاخص‌های فرهنگ عمومی وجود دارد
 حجت الاسلام محمد لطفی‌نیاسر مدیرکل صداوسیمای مرکز قم نیز در این جلسه، ‌پایش فضای مجازی را از جمله فعالیت‌های موثر در تصمیم گیری‌ها برشمرد و گفت: باید به صورت جدی‌ رصد فضای مجازی و تولید محتوای فضای مجازی در ارزیابی فرهنگی استان مورد توجه قرار گیرد.
 
وی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم در دستگاه‌های دولتی در رابطه با ارزیابی و رصد شاخص‌های فرهنگ عمومی وجود دارد گفت: نباید بودجه‌های دولتی در راستای نهادهای خارج از ظرفیت دولت استفاده شود.
  
سیدموسی حسینی‌کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم نیز در نشست  شورای فرهنگ عمومی، یکی از وظایف این شورا را رصد و پایش وضعیت استان در فضای مجازی معرفی کرد و گفت: می‌توان با روش داده‌کاوی در فضای مجازی به نتایج مهمی رسید.
 
وی سه موضوع پایش دوره‌ای شورای فرهنگ عمومی را حوزه تغییرات فکری، بینشی و رفتاری مصرف کالاها و خدمات فرهنگی و نیروی انسانی فضاها و تجهیزات فرهنگی دولتی و غیردولتی معرفی کرد و افزود: شورای فرهنگ عمومی کشور بیش از 266 شاخص را برای استان‌ها تعیین کرده است که این شاخص‌ها لازم است مورد پایش قرار گیرند.
 
حجت الاسلام سعید روستاآزاد معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم نیز در این جلسه دو روش آماری و داده‌کاوی را برای پایش مطلوب وضعیت شاخص‌های فرهنگی در جامعه مهم ارزیابی کرد و گفت: در پایش شاخص‌های فرهنگی باید رصد فضای مجازی، عدالت‌خواهی، آسیب‌های اجتماعی، حاشیه‌نشینی و کارآمدی نظام بیش از شاخص‌های دیگر مورد توجه قرار گیرد.
 
وی تاکید کرد: برای بهبود وضعیت شاخص‌های فرهنگی لازم است شاخص‌های اولویت دار را به‌طور ویژه دنبال کنیم.
 
نهادهای فرهنگی قم در واکاوی علل سقوط ارزش‌های عمومی با مشکل مواجه‌اند
 
حجت الاسلام محمدحسن زمانی معاون امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه‌ علمیه قم نیز در این جلسه با بیان اینکه برای موفقیت در شاخص‌های فرهنگ عمومی برداشتن چهار گام لازم است، تصریح کرد: باید چهار گام «تهیه فهرست»، «پایش آماری»، «کشف علل سقوط شاخص‌های فرهنگی »و «ارائه راهکار بهبود شاخص‌های فرهنگی» به صورت همزمان دنبال شود.
 
وی گفت: نهادهای فرهنگی قم در واکاوی علل سقوط ارزش‌های عمومی و ارائه راهکارهای عملیاتی در راستای تقویت و رشد وضعیت فرهنگ عمومی با مشکل مواجه شده‌اند.
 
معصومه ظهیری معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران نیز در این جلسه  گفت:‌ نتایج رصد و پایش شاخص‌های فرهنگ عمومی باید به سمت بهبود شاخص‌های عمومی و مطالعات آینده‌پژوهی رود.
 
وی تصریح کرد: رصد وضعیت موجود، بدون برنامه‌ریزی و مطالعات آینده‌پژوهی اثر مثبتی در شاخص‌های فرهنگ عمومی به وجود نمی‌آورد.
 
در بخش دیگری از این نشست حجت الاسلام عباس اسکندری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با تاکید بر اینکه فضای مجازی باید به عنوان یک شاخص اصلی در بهبود وضعیت فرهنگ عمومی استان مورد پایش قرار گیرد گفت: فضای مجازی پر از شبهات و القائات دینی و اعتقادی است و به بسیاری از سوالات هنوز پاسخ داده نشده است.
 
دیدار مردم قم با رهبر انقلاب امسال 18 دی ماه برگزار می‌شود
نصرت‌الله لطفی رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم با اشاره به برنامه‌های دهه بصیرت و میثاق امت با ولایت بیان کرد: ‌روشنگری و بصیرت‌افزایی هدف نهایی برنامه‌های دهه بصیرت و میثاق امت با ولایت در استان قم است.
 
وی با بیان اینکه تلاش شده است آئین‌های دهه بصیرت منحصر به قم نباشد، افزود: در سطح ملی برای فرهنگ‌سازی دهه بصیرت برنامه‌ریزی شده است.
 
رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم همچنین از دیدار مردم قم با رهبر انقلاب در ماه جاری خبر داد و گفت: به دلیل همزمانی ۱۹ دی ماه با سالروز شهادت حضرت زهرا (س) دیدار مردم قم با رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه ۱۸ دیماه انجام خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها