پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
خوب نگاه کنید نقطه‌ای در آن دوردست‌ها پیداست

سیگن می‌گوید؛ خوب به نقطه کوچک آبی نگاه کنید آن خانه ماست و ما هم درون این خانه‌ها زندگی می‌کنیم هر چیزی که ما می‌شناسیم و عشق می‌ورزیم در همین نقطه آبی کم‌رنگ است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) «نقطه آبی کمرنگ» نوشته کارل سیگن چشم‌اندازی از آینده بشر در فضاست. در واقع سیگن در کتابش به دنیاهای دیگر پرداخته است. اینکه چه چیزی در فضا منتظر بشر است؟ آن‌ها درباره ما چه فکری می‌کنند؟ و آیا عاقلانه است که سفینه‌های فضایی خود را به سوی ان‌ها بفرستیم؟
 
درباره نویسنده
کارل سیگن پروفسور ستاره‌شناسی و علوم فضایی و مدیر آزمایشگاه مطالعات سیاره‌ای در دانشگاه کرنل بود. وی در هدایت برنامه فضایی آمریکا نقشی محوری داشت. او از دهه 1950 مشاور و راهنمای ناسا بود، فضانوردان آپولو را قبل از پرواز‌هایشان توجیه می‌کرد و نیز در سفر‌های اکتشافی سفینه‌های مارینر، وایکینگ، ویجر و گالیله به سیاره‌ها همکاری داشت.
 
گفتنی است، نام و جرقه اولیه این اثر به پیشنهاد کارل سیگن به سازمان ناسا برمی‌گردد. توصیف و تشریح بسیار تاثیرگذار این نویسنده با دیدن عکسی به نام نقطه آبی کمرنگ معروفیت جهانی پیدا کرده است.
 
سایت علمی پلنتری planetary ضمن معرفی این کتاب وقتی نظر سیگن را درباره کتابش پرسید، وی اینگونه پاسخ داده است؛ «خوب به نقطه کوچک آبی نگاه کنید آن خانه ماست و ما هم درون این خانه‌ها زندگی می‌کنیم هر چیزی که ما می‌شناسیم و عشق می‌ورزیم در همین نقطه آبی کم‌رنگ است. زمین یک مکان بسیار کوچکی در کیهان پهناور است مکانی که خون‌های بسیاری توسط ژنرال‌ها ریخته شد است اما همگی در این نقطه کوچک قرار دارند. این کتاب دریچه‌ای است از وییجر.»
 
وی می گوید؛ «زمین تنها جایی است که تاکنون از زندگی برخوردار بوده است و فعلا جایی وجود ندارد که ما بتوانیم با آن مهاجرت کنیم. برای من، این مسئولیت وجود دارد که در کتابم بگویم با مهربانی بیشتری با یکدیگر رفتار کنیم و نقطه آبی کمرنگ، تنها خانه‌ای که تاکنون از آن شناختیم ، حفظ کنیم و به آن احترام بگذاریم.»

سیگن می‌گوید؛ «مخاطبان حتمن آخرین بخش کتاب که فرضی‌ترین آن است را بخوانند وی تصور خود را از آینده دراز مدت در فضا اینکه چگونه به بار می‌نشیند را بیان می‌کند.»
 
گفتنی است، نویسنده در این اثر نسبت به چشم‌انداز بشری خوش‌بین است. بخش‌های آغازین آن ممکن است بیش از اندازه به نواقصمان تاکید کند؛ اما همین بخش‌ها پایه‌های معنوی و منطقی برای پرورش استدلال نویسنده است.
 
درواقع نویسنده تلاش کرده است که بیش از یک زاویه دید درباره موضوعات مورد بحث به مخاطب بدهد. وی ابتدا ادعاهای گسترده طی تاریخ بشر را بررسی می‌کند به‌گونه‌ای که ما ویژه هستیم و حتی نسبت به عملکرد و هدف کیهان مرکزیت داریم.
 
نویسنده با کتاب «نقطه آبی کمرنگ» در منظومه شمسی در سفرهای کاوشگرانه و اکتشافی اخیر ویجر ماجراجویی می‌کند و سپس دلایل متداولی که برای فرستادن انسان به فضا عرضه شده را ارزیابی می کند.
 
«نقطه آبی کمرنگ» یک شناخت جدید است که به آهستگی ما را در برمی‌گیرد و درباره مختصات و جایگاه ما در عالم است. با وجود آنکه فراخوان ما به دشت‌های باز خاموش گشته یک بخش اصلی آینده بشریت بسیار دورتر از کره زمین قرار دارد.
 
برگی از کتاب
در بخشی از کتاب با عنوان آیا حیات هوشمندی روی زمین هست؟ آمده است؛ «مکان‌هایی در اطراف ما  و در شهرهای بزرگ هست که در آنجا دنیای طبیعی تقریبا کاملا ناپدید شده است شما قادرید که خیابان‌ها و پیاده‌روها، اتوموبیل‌ها، گاراژ‌های پارکینگ، تابلو‌های تبلیغاتی، بناهای از شیشه و استیل را تشخیص داده ولی نمی‌توانید یک درخت یا حتی یک تیغه علف یا هیچ حیوانی را تمیز دهید. انسان‌های بیشماری وجود دارند. تنها موقعی که از دالان‌های میان آسمان‌خراش‌ها مستقیما رو به بالا نگاه کنی، قادر خواهی بود که یک ستاره یا یک تکه آسمان آبی را تشخیص دهی اما نور درخشان شهرهای بزرگ ستارگان را محو می‌کند حتی گاهی آن تکه آبی توسط فناوری صنعتی به رنگ قهوه‌ای درآمده و محو شده است.»
 
«نقطه آبی کمرنگ» در سیصد‌وچهار صفحه، به قیمت 38 هزار تومان از سوی انتشارات مازیار روانه بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها