سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۸
بیانیه گام دوم انقلاب «تصحیح الاعتقاد» نسبت به گام اول انقلاب است

محسن مهاجرنیا استاد حوزه و دانشگاه در قم، گفت: از این منظر که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب درصدد اصلاح رویکردها، نگرش‌ها و داوری‌ها نسبت به گذشته انقلاب است، باید آن را یک «تصحیح الاعتقاد» نسبت به گام اول انقلاب اسلامی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محسن مهاجرنیا، استاد حوزه و دانشگاه در آخرین جلسه از نشست کرسی‌های آزاداندیشی با موضوع «تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» که در دانشگاه طلوع مهر در قم برگزار شد، گفت: ویژگی‌های برجسته بیانیه دوم را در سه عنوان «تذکره انقلاب»، «تصحیح نگرش‌ها» و «توصیه‌های آینده» می‌توان برشمرد که عنوان اول آن «تذکره عبور انقلاب اسلامی به گام دوم» است.
 
وی اضافه کرد: معنای «تذکره» قدری خاص تر از بیانیه است. «تذکره» از سنخ معرفت، بینش و نگرش است به معنای یادآوری همه هستی و موجودیت انقلاب که از مرحله مبارزات تا انقلاب و نظام سازی و چهل سال تجربه را شامل می‌شود.
 
مهاجرنیا تصریح کرد: عنوان دوم را من از تحقیق شیخ مفید اقتباس می‌کنم، ایشان کتاب «الاعتقاد» مرحوم شیخ صدوق را شرح و تبیین و اصلاح کرد اسم آن را « تصحیح الاعتقاد» گذاشت. بیانیه گام دوم را من تصحیح الاعتقاد نسبت به گام اول انقلاب اسلامی می‌دانم. زیرا مقام معظم رهبری در بیانیه، در صدد اصلاح رویکردها، نگرش‌ها و داوری‌ها نسبت به گذشته انقلاب اند و با عنایت به واقعیت‌ها، قرائتی صحیح از ارزش‌ها و گرایش‌های انقلاب برای جوانان ارائه داده اند.
 
این استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل سیاسی در توضیح عنوان سوم بیانیه «توصیه نامه گام دوم انقلاب اسلامی» یادآور شد: مقام معظم رهبری در پایان چهلمین سال انقلاب اسلامی در مقام ارائه نقشه راه حرکت به گام دوم انقلاب‌اند، بنابراین با یادآوری کلیاتی از گذشته به عنوان مقدمه بیانیه توصیه‌های هفت گانه خود را برای تداوم انقلاب برمدار شعارهای هفت گانه ای که رمز پیروزی بودند، به جوانان آینده ساز ارائه می‌کنند.
 
مهاجرنیا با بیان اینکه تبیین حکمت، فلسفه، انگیزه و اهداف بیانیه در سه مورد بینش‌ها، ارزش‌ها و کنش‌های انقلاب اسلامی، نیازمند تأمل و بررسی بیشتری است، تاکید کرد: در بخش بینش و نگرش، بیانیه به طور موجز برندهای بی‌نظیر انقلاب اسلامی را در مواردی یادآوری و گزارش می‌کند، همانند شالوده‌شکنی قطب بندی میان ابرقدرت‌ها، پیوند میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی در قالب نظریه نظام انقلابی، مقاومت چهل ساله، دین گرایی در عصر پایان ایدئولوژی‌ها،  پیوند میان واقعیت‌ها و آرمان‌ها در صحنه پر چالش گذشته.
 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه همه مبانی موجود در بیانیه به بینش برمی‌گردد، افزود: شناخت انسان نسبت به هستی، جهان، انسان، قیامت و همه مسائل اساسی که در بیانیه به آن‌ها اشاره شده، همه این‌ها بینش اند. رهبری می‌خواهد انقلاب اسلامی را به این بینش وصل کند، ارتباط بین خدا و انقلاب، و نصرت الهی و رضایت الهی و توکل به خدا در جاهای مختلف بیانیه دیده می‌شود.
 
استاد حوزه و دانشگاه به خطوط اصلی انقلاب در بیانیه اشاره کرد و گفت: حقیقت آن است که خیلی از ابعاد انقلاب، هنوز ناگفته و نانوشته و حتی نااندیشیده باقی مانده است، در این زمینه بسیار کوتاهی کردیم و حقیقتاً محققان ما، نویسندگان ما، عالمان ما در این بخش خیلی کوتاهی کردند، اگر نگویم ظلم کردند، خیلی چیزها باید می‌نوشتیم و ما می‌توانستیم الگوی انقلاب اسلامی را در همین بینش، در دانایی، در هست‌ها، واقعیت‌هایش را بنویسیم و به دنیا معرفی کنیم ولی این کار را نکردیم.
 
وی بیان کرد: انقلاب ما در بیرون از ایران به این صورتی که حتی خودمان تلقی داریم، شناخته شده نیست، تبلیغات منفی علیه انقلاب ما اینقدر زیاد است که جنبه‌های مثبت انقلاب به دنیا معرفی نشده و ما هم کاری نکردیم. این مشکلی است که باید برایش تأسف خورد.
 
این استاد دانشگاه با تاکید بر این نکته که واقعیت انقلاب اسلامی در فرآیند شکل‌گیری و در طول چهل سال گذشته به یک نظام دانایی تبدیل شد و در معرض  قضاوت و سنجش گرایش‌های مختلف قرار گرفت، افزود: یکی از وظایف مهم رهبری انقلاب اسلامی آن است که حقایق و ارزش‌های انقلاب را به خوبی تبیین و صحیح ترین و مستحکم ترین قرائت از انقلاب را در اختیار نسل‌های بعدی قرار دهد و لازم بود مستقیم و غیرمستقیم نسبت به گرایش‌ها، قرائت‌ها، تحریف، تکفیر، تکذیب‌ها، مواضع خوب و بد، و عناد و دشمنی‌ها در میان شخصیت‌ها، احزاب و گروه‌ها و کشورها، اعلام نظر کنند.
 
مهاجرنیا با بیان اینکه در بیانیه کنش‌های انقلاب اسلامی در دو بخش «راه طی شده» و «راه طی نشده» درگام دوم بیان شده است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری ویژگی راه طی شده انقلاب را بسیار دشوارتر از مسیر آینده توصیف می‌کنند زیرا انقلاب اسلامی غریبانه با دشمنان فراوان و بدون الگوی قبلی و بدون تجربه عملی آغاز شد. درحالی‌که تجربه عملی و کنشی موجود در اختیار نسل آینده قرار دارد.
 
وی گفت: ایشان شعارهای اصلی انقلاب اسلامی را که ریشه در فطرت و دین و عقلانیت دارد به‌عنوان مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب در هفت محورِ علم و تجربه، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد، عزت، استقلال و آزادی، عزّت ملّی، روابط خارجی، مرزبندی با دشمن و سبک زندگی، به عنوان سرمایه‌های ارزشمند اقتدار و ایستادگی انقلاب یاد می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها