شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
خاموشی نویسنده‌ای که متواضع اما پرکار بود

احد گودرزیانی، پژوهشگر و نویسنده دفاع مقدس، عصر دیروز 29 آذر دار فانی را وداع گفت. خبرگزاری ایبنا در گزارشی نگاهی به برخی از آثار منتشر شده دبیر پیشین سرویس انقلاب و دفاع مقدس خبرگزاری ایبنا در دهه 80 داشته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) گفته شده است احد گودرزیانی در اثر بروز مشکلات قلبی به بیمارستان مراجعه کرد و پس از بهبود نسبی با نظر پزشکان مرخص شد ولی پس از ترخیص، عصر دیروز (جمعه 29 آذر) در منزلش جان به جان آفرین تسلیم کرد.

گودرزیانی از نویسندگان گزیده‌کاری بود که گفت‌وگوهای بسیاری با همسران فرماندهان بنام دفاع مقدس انجام داده است. او همچنین در کارنامه کاری‌اش مجموعه «روزشمار 15 خرداد» را دارد به گفته برخی بهترین اثر او محسوب می‌شود.

این نویسنده دفاع مقدس سال‌ها در کنار مرتضی سرهنگی و هدایت الله بهبودی، دوهفته‌نامه «کمان» را در حوزه جنگ و دفاع مقدس منتشر می‌کرد.

نگاهی به زندگی احد گودرزیانی
احد گودرزیانی در سال ۱۳۴۸ در تهران متولد شد، تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی در رشته زبان و ادبیات فارسی ادامه داده و روزنامه‌نگاری را نیز در مرکز گسترش آموزش رسانه‌ها فراگرفته است. از نوزده‌سالگی به‌عنوان نویسنده و خبرنگار با روزنامه‌ها و مجلات گوناگون همکاری داشته است. وی از سال ۱۳۷۲ به‌عنوان پژوهشگر و نویسنده در حوزه هنری مشغول به کار بوده و همچنین از سال ۱۳۷۵ مدیریت داخلی دوهفته‌نامه کمان را نیز به‌عهده داشته است و علاوه بر حوزه هنری همکاری‌هایی را نیز با دفتر ادبیات و هنر مقاومت و انتشارات سپاه پاسداران داشته است. وی در دومین و سومین همایش تجلیل از خبرنگاران و نویسندگان دفاع مقدس (اسفند ۷۸ و اردیبهشت ۸۰) برای آثارش در دوهفته‌نامه کمان به‌عنوان نویسنده و خبرنگار نمونه برگزیده شد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) ضمن تسلیت درگذشت این نویسنده و روزنامه‌نگار، نگاهی اجمالی به برخی آثار او دارد.

زمینه‌های یک قیام شکوهمند در «روزشمار 15 خرداد»
یکی از مجموعه‌های جاویدان زنده یاد احد گودرزیانی مجموعه چهار جلدی «روزشمار 15 خرداد» است.

گودرزيانی، در جلد اول و دوم «روز شمار ۱۵ خرداد» به حوادث بهار و تابستان ۱۳۴۰ پرداخته و جلد سوم نيز حوادث پاييز ۱۳۴۰ را مورد بررسی قرار داده است.

مجموعه «روز شمار ۱۵ خرداد» به بررسی زمينه‌های قيام ۱۵ خرداد دستاوردها و نتايج آن در فاصله زمانی آغاز سال‌های ۱۳۴۰ تا پايان ۱۳۴۳ می‌پردازد.

اين دو جلد در دومين جشنواره مطالعاتی امام خمينی (ره) و انقلاب اسلامی كه از سوی پژوهشكده امام خمينی (ره) در سال ۱۳۸۶برگزار شد، به عنوان اثر برگزيده مورد قدردانی قرار گرفت.



نامه‌هایی از شهید مهدی فرودی در «یک نفر مثل او»
این کتاب واگویه‌هایی است از زندگانی شهید «مهدی فرودی» که در قالب 15 نامه و بر اساس یادداشت‌ها و وصیت‌نامه آن شهید بزرگوار به رشته تحریر درآمده و طی آن خاطرات خود شهید، مادر و فرزندان ایشان و نیز نوع فعالیت‌ها و شرح اشتیاق او برای حضور در عملیات‌های مختلف درج شده است.
این کتاب در سال 1385 از سوی انتشارات ستاره‌ها راهی بازار کتاب شده است.
 


 
 

بیان شرایط سخت در «به داد ما برسید»
به داد ما برسید! (ناگفته‌های نامه تاریخی علی شمخانی فرمانده سپاه خوزستان) [دفتر ادبیات و هنر مقاومت/550] عنوان کتابی است توسط انتشارات سوره مهر در سال 1390 به چاپ رسیده است.
موضوع اصلی این کتاب جنگ ایران و عراق در سال 1359 است. علی شمخانی این نامه را در روزهایی که فرمانده سپاه خوزستان بود و در شرایط سخت قرار گرفت نوشت تا نسبت به نداشتن مهمات و نرسیدن آر.پی.جی و خمپاره اعتراض کند.
«به داد ما برسید» ناگفته‌هایی از نامه تاریخی علی شمخانی، فرمانده سپاه خوزستان است که محمدمهدی بهداروند با همکاری احمد سوادگر با او گفت‌وگو کرده و این کتاب به این سؤال‌ها که «چرا و چگونه» این نامه نوشته شد، پاسخ می‌دهد.
برای راحت‌تر خوانده شدن متن کتاب، پرسش‌ها حذف شده و تدوین کتاب را احد گودرزیانی بر عهده داشته است.
این کتاب در سال 1388 از سوی نشر سوره مهر به چاپ رسیده است.


 

ناگفته‌هایی از شهید مهدی باکری در «باغ انگور، باغ سیب، باغ آیینه»
کتاب «باغ انگور، باغ سیب، باغ آیینه» جلد چهارم مجموعه بانوی ماه به گفتگوی مرتضی سرهنگی واحد گودرزیانی با صفیه مدرس، همسر سردار شهید مهدی باکری و مختصری از زندگی‌نامه‌ او اختصاص دارد.
این کتاب با عنوانی شاعرانه ما را به تماشای قامت بلند سرداری از سرداران دفاع مقدس، شهید مهدی باکری می‌برد. در این دیدار و تماشا، نشان دهنده‌ راه، صفیه مدرس است که به پرسش‌های گودرزیانی پاسخ می‌گوید.  
این کتاب با همکاری انتشارات کمان و نشر سوره مهر در سال 1391 به چاپ رسیده است.

نیمه‌ پنهان یک اسطوره؛ روایتی از سردار شهید محمدابراهیم همت
«نیمه پنهان یک اسطوره» نخستین اثر از مجموعه کتاب‌های «بانوی ماه» است. این مجموعه به گفت‌وگو با همسران شهدا که به تعبیری نیمه‌های پنهان یک اسطوره هستند پرداخته است. این دفتر، گفت‌وگوی احد گودرزیانی با ژیلا بدیهیان، همسر سردار شهید محمد ابراهیم همت است.
این کتاب در سال 1391 از سوی نشر سوره مهر منتشر شده است.


خرمشهر خانه رو به آفتاب؛ روزهایی از فرمانده شهید سپاه خرمشهر
«خرمشهر خانه رو به آفتاب» از مجموعه کتاب‌های «بانوی ماه» است که در آن خاطرات صدیقه زمانی، همسر شهید عبدالرضا موسوی، فرمانده سپاه خرمشهر به صورت گفت‌وگو تنظیم شده است. این کتاب در اصل بیانگر ارتباط صدیقه زمانی با شهید موسوی قبل و بعد از انقلاب است که یک رابطه معلم و شاگردی بین این دو تن برقرار بوده است. صدیقه زمانی در این اثر از آشنایی‌اش با شهید موسوی، فعالیت‌های سیاسی وی، اخراج در قبل از انقلاب از دانشگاه اهواز، ازدواجش با وی و همچنین از روزهای جنگ تحمیلی می‌گوید. این کتاب به گفت‌‏و‏گو با صدیقه زمانی همسر سردار شهید سید عبدالرضا موسوی پرداخته و متن وصیت‌نامه شهید موسوی نیز در کتاب موجود است.
این کتاب نوشته هدایت‌الله بهبودی و احد گودرزیانی برای نخستین‌بار در سال 1392 از سوی نشر سوره مهر منتشر شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها