شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
کامیار شاپور؛ شاعری زیر سایه سنگین نام فروغ و شاپور

کارگردان «کامی» (مستندی درباره زندگی کامیار شاپور)، معتقد است: کامیار شاپور شاعر بزرگی بوده که نامش سال‌ها زیر سایه سنگین نام مادرش فروغ فرخزاد و پدر طنزنویس‌اش، پرویز شاپور، باقی ماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اصفهان، مستند زندگی کامیار شاپور روز گذشته در جشنواره سینما حقیقت اصفهان به نمایش درآمد. این مستند بخش‌هایی کمتر دیده‌شده از زندگی پرویز شاپور و کامیار، تنها فرزند فروغ و بخش‌هایی از زندگی فروغ و عکس‌های کمتر دیده شده از این شاعر به همراه گفتگوهایی با هنرمندان معاصر از جمله گلی ترقی به نمایش در‌می‌آید.

کامیار شاپور ۲۹ خردادماه سال ۱۳۳۱ به دنیا آمد. هم فروغ فرخزاد در شعرهایش به کامیار اشاره کرده، و هم پرویز شاپور از نامش، کامی، به عنوان نام مستعار استفاده می‌کرد.

میترا ابراهیمی، کارگردان مستند «کامی» در نشست نقد و بررسی این فیلم در جشنواره سینما حقیقت اصفهان، گفت: به‌خاطر علاقه‌ای که به فروغ فرخزاد داشتم، سال‌ها به دنبال پسر او بودم تا اینکه در سال 1392 در یک نمایشگاه نقاشی درباره فروغ نشانی کامیار شاپور را به من دادند.

وی در ادامه افزود: یک سال با او رفت و آمد کردم و در طی این مدت فهمیدم خود او هنرمندی بسیار ویژه جدای از نام پدر و مادرش است که دو کتاب شعر و شخصیتی جالب دارد. کامیار با اینکه در انگلیس نقاشی خوانده بود اما شعرهای پراکنده‌ای نیز داشت که در مستند بخش‌هایی از آن را می‌خواند.


ابراهیمی تصریح کرد: از اسفند ۹۳ کار مستند را شروع کردم و درواقع کار من قبل از فیلم یک طرفه‌ای که از کامیار شاپور ساخته شد، تهیه شده بود و با آن فیلم که گزارشی یک وجهی از زندگی او بود، تصمیم قاطع گرفتم که فیلم را بسازم و شخصیت او را بشناسم.

این کارگردان ادامه داد: نزدیک شدن به او به‌خاطر انزوایی که در پیش گرفته بود، خیلی سخت بود و من نیز سعی می‌کردم درباره زندگی شخصی تا خودش چیزی نگفته سوالی نپرسم چون حال خود کامیار برای من اولویت بیشتری از فیلم داشت و حرف‌هایی که در طول فیلم از زبان او می‌شنوید نیز بدون سوال کردن و به خواسته خود جواب داده است.

ابراهیمی گفت: در پایان من ساعت‌ها راش از زندگی شخصی او داشتم ولی دلم می‌خواست یک تدوینگر خوب کارم را انجام دهد. بعدها که پیمان قاسم‌خانی به عنوان تهیه‌کننده به کار اضافه شد، پیشنهاد شد که مستانه مهاجر فیلم را تدوین کند.

وی در پایان گفت: خیلی دلم می‌خواست که خود کامیار هم فیلم را ببیند اما متاسفانه مرگ نگذاشت که او اینجا حضور داشته باشد و همراه ما تماشاگر این فیلم باشد.

یادآور می‌شود، کامیار شاپور در بریتانیا در رشته نقاشی تحصیل کرد و دو کتاب شعر نیز داشت و در جمع‌آوری نامه‌های پدرش به او و فروغ مشارکت کرده است. از او مجموعه «عشق یک مجسمه‌ فلزی‌ است و نورهای معطر طلایی» نیز توسط انتشارات مروارید منتشر شده است.

کامیار با همکاری عمران صلاحی، نامه‌های مادرش فروغ فرخزاد به پرویز شاپور را منتشر کرد؛ کتابی که با اسم «تپش‌های عاشقانه قلبم» منتشر شد و بسیار مورد استقبال قرار گرفت و هنوز هم تجدید چاپ می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها