شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۳
بازدید شورای ارزیابی ششمین پایتخت کتاب از توانمندی‌های فرهنگی شیراز

توانمندی‌های فرهنگی و ادبی شیراز از سوی اعضای شورای ارزیابی ششمین طرح پایتخت کتاب ایران، بازدید و بررسی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در فارس، برنامه بازدید اعضای شورای ارزیابی پایتختی کتاب از شهرها و روستاها و عشایر دوستدار کتاب، در استان فارس پنجشنبه هفته گذشته (28 آذرماه) انجام شد.

پیرامون این رویداد، معاون فرهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، گفت: این سفر فرهنگی برای آگاهی‌یابی و دست‌یابی به ظرفیت و چگونگی رسیدن به این مهم در نظر گرفته شده است و امیدواریم با همت دست‌اندرکاران حوزه فرهنگ بتوان مراکزی که در این بین سهم دارند را شناسایی کرده و در راستای گسترش آن برای کسب عنوان پایتختی کتاب حمایت‌های لازم در نظر گرفته شود که بر همین اساس، هیات بازدید کننده به استان فارس و شیراز به عنوان برگزیده و فینالیست دوره‌های قبل آمده اند تا بررسی کنند که چه تفاوت‌های کیفی و کمی نسبت به سال گذشته در برنامه‌های ترویج گتاب خوانی شکل گرفته و در کسب عنوان امسال نیز تاثیر گذارد است تا بتوانیم این عناوین را با همت دوستداران کاب به دست آوریم.

مهدی امیدبخش بیان کرد: در شیراز با تعامل سه نهاد اصلی از جمله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، سازمان فرهنگی اجنماعی شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز، و نهاد کتابخانه‌های استان فارس که بیشترین نقش را در برنامه‌های ترویج کتاب و کتابخوانی داشته اند به سراغ مکان‌هایی که بگونه نمادین بهترین طرح‌ها را اجرا کرده بودیم رفتیم و بازدید میدانی داشته ایم که می‌توان به المان شهری حجمی با موضوع کتاب در بلوار مدرس رونمایی شده بود اشاره کرد.

معاون فرهنگی مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس خبر داد: در ادامه نیز بازدید از کتابخانه تخصصی کودکان و نوجوانان که یکی از منحصر به فرد ترین مراکزاست، پایانه کاراندیش و طرح تاکسی کتاب و شبکه تاکسی‌های دوست دار کتاب با رویکرد شهروند محور، دبیرخانه دائمی پایتختی کتاب شیراز در شهرداری برای ملاقات با مروجیج کتاب انجام شد و در این مکان گزارش کامل و مصوری از برنامه‌های سال ۹۸ تاکنون ارائه شد.

وی در ادامه افزود: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز کلان‌برنامه‌های این اداره‌کل را در حوزه ترویج کتابخوانی ارائه کرد و در این برنامه به پانسیون مطالعاتی و مرکز کتابخوانی نوید متعلق به داریوش نویدگویی، ناشر برتر کشوری اهل شیراز رفتیم و از کافه‌کتابی که منابع معرفی شیراز و فارس به زبان‌های مختلف و برای استفاده توریست‌ها و علاقه‌مندان و گردشگران، جمع‌آوری شده است، بازدید شد که در این فضای فرهنگی به بهترین شکل به واسطه ترجمه‌های مختلف کتاب موجود است و قابل مشاهده و استفاده می‌شود و پس از آن نیز به مترو کتاب در پایانه قطار شهری شیراز برای دیدن و در جریان قرار گزفتن ارائه کتاب یک صفحه‌ای از جمله تولیدات میرعظیمی نویسنده شیرازی رفتیم.

امیدبخش تصریح کرد: روستاهای «جای دشت» از توابع شهرستان فیروزآباد و روستای «فیشور» که سال گذشته برگزیده کشوری شدند و رتبه اول را از آن خود کردند و همچنین «اِوَز» که شهر دوست‌دار کتاب شناخته شده و در چندین سال اخیر دارای برنامه‌های متنوع و فراوانی بوده است نیز در این سفر مورد بازدید قرار گرفتند و آغاز به کار طرح «دمنوش دانش» که در منوی رستوران‌ها و کافه‌ها قرار می‌گیرد و برای منوی کتاب و معرفی کتاب‌هاست و بازدید از فرهنگسرای کتاب نیز در این مسیر انجام شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی شهردار شیراز در شروع بازدید شورای ارزیابی پایتنخی کتاب؛ شهرها و روستاها و عشایر دوستدار کتاب، در استان فارس، گفت: شبکه‌های دوستدار کتاب و همه فعالیت‌ها و پروژه‌های ترویج کتابخوانی در کلان شهر شیراز برای کسب عنوان برتر در این حوزه به میدان آمده‌اند.

ابراهیم گشتاسبی‌راد در این برنامه گفت: امسال ۴۰ پروژه مستقل در قالب ترویج کتابخوانی در کلان‌شهر شیراز ارائه شده است که از مهتمرین آن می‌توان به ایجاد شبکه‌های دوستدار کتاب در بین اقشار و صنوف مختلف شامل شبکه ورزشکاران، نامه‌رسانان، آتش‌نشانان، مادران و کودکان، نابینایان، صنعتگران، بازرگانان، کافه‌ها و رستوران‌ها و تاکسی‌دارن دوستدار کتاب اشاره کرد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهردار شیراز، افزود: شورای اسلامی شهر شیراز نیز مصوبه‌ای برای احداث باغ کتاب داشته است که جانمایی آن انجام شده و در حال طراحی است و به‌زودی کلنگ‌زنی خواهد شد و همچنین ساخت نمادهای کتاب در سطح شهر شیراز با همکاری سازمان سیما منظر است و شبکه صنعتگران و بازرگانان دوست‌دار کتاب است که امسال با جدیت بیشتر به میدان می‌آیند.

این در حالی است که دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس از تلاش برای کسب عنوان پایتختی کتاب ایران در ششمین دوره خبر داده است.

صابر سهرابی با اعلام اینکه اولین جایزه کتاب سال در طرح پایتختی کتاب قرار گرفت، گفت: اهمیت تشکیل تشکل‌های کتابخوانی نه‌تنها در شهر شیراز که با نگرش دقیق‌تر به سمت شهرستان‌های استان نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است و جای بسی خرسندی است که همه مدیران و دوستداران کتاب برای کسب عنوان شایسته فارس در کنار هم جمع شده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به اینکه در اولین اقدام با توجه به اهمیت موضوع ترویج کتابخوانی برای شیراز سعی بر این شد تا رویکرد تعاملی فی ما بین اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تمامی دستگاه‌های فرهنگی شهر شیراز منعقد شود، گفت: در اولین گام عقد تفاهمنامه با شهرداری شیراز و شورای اسلامی شهر شیراز است که به مدت دوسال ادامه‌دار خواهد بود و رویکرد شهروندمحور بودن برنامه‌های ترویجی در اولویت اجرایی این اداره‌کل است، به‌گونه‌ای که با توجه به بحث آسیب‌های اجتماعی و نقاط محروم شهر شیراز سعی بر این شد تا اجرای برنامه‌ها به سمت مناطق مختلف شهری و حاشیه‌نشین شهر در الویت قرار گیرد.

به گفته سهرابی، اهمیت تشکل‌های کتابخوانی نه تنها در شهر شیراز که با نگرش دقیق‌تر به سمت شهرستان‌های استان نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است، بگونه‌ای که در سال گذشته ۶ شهرستان در بحث شهرهای دوستدار کتاب گزارش خود را به دبیرخانه پایتختی کتاب ارسال کردند و در سال ۹۸ با تشکیل کارگروه در هر شهرستان ۲۱ شهرستان نامزدی خود را به این امر اعلام کرده‌اند.

وی ادامه داد: عقد تفاهمنامه با تمامی دستگاه‌ها در بخش‌های مختلف مانند اداره صنعت، معدن و تجارت شهر شیراز با راه‌اندازی شبکه دوستداران حوزه‌های صنعتی، اتاق اصناف با راه‌اندازی شبکه رستوران‌داران دوستدار کتاب، سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز با راه‌اندازی شبکه آتش‌نشانان دوستداران کتاب، اداره ورزش و جوانان شهر شیراز با راه‌اندازی شبکه ورزشکاران دوستدار کتاب، اداره پست شهر شیراز با راه‌اندازی نامه‌رسانان دوستدار کتاب و دیگر دستگاه‌ها از دیگر اقداماتی است که با همراهی این اداره کل است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: با توجه به تفاهمنامه میان این اداره‌کل با شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز، راه‌اندازی دبیرخانه دائمی پایتختی کتاب جهت ساماندهی فعالیت‌های ترویجی از ابتدای سال ۹۸ از اقدامات جدی بوده است و برگزاری برنامه‌های بزرگداشت مفاخر فرهنگی شیراز از دیگر برنامه‌های امسال است و ادامه دارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان یادآوری کرد: ساماندهی انجمن‌های ادبی شهر شیراز و استان از دیگر برنامه‌های سال جاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس بود که می‌توان به ثبت ۳۷ انجمن در شهر شیراز و ۸۲ انجمن در استان اشاره کرد. همچنین اولین جایزه کتاب سال استانی هم از طرح‌های ارزشمند و بااهمیتی است که در دبیرخانه‌ای به این منظور با حضور اندیشمندان و اساتید مربوطه در حال اقدام است.

یادآوری می‌شود، به‌دنبال این بازدید، علی‌اصغر سیدآبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌همراه ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان دفتر امور روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، دبیرخانه کانون عالی فرهنگی هنری مساجد، نهاد کتابخانه‌های عمومی و سازمان دهیاری‌ها و همیاریهای وزارت کشور به استان فارس آمدند تا در این مسیر از دستاوردها و شاخص‌ها و امکانات ترویج کتاب و کتابخوانی بازدید کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها