جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
پژوهش جهادی ضرورت امروز ماست

معاون روابط بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری معتقد است که بدون استفاده از روحیه پژوهش جهادی دستیابی به جایگاه مطلوب امکان‌پذیر نیست و تاکید می‌کند به پژوهش به عنوان یک حرکت جهادی نگاه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، با حضور حجت‌الاسلام‌ محسن قمی معاون روابط بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، بیژن سلیمان‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، حجت‌الاسلام‌ علی عباسی رئیس جامعه المصطفی العالمیه و جمعی از فضلا، طلاب، استادان و پژوهشگران حوزه علمیه، آیین اختتامیه سومین نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جامعه المصطفی العالمیه در حسینیه قدس مجتمع امین قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام عباسی با تبریک هفته پژوهش و هفته وحدت حوزه و دانشگاه در ابتدای این مراسم گفت: تلاش‌های فراوانی برای تحکیم روابط حوزه علمیه و دانشگاه صورت گرفته است. جامعه المصطفی العالمیه نمادی از وحدت حوزه و دانشگاه است.

وی با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی، هفته پژوهش را فرصتی برای ارزیابی فعالیت‌های علمی برشمرد و افزود: باید با ارزیابی دستاوردها و یافته‌های پژوهشی یک سال گذشته، قوت‌ها و ضعف‌ها را شناسایی و برای آینده تصمیم‌گیری کرد.

حجت‌الاسلام عباسی با بیان اینکه جامعه المصطفی العالمیه به دلیل تکیه ‌بر تاریخ حوزه‌های علمیه یک نهاد علمی ریشه‌دار و کهن محسوب می‌شود، گفت: برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی، ارتباط با مراکز علمی، تدوین متون آموزشی و ایجاد فرصت‌های مطالعاتی از فعالیت‌های علمی این نهاد حوزوی است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به اینکه در این نهاد علمی، از سنت‌های آموزشی حوزه‌های علمیه استفاده می‌شود، تاکید کرد: پژوهش‌محوری به‌عنوان یک رویکرد در برنامه‌های آموزشی این موسسه قرار دارد.

عباسی، برنامه اصلی جامعه المصطفی العالمیه را مرجعیت علمی در علوم اسلامی، علوم انسانی و زبان و فرهنگ معرفی کرد و گفت: حرکت در این مسیر با آموزشِ پژوهش‌محور ممکن است.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان اینکه بیش از ۱۵۰ رشته آموزشی در این مرکز در موضوع‌های علوم اسلامی، انسانی و فرهنگ و زبان ارائه می‌شود؛ گفت: در آینده تعداد آن‌ها به بیش از ۴۰۰ مورد خواهد رسید که بسیاری از این رشته‌ها جدید است.

حجت‌الاسلام عباسی با اشاره به فعالیت های جامعه المصطفی العالمیه در حوزه تولید کتاب گفت: بیش از سه هزار و ۸۰۰ کتاب توسط جامعه المصطفی و مرکزهای مرتبط با آن چاپ‌ شده که نزدیک به یک سوم آن ها به ۲۵ زبان ترجمه‌ شده است.
 

این استاد جامعه المصطفی با اشاره به فعالیت ۸۵ انجمن علمی  در این نهاد گفت: ۲۰ مرکز پژوهشی در مراکز مختلف جامعه المصطفی العالمیه فعالیت می‌کنند و حدود ۱۰۰ نشریه در قالب‌های مختلف به جاپ می‌رسد.

عباسی در پایان برگزاری نمایشگاه سالانه در هفته پژوهش را فرصتی برای عرضه دستاوردها علمی دانست و یادآور شد: تعریف نظام ارزیابی در این نمایشگاه می‌تواند علاوه بر شناسایی و تکریم برگزیدگان پژوهشی، موجب شناسایی قوت‌ها و جبران ضعف‌ها در سالیان آینده شود.
 
نگاه تمدنی به پژوهش باعث تحقق تمدن اسلامی می شود
در بخش دیگری از این آیین اختتامیه، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قمی معاون روابط بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری اهمیت دانش و مساله پژوهش را مهم ارزیابی کرد و گفت: در آموزه‌های بشری به‌ویژه درآموزه‌های اسلامی ارزش علم، عالم، پژوهش و پژوهشگر مشخص است و از جایگاه والایی برخوردار است.

وی گفت: اگر چرایی پژوهش‌ها به موضوع‌های گوناگونی چون کرامت انسانی، عدالت، نیاز به معنویت و اخلاق و مساله تدوین متون آموزشی برای دانشگاه‌هایی معطوف شود، اثرات آن را در جامعه خواهیم دید.

قمی با اشاره به اینکه باید به مساله ساختار در پژوهش توجه کنیم، تاکید کرد: باید در راستای ایجاد یک نگاه بین‌المللی در جامعه المصطفی العالمیه تلاش زیادی انجام شود.

معاون روابط بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری پژوهش جهادی را یک امر ضروری دانست و بیان کرد: در گذشته پژوهشگرهای جهادی بزرگی مانند علامه طباطبایی، علامه حلی و علامه مجلسی داشته‌ایم و باید امروز آن‌ها را در این زمینه به‌عنوان الگو انتخاب کنیم.

وی تصریح کرد: بدون استفاده از روحیه پژوهش جهادی دستیابی به جایگاه مطلوب امکان‌پذیر نیست.

استاد حوزه علمیه قم هرگونه پژوهش و آموزش را در راستای ایجاد روابط اجتماعی توحیدی برشمرد و گفت: آنچه به‌عنوان روابط اجتماعی توحیدی بشر شناخته شده، یک مجموعه گسترده را شامل می‌شود. لازم است محتوای پژوهش‌هایمان را مجددا مورد پژوهش قراردهیم تا بدانیم چه خلاءهایی وجود دارد.

قمی ایجاد تمدن نوین اسلامی را یکی از مسائل روز جامعه دانست و بیان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر ایجاد تمدن نوین اسلامی تاکید شده‌ است. باید تمدن نوین اسلامی در سه لایه سبک زندگی، علوم مختلف و معارف فلسفی شکل بگیرد.

وی ادامه داد: نگاه تمدنی به پژوهش باعث می شود گام بلندی برای تحقق تمدن اسلامی برداریم.

این مقام مسئول فعالیت ۶۴ مورد از هشت هزار اندیشکده جهان را در کشورمان مهم ارزیابی کرد و گفت: برخی اندیشکده‌ها خیلی مفصل و بزرگ‌اند و وظیفه دارند در تصمیم‌سازی برای سیاستمداران مختلف نقش ایفا کنند.

معاون روابط بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری بی‌احترامی به کرامت زنان را یک توطئه قلمداد کرد و گفت: در این عصر زنان ما پرچمدار کرامتی هستند که بتوانند دیانت، نقش اجتماعی و نقش خانوادگی خود را ایفا کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی ادامه داد: زنان ما الگویی را به جهان اعلام کرده‌اند. مباره علیه حجاب به خاطر نقشی است که حجاب زنان در حیات اجتماعی بشر ایفا می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها