جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
پژوهش جایگاه خاصی در فضای عمومی جامعه ندارد

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی در آئین اختتامیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به تنگناهای پژوهش در کشور گفت: پژوهش در فضای عمومی جامعه جایگاه خاصی ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، آئین اختتامیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با حضور حجت‌الاسلام شمس‌الله مریجی معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام موسی الرضا تیموری مسئول برگزاری پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و جمعی از محققین و پژوهشگران در مرکز همایش‌های غدیر در قم برگزار شد.
 
حجت‌الاسلام مریجی با بیان اینکه در فضای عمومی جامعه پژوهش جایگاه خاصی ندارد، آسیب‌های اجتماعی را ناشی از نبود فعالیت‌ها و عملکردهای ریشه‌ای برشمرد و تاکید کرد: یک پنجم تسهیلاتی که به دانشجویان دکتری رشته‌های غیر علوم انسانی تعلق می گیرد، به دانشجویان دکتری علوم انسانی داده می شود.
 
رئیس دانشگاه باقرالعلوم (ع) حرفه‌ای شدن پژوهش را آسیبی برای این حوزه دانست و گفت: برخی معتقدند با سازمانی شدن پژوهش پژوهشگر تحت نظام پژوهش در می‌آید. بنابراین اگر پژوهش ساختاری شود، پژوهشگر در نظام پژوهش قرار می‌گیرد و پاسخ مورد نظر از او خواسته می‌شود.
 
معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی داشتن امنیت شغلی را برای پژوهشگران آسیب‌زا توصیف کرد و افزود: پژوهشگر همزمان نمی‌تواند در چندین حوزه کار پژوهشی انجام دهد، زیرا با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.
 
حجت‌الاسلام مریجی محدودیت‌های فرهنگی را باعث عدم پیشرفت علم در جامعه ارزیابی کرد و گفت: مخالفت با مشروعات از سوی جامعه جرم دینی و اخلاقی برای پژوهشگر قلمداد می شود که همین امر حوزه پژوهش را با مخاطره روبرو می‌کند.
 
وی گفت: در علوم پیچیده انسانی هر لحظه اتفاق های جدیدی می‌افتد؛ کمی‌نگری از جمله ابزارهای اندازه‌گیری در حوزه‌های پژوهش است که بعضا مانع رسیدن به هدف مطلوب می‌شود.
 
۲۷۰ دستاورد علمی در یک سال گذشته
در بخش دیگری از این برنامه حجت الاسلام موسی الرضا تیموری مسئول برگزاری پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به ۲۷۰ دستاورد علمی در سال گذشته و برگزاری ۱۶ نشست علمی و ترویجی گفت: ایجاد بستر مناسب میان پژوهش‌گران و فناوران، ترویج و توسعه پژوهش و فناوری، معرفی آثار و دستاوردهای علمی و معرفی آثار پژوهشی و فناوری از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی است.
 
حجت الاسلام تیموری اضافه کرد: برگزاری ۱۳ برنامه با هدف دیدار پژوهشگران با نویسندگان و معرفی آخرین آثار تولید شده، از دیگر برنامه های حاشیه‌ای این نمایشگاه بود.
 
مسئول برگزاری پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تجلیل از برترین‌های ستاد پژوهش، تجلیل از فناوران برتر و تقدیر از محصولات فناورانه دفتر تبلیغات اسلامی از دیگر اقدامات حاشیه‌ای این نمایشگاه، برشمرد و گفت: رونمایی از سایت اسلام پرتال و همچنین تجلیل از برترین‌های پژوهش  از جمله برنامه‌های نمایشگاه بود.
 
تیموری بیان کرد: در قالب ۲۵ غرفه معاونت‌ها، مدیریت‌ها و نمایندگی‌های دفتر تبلیغات اسلامی آخرین دستاوردهای علمی خود را به نمایش گذاشتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها