پنجشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
رونمایی از «ایمان» اثر ماندگار یک روحانی شهید

همزمان با 27 آذر، روز وحدت حوزه و دانشگاه، آئین رونمایی از کتاب «ایمان» روحانی و اندیشمند شهید؛ سید عبد محمد تقوی، در انتشارات فراهنر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، چهارشنبه 27 آذرماه همزمان با روز وحدت حوزه و دانشگاه، جلد نخست مجموعه «پرسش از تئولوژی» با عنوان «ایمان» نوشته روحانی و اندیشمند شهید سید عبد محمد تقوی، با حضور خانواده این شهید، مدیر انتشارات فراهنر و تنی چند از یاران و همرزمان شهید تقوی در دفتر انتشارات فراهنر رونمایی شد.
 
این کتاب که یادآور خاطرات زیادی از سال‌ها و روزهای پرشور تاریخ انقلاب اسلامی است، از سوی خانواده این شهید روحانی به دانشجوی شهید هدایت الله طیب تقدیم شد. این آئین از سوی انتشارات فراهنر، با دعوت از خانواده شهیدان تقوی و طیب در شهرستان کهگیلویه و بویراحمد نیز برگزار خواهد شد.
 
سید علی‌اصغر تقوی؛ مدیر انتشارات فراهنر در این‌باره گفت: روحانی و نویسنده شهید سید عبد محمد تقوی یکی از نوابغ جوان در دنیای اسلام است که تاکنون ناشناخته مانده و انتشارات فراهنر برای معرفی این شهید عزیز، دفتر مطالعات و نشر آثار شهید تقوی را راه‌اندازی کرده است.
 
وی ادامه داد: با دعوت از اندیشمندان و صاحب‌نظران در این دفتر مطالعاتی، کار پژوهش و تحقیق در آثار شهید تقوی آغاز شده، اما همچنان اصحاب ‌قلم و اندیشه می‌توانند با مراجعه به سایت انتشارات فراهنر به نشانی اینترنتی www.farahonar.net با عضویت در این دفتر مطالعاتی و پژوهشی با ما همکاری کنند.
 
تقوی افزود: شهید سید‌‌ عبد‌محمد تقوی با وجود تنها 21 سال سن، مطالعات و تحقیقات وسیعی در زمینه معارف اسلامی داشته‌‌ و ما برای پژوهش و انتشار این آثار به زمان زیادی نیازمندیم. این شهید بالغ بر 28 دفتر و تعداد زیادی یادداشت‌ها، نامه‌ها و خاطرات پراکنده دارد و همچنین مطالب زیادی راجع به ایشان گفته و یا نوشته شده که برای انتشارهمه آن‌ها، وقت بسیار زیادی لازم است.
 
مدیر انتشارات فراهنر، هدف از انتشار آثار این شهید و تشکیل دفتر مطالعات و نشر آثار شهید تقوی را ایجاد رابطه جدیدی بین نسل جوان و نخبگانی همچون شهید تقوی و معرفی هرچه بهتر شهدای اهل قلم دانست و اظهار کرد: حاصل مطالعات این دفتر در سال 98 تاکنون پنج جلد از کتاب‌های شهید تقوی بوده که آماده چاپ هستند.


نبوغ و جایگاه علمی ویژه جوانی 20 ساله
امین فرخان؛ یکی از یاران و همرزمان این شهید نیز در این نشست گفت: شهید سید عبد محمد تقوی، جدا از نبوغ عجیبی که داشت، شأن و جایگاه علمی ویژه‌ای را در نظر علماء و صاحب‌نظران پیدا کرده بود. جوانی 19 یا 20 ساله که بزرگان و اندیشمندان وقت هم در مقابلش تواضع می‌کردند. سخنان و خطابه‌هایش علمی، دقیق و آتشین بود به نحوی که توجه عام و خاص را جلب می‌کرد.
 
وی ادامه داد: وحدت واقعی و حقیقی حوزه و دانشگاه در دفاع از میهن و ملت در سال‌های دفاع مقدس اتفاق افتاده و نمونه بارز این وحدت، شهادت روحانی و اندیشمند شهید عبد محمد تقوی است که در کنار  دانشجوی شهید هدایت‌الله طیب یعنی همان دانشجویی که درس و بحث را از آمریکا رها کرده و برای دفاع از میهن خود به جبهه‌های جنگ برگشت، شاهدی بر این مدعاست.


آشنایی با شهیدان تقوی و طیب
شهید سید عبد محمد تقوی؛ روحانی، نویسنده و اندیشمند جوانی است که در سال 1343 در شهر سوق از توابع کهگیلویه به دنیا آمده و پس از تحصیل در دبیرستان و حوزه‌های علمیه  شیراز و قم، سرانجام در22 بهمن 1364 در عملیات والفجر 8 در شهر فاو عراق به شهادت رسیده است. از این نویسنده شهید جوان ، ده‌ها اثر علمی، سخنرانی، مقاله و صدها یادداشت فکری و فرهنگی به‌جای مانده است.
 
علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سایت انتشارات فراهنر به نشانی  www.farahonar.net اطلاعات  بیشتری درباره آثار این شهید عزیز به‌دست آورند.
 
شهید هدایت‌الله طیب، ۱۴ مرداد ۱۳۳۳ در روستای «موگر» از توابع شهر «سوق» در استان کهگیلویه و بویراحمد به دنیا آمد. ۱۵ شهریورماه سال ۱۳۵۶ برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کرد و پس از چند ماه آموزش و یادگیری زبان انگلیسی، وارد دانشکده کشاورزی سنت‌پترزبورگ فلوریدا شد و در رشته مهندسی کشاورزی آغاز به تحصیل کرد. در آمریکا نیز آرام نگرفت و فعالیت‌های ضد رژیم پهلوی خود را گسترش داد و به فعالیت‌های ضد استکباری تبدیل کرد و با برپایی جلسات سخنرانی، به هدایت جوانان مسلمان ساکن آمریکا پرداخت و با همکاری تعدادی از دانشجویان مسلمان، اقدام به تأسیس انجمن اسلامی دانشجویان اروپا و آمریکا در ایالت فلوریدا کرد و ۸ تیرماه سال ۱۳۵۸ طی یک انتخابات به‌عنوان نماینده دانشجویان سنت‌پترزبورگ فلوریدا انتخاب شد. با پیروزی انقلاب اسلامی و درحالی‌که کمتر از دو ماه از آغاز جنگ نگذشته بود، به وطن بازگشت تا در دفاع از کیان و ایمان خود جانانه تلاش کند، اما هنوز پنج روز بیشتر از سال ۶۱ نگذشته بود که در منطقه رقابیه به فیض عظیم شهادت نائل آمد .
 
«روحشان شاد و یادشان گرامی باد»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها