چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
نظریه زمین تخت؛ واقعیتی تکان‌دهنده یا تفکری پوچ؟

کتاب «زمین تخت است» با نگاهی به اندیشه‌های زمین‌تخت‌گرایان و تبیین استدلال‌هایی که برای ادعای خود مطرح می‌کنند، در پی پاسخ به این پرسش است که «نظریه زمین تخت؛ واقعیتی تکان‌دهنده است یا تفکری پوچ و بی‌اساس؟»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نظریه زمین تخت، از دوران باستان و از سوی اقوام گوناگون و به‌ویژه یونانیان مطرح شد و تا سال‌های طولانی بسیاری از مردم نیز بر این باور بودند. از آن‌جایی‌که سطح زمین بسیار وسیع بوده و وسعت میدان دید انسانی که در سطح زمین قرار گرفته محدود است و در زمان‌های قدیم که ابزارها و تکنولوژی امروزی وجود نداشت، همه مردم آن زمان تصور می‌کردند که زمین باید مسطح باشد. در دیدگاه زمین تخت‌گرایان، دلیل صاف بودن افق این است که زمین صاف است و آب دریاها که روی سطح زمین قرار گرفته هم به همین دلیل صاف است. طرفداران این تفکر، دلیل اینکه در لیوان یا در هر جسمی با کف غیرصاف سطح آب تغییر نمی‌کند و صاف می‌ماند را این دانسته‌اند که سطح زمین صاف است و جاذبه از سطحی صاف آب را جذب می‌کند.
 
کتاب «زمین تخت است» اثر مشترک سامان هادی‌پور، یوسف ظریف و حامد بابازاده در هفت فصل، به تبیین اندیشه‌های زمین‌ تخت‌گرایان می‌پردازد. در پیشگفتار این کتاب، نظریه یا تفکر «زمین تخت» جزو ضعیف‌ترین مباحث شبه‌علمی شمرده شده و نویسندگان معتقدند در این تفکر با یک سری استدلال‌ها مواجه هستیم که بیشتر ناشی از سطحی‌نگری است.


ادعای زمین تخت‌گرایان بر چه اساسی استوار است؟
برای درک مفهوم «زمین تخت»، نیاز به شناخت استدلال‌هایی است که از سوی طرفداران این تفکر مطرح می‌شود. در صفحه 28 کتاب به برخی از این استدلال‌ها اشاره می‌شود: «1- زمین انحنایی ندارد و محو شدن کشتی‌ها در افق، صرفا به دلیل موضوع اپتیک است نه انحنای زمین. 2- مسافرت به دور زمین در واقع مسافرت در یک دایره است، مثل اینکه دور لبه یک سکه گردش کنید. 3- در ساخت کانال‌ها و راه‌آهن‌ها، هیچ‌گونه انحنایی درنظر گرفته نشده است. 4- حرکت زمین صرفا یک ادعاست و با تجربه منافات دارد. اگر زمین حرکت می‌کرد، مثلا با گردش به دور محورش، این پدیده‌ها را شاهد بودیم: اولا سفر در جهت حرکت زمین آسان‌تر از خلاف جهت آن بود. ثانیا باد همواره در جهت مخالف حرکت زمین می‌وزید. ثالثا شخصی که به هوا می‌پرید، چند صدم ثانیه از زمین جدا می‌ماند و کیلومترها آن‌طرف‌تر به زمین فرود می‌آمد. 5- نیروی گریز از مرکز وجود خارجی ندارد، چراکه اگر وجود داشت، اشیاء را از زمین برکنده و به فضا پرتاب می‌کرد. 6- ایستگاه فضایی و کلیه تصاویر مخابره شده از آن، جعلی و حاصل کارهای گرافیکی کامپیوتری است.
 
 7- دور زمینِ تخت، یک گنبد قرار گرفته است که همچون یک حفاظ عظیم، هیچ‌کس را یارای خروج یا ورود به آن نیست و کلیه عملیات‌هایی که به‌عنوان عملیات فضایی توسط سازمان‌های فضایی همچون ناسا در تاریخ اجرایی شده، دروغ و صرفا برای عوام‌فریبی است. 8- خورشید و ماه در فاصله ادعایی نجوم امروز نیستند. خورشید در فاصله‌ای بسیار نزدیک به زمین قرار گرفته و در کنار ماه در یک مدار مشخص به دور زمینِ تخت، در حال گردش هستند. 9- ماه‌گرفتگی به یک جسم سوم وابسته است که به‌عنوان مثال در ادبیات هندو به آن راهو گفته می‌شود. 10- چیزی به‌عنوان جاذبه وجود ندارد. تمام چیزی که بر روی اجسام تأثیر می‌گذارد، وزن و جرم و مقاومت هواست. و بسیاری از ادعاهای کوچک و بزرگ دیگر که هر روز نیز به تعدادشان افزوده می‌شود.»


وضعیت خورشید از دیدگاه زمین تخت‌گرایان
خورشید یکی از ستارگان کهکشان راه شیری و تنها ستاره سامانه خورشیدی است که در مرکز آن جای دارد. خورشید یک کُره کامل است که از پلاسمای داغ ساخته شده و در میانه آن میدان مغناطیسی برقرار است. اما طرفداران تفکر «زمین تخت» درباره این ستاره سوزان نظراتی دیگر دارند: «زمین تخت‌گرایان معتقدند فاصله خورشید تا زمین،‌ بسیار کمتر از چیزی است که امروزه گفته می‌شود. علاوه بر این، اندازه خورشید را نیز بسیار کوچک قلمداد می‌کنند. از نظر ایشان، خورشید در بالای زمین تخت شناور است. هنوز عقیده واحدی مبنی بر شکل خورشید، میان زمین تخت‌گرایان وجود ندارد. عده‌ای معتقدند خورشید به شکل یک کره است و عده‌ای دیگر به تخت بودن خورشید معتقدند.»
 
نخستین چاپ کتاب «زمین تخت است» در 192 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 65 هزار تومان از سوی انتشارات آروَن روانه بازار نشر شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 123
  • رضا صابرى ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۹
    در كشورى كه سعى دارد كه عقب ماندگى هاى علمى گذشته را جبران كند. واقعا شرم آور است كه اين چنين خرافات مسيحيان بنيادگرا را منتشر مى كنيد. كرويت و گردش زمين به دور خورشيد و جاذبه يك حقيقت ابدى است و با هزاران برهان، آزمايش و تجربه علمى ثابت شده است. تعجب دارم از مترجمين ناآگاهى كه به ترجمه اين كتاب دست زده اند و نيز خبرنگارى كه آن را در ايبنا گذاشته است. پيشنهاد مى كنم كه براى احترام به حقايق علمى و پيشگيرى از ترويج جهل اين مطلب را از جايگاه خود برداريد.
    • خواننده ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
      دوست عزیز این کتاب نقد زمین تخت گرایی هستش . برخلاف اسمش
    • محمد ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۱۰
      شما در مورد آزمایش مایکلسون مورلی تحقیق کن میفهمی زمین چرخشی نداره
  • یاشار ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    با هزارو یک دلیل ثابت می کنم که زمین کروی است و این ادعای زمین تخت یک دروغ بی شرمانه برای توهین به شعور مردم است،،،
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۶
    خدا عقلشون بده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها