یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۱
نقد بخشی از فرآیند خود شدن است

حجت‌الاسلام سید‌حسن اسلامی اردکانی، در آیین اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب توجه به جریان نقد را حتی در شرایط تنگنا ضروری دانست و گفت: نقد، بخشی از فرایند خود شدن فردیت و تفرد ماست با نقد آرام آرام هویت علمی خود را شکل می‌دهیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌حسن اسلامی اردکانی، دبیر‌ علمی شانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب ، با انتقاد از توجه صِرف پژوهشگران و دانشگاهیان به انتشار مقاله‌های علمی و پژوهشی بیان کرد: به نظر می‌رسد به سمت و سویی حرکت می‌کنیم که روح نقادی در حال پژمرده شدن است. با وجود همه این شرایط  باید همچنان به نقد کتاب توجه کرد؛ چراکه بخشی از وظیه علمی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی ما باید به نقد اختصاص پیدا کند.
 
وی افزود: نقد، بخشی از فرایند خود شدن فردیت و تفرد ماست با نقد آرام آرام هویت علمی خود را شکل می‌دهیم؛ به‌عبارت دیگر نشان می‌دهیم با چه کسانی فاصله داریم با چه کسانی فاصله نداریم.
 
اردکانی ادامه داد: نقد بحث عیب‌‌جویی نیست، بلکه بحث «خود شدن» است و اگر کسی ده‌ها مقاله علمی و پژوهشی منتشر کند اما نقد ننویسد وارد مرحله فردیت که عالی‌تری مرحله انسانی محسوب می‌شود، نشده است؛ بنابراین تاکید داریم با وجود همه تنگنا‌ها همچنان باید نقد نوشت.
 
وی درباره گزارش کمّی شانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب گفت: در مجموع 713 عنوان مقاله از سوی داوران ارزیابی شده است. زبان پاک و پیراسته، ساختارمند و منسجم بودن همچنین محتوای قوی از‌جمله معیار‌های داوری مقالات در این دوره از جشنواره بود.

دبیر علمی شانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب بیان کرد: در مجموع 14 مقاله به مرحله پایانی رسید از این تعداد 6 مقاله برگزیده و 8 مقاله، البته با فاصله اندکی با آثار برگزیده در ردیف مقالات شایسته تقدیر قرار گرفتند.

اردکانی با بیان اینکه یکی از کارکرد‌های نقد دروازه‌بانی علم و معرفت است، گفت: همانند دوره‌ قبل در 7 گروه علمی از‌جمله علوم تربیتی و روان‌شناسی، کلیات اسلام، اخلاق، اقتصاد، هنر، زبان و ادبیات عربی و شعر منتخب نداشتیم.

وی ادامه داد: نبود نقد در این حوزه‌ها به این معنا است که  کتاب‌ اندکی منتشر شده، اگر هم منتشر شده منتقدی حوصله نقد آن‌ها را ندارد یا اینکه می‌‌ترسد بنویسد. منتقد باید به مخاطب کمک کند سره را از ناسره تشخیص دهد.

اختتامیه شانزدهمین دوره جشنواره نقد کتاب با حضور نیکنام حسینی‌پور، مدیر‌‌عامل موسسه خانه کتاب، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌حسن اسلامی اردکانی، دبیر‌ علمی این دوره از جشنواره، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین محمد‌رضا زائری، عضو هیات مدیره موسسه خانه کتاب، اکبر ایرانی، مدیرعامل مؤسسه پژوهشی میراث مکتوب، جان‌الله کریمی، مدیر‌مسئول پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، مولایی، معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم انسانی و سعید عدالت‌پژوه از داوران جشنواره عصر در این مراسم حضور داشتند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها