یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰
سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان گلستان گشایش یافت

آیین افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گلستان با حضور مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار گلستان و جمعی از مدیران استانی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان گلستان گشایش یافت.

به  گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، آیین افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گلستان با حضور مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار گلستان و جمعی از مدیران استانی، ناشران و فعالان فرهنگ کتاب و کتابخوانی در صبح یکشنبه 24 آذر ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان گلستان گشایش یافت.

در ابتدای آیین افتتاحیه عادله کشمیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، گفت: تشویق به کتابخوانی یک فریضه دینی و امر به معروف است.
وی افزود: نمایشگاه کتاب گلستان بزرگترین رویداد فرهنگی استان بوده چراکه جمع زیادی از ناشران با جدیدترین کتاب های خود و با موضوعات مختلف در این نمایشگاه حضور دارند.

کشمیری ادامه داد: نمایشگاه کتاب هر ساله در گلستان با استقبال پرشمار مخاطبین همراه بوده و خوشبختانه خانواده ها به این سطح از فرهنگ رسیدند که کتاب جزو سبد خانوار قرار گیرد.

وی افزود: کتاب به عنوان بهترین دست‌آورد فرهنگی بشر بعد از قلم شناخته می‌شود و بیشترین تاثیر را در رشد جامعه و دانایی مردم خواهد داشت.

کشمیری گفت: متاسفانه ما امروز با بیماری های مختلفی که از آن ها آسیب های اجتماعی یاد می‌شود رو به رو هستیم و  دلیل عمده آن ناآگاهی است و کتابخانه ها در  حکم داروخانه ها و شفا خانه ها هستند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، اظهار کرد: افتخار می‌کنیم که قرآن، این معجزه الهی در دستان ماست و کتابی است که سعادت و کمال ما را رقم می‌زند و ناهنجاری های جامعه را از بین می‌برد.

کشمیری گفت: تشویق به کتابخوانی یک فریضه دینی و بزرگترین امر به معروف و نهی از منکر است و شعار نمایشگاه امسال  «کتاب هدیه ماندگار»  بوده و امیدواریم بتوانیم این شعار راعملی کنیم.
 

 
در ادامه مراسم پس از پخش کلیپ روند آماده سازی نمایشگاه و تیزر ویژه نمایشگاه، محمد مهدی احمدی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی فرهنگ و ارشاد اسلامی در جایگاه حضور یافت و اظهار کرد: یکی از شاخص‎های توسعه فرهنگی در جامعه میزان مطالعه و فرهنگ کتابخوانی است و اقتدار فرهنگی زمانی ایجاد می‎شود که رابطه منطقی بین کتاب و کتابت برقرار شود.

احمدی کتاب را دارای یک ارزش ذاتی برشمرد و افزود: مقوله فرهنگی با مقولات دیگر از جمله اقتصادی متفاوت است و مقوله اقتصادی را زمانی موفق می‎دانند که بین شغل و شاغل یک تعارضی وجود داشته باشد در واقع لازمه اقتصاد تعارض بین ماهیت شغل و شاغل است اما در مقوله فرهنگ بالعکس است و بین ماهیت شغل و شاغل باید تناسب وجود داشته باشد.
 
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: حوزه کتاب و کتابت و حوزه قلم و اندیشه در حوزه فرهنگ جای دارد و با مجموعه‎ای از انسان‎ها و مخاطبانی مواجه است که خود دارای اندیشه و درک هستند و این مهم زمانی به فعلیت می‎رسد که متغیرهایی به آن کمک کند.

احمدی با بیان اینکه کتاب انسان را از زیستن «بودن» به زیستن «شدن» متعالی می‎رساند، گفت: کتاب انسان را به درجه‎ای ارتقا می‎دهد که انسان جایگاه خود را درک می‎کند و درک بالای فرد را به عظمت جایگاه خود می‎رساند
.
وی با اشاره به اینکه کتاب در ارتقای فکری انسان اثرگذار است و او را به جایگاه اصلی که خلافت الهی در زمین است، می‎رساند، ابراز کرد: کتاب باید مانند اقلام دیگر در سبد خانوار قرار بگیرد همانطور که در سبد خانوارها پنیر، نان و ... جای دارد و جزو ارکان تغذیه‎ای به شمار می‎رود اگر کتاب نیز جزو سبد غذایی ما قرار گیرد رابطه منطقی بین کتاب و انسان ایجاد می‎شود.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: عامل دیگری که می‎تواند رابطه منطقی بین انسان و کتاب برقرار کند آن است که انسان به کتاب به عنوان یک عظمت و فضیلت نگاه کند.

 
احمدی تأکید کرد: اگر روزی کتاب در نظام خانوادگی انسان و جامعه به عنوان برند فرهنگی و فضیلت شناخته شود انسان‎ها کتاب را برای دستیابی به فضیلت مطالعه خواهند کرد، متأسفانه در حال حاضر نگاه به کتاب به عنوان یک برند فرهنگی و فضیلت نیست لذا کتاب‎ها در قفسه‎ها خاک می‎خورند و جامعه کتابخوان نداریم.

وی با بیان اینکه جامعه کتابخوان آسیب کمتری می‎بیند، بیان کرد: کتاب انرژی مثبتی دارد و فضای مجازی می‎تواند در کاهش مطالعه اثر داشته باشد اما هیچ‎گاه نمی‎تواند جایگزین کتاب شود چراکه اوراق کتاب، نشریه و روزنامه انرژی مثبتی دارد و حس موجود در کتاب و نشریات در فضای مجازی وجود ندارد.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: فضای مجازی تکلم ندارد اما کتاب تکلم دل دارد لذا جامعه نباید به جایی برسد که بگوید کتابخانه‎ها تعطیل شود و نیازهای مطالعه را در فضای مجازی جست‎وجو کنند چراکه این مهم امکان ندارد.

احمدی تصریح کرد: نمایشگاه‎های کتاب می‎تواند جریان‎سازی فرهنگی خوبی در استان‎ها ایجاد کند و جامعه را با کتاب و کتابخوانی آشتی دهد و محققان را به تازه‎های نشر آگاه کند.

یادآوری می‌شود سیزدهمین نمایشگاه بزرگ کتاب گلستان از تاریخ 24 تا 28 آذر ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان گلستان دایر است و علاقه مندان می‌توانند در ایام مذکور از ساعت 11 تا 20 از نمایشگاه بازدید کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها