یکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶
پژوهش‌های میراث فرهنگی در تولید علم و ثروت چه تاثیری داشته‌اند؟

علی‌اصغر مونسان گفت: تاکنون پژوهش‌های خوبی در این پژوهشگاه صورت گرفته و اینک وقت آن رسیده تا نتایج این پژوهش‌ها استخراج و مشخص شود که این پژوهش‌ها در تولید علم و ثروت چه تاثیری داشته‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مراسم هفته پژوهش که شنبه 23 آذرماه در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، گفت: پژوهش در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری از اهمیت بسزایی برخوردار است زیرا این پژوهش‌ها زیربنا و راهکارها را برای تولید ثروت فراهم می‌کنند.

وی با بیان اینکه در کشور ما به پژوهش توجه شده و این امر دستاوردهایی هم داشته افزود: پژوهش ما را به سمت هدف خاصی هدایت کرده و از اتلاف انرژی نیز جلوگیری می‌کند البته در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این حوزه خطیر به پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری محول شده است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تاکید بر اینکه ارزیابی و نتایج پژوهش‌های صورت گرفته گذشته نیز باید مانند پژوهش‌های جدید مورد توجه قرار گیرند، گفت: تاکنون پژوهش‌های خوبی در این پژوهشگاه صورت گرفته و اینک وقت آن رسیده تا نتایج این پژوهش‌ها استخراج و مشخص شود که این پژوهش‌ها در تولید علم و ثروت چه تاثیری داشته‌اند.

وی ادامه داد: پژوهش‌ها و مقالات پژوهشگران ایرانی باید در سطح جهانی مورد توجه قرار گیرد و بهتر است که پژوهش‌ها هدف خاصی را دنبال کند زیرا اگر چندین هدف برای پژوهش‌ها تعیین نشود مطمئنا به نتیجه مطلوب دست نخواهیم یافت.

مونسان افزود: مقالات علمی حوزه گردشگری امسال توسط گروهی مورد ارزیابی قرار گرفت و مشخص شد که این مقالات توانسته‌اند تا به رونق گردشگری در حوزه‌های مختلف ملموس و ناملموس ایران کمک بسزایی کنند.

وی با اشاره به چاپ و توزیع نشریه‌ای برای استارت آپ‌ها این حوزه گفت: باید پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به سوی تولید نشریه‌ای در خصوص پیوند استارت آپ‌ها و میراث فرهنگی و گردشگری مبادرت کند. پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انتشارات زیادی دارد که باید در حوزه کیفی نیز ارتقا یابند.



سپس بهروز عمرانی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز گفت: پس از ثبت جهانی آثار مختلف، پژوهشگران پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اقدامات گسترده پژوهشی را در خصوص آثار انجام می‌دهند و این پژوهش‌ها به دانشگاه‌های مختلف نیز ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: تحقیقات و پژوهش‌های دانشجویان در این حوزه‌ها در صورتی‌که مطابق با سیاست‌های پژوهشی پژوهشگاه باشد، مورد حمایت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار می‌گیرد.

عمرانی با اشاره به مطالعه‌  ۲۸۷ مورد به عنوان مقصد گردشگری گفت: ۱۱۰۰ مورد اطلاعات در مورد آیین‌های مردم‌نگاری که می‌تواند در اطلس رویدادها قرار گیرد از استان خراسان جنوبی استخراج و در سامانه «ساترا» به روزرسانی شده است.

وی سال آینده‌ کاری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگی را سالی سخت‌تر از امسال دانست و ادامه داد:‌ اگر اعتبارات سال ۹۹ ما به اندازه اعتبارات سال ۹۸ باشد در سال آینده دو برابر عملکردی که در استان خراسان جنوبی داشته‌ایم را در کل کشور ارائه می‌دهیم.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در تشریح اقدامات پژوهشی صورت گرفته در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، افزود: با معاونت‌های مختلف وزارت‌ میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همکاری‌های بسیار خوبی داریم که یکی از این همکاری‌ها، پژوهش درباره بوم‌گردی‌هاست.

عمرانی در ادامه با تشریح اقدامات صورت گرفته توسط پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در استان خراسان جنوبی افزود: با مجموعه اقدامات صورت‌گرفته در این استان خراسان جنوبی این استان در آینده نزدیک به‌ یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری در شرق کشور تبدیل خواهد شد.



جبرئیل نوکنده، رئیس موزه ملی ایران نیز گفت: هر روز، روز پژوهش است و باید تلاش برای مکاشفه و تفسیر واقعیت‌های جدید هر روز صورت گیرد. اندیشیدن توأم با پژوهش و نوآوری ضامن دستیابی به جامعه‌ای مقتدر و پیشرو است. برای اتقا سطح پژوهش‌های صورت گرفته در موزه ملی 10 دپارتمان پژوهشی در حوزه میراث و 23 کارشناس در حوزه باستان‌شناسی به صورت مستقر و مستمر پیگیر موضوعات هستند.

وی با بیان اینکه موزه‌ها نهادهای چندوجهی هستند که خود با پژوهش متولد می‌شوند، افزود: موزه‌ها در عین حال که جایگاهی برای نمایش آثار هستند یک مرکز تحقیق و شناخت میراث مادی و معنوی بشر و بستر تداوم فرهنگی نیز محسوب می‌شوند.

رئیس موزه ملی ایران موزه‌ها را پلی که پیام و مفاهیم گذشته را به حال و آینده منتقل می‌کند دانست و افزود: مهمترین کارکردهای موزه‌ها جنبه پژوهشی آنان است که تمامی فعالیت‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد به همین علت موزه ملی ایران با هدف ارتقاء سطح عملکرد، خودپویایی بخشی و پژوهشی خود را مدنظر داشته است.
 
در این مراسم که با حضور امیرحسین خانی، نماینده حوزه انتخابیه فردوس و طبس همراه بود، ضمن تقدیر از هنرمندان خراسان جنوبی، از 9 عنوان کتاب شامل؛ میراث طبیعی ایران، تصور ژوپولتیک و گردشگری، مردم نگاری بیرجند، مردم نگاری نهبندان، کودک و میراث فرهنگی،تاریخ معماری ایران، دایره المعارف دست‌بافته عشایری و روستایی مناطق بردسیر و شهر بابک، اطلس کاروانسراهای استان خراسان جنوبی، موسیقی مقامی و بومی نواحی خراسان و  نشریه انگلیسی زبان IRAN HERITAGE  رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها