شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
شهود و نبوغ عرفان پایه علم راستین است

پرفسور محسن فرشاد یکتا که از او به‌عنوان پدر متافیزیک علمی ایران یاد می‌شود، در مراسمی در کتابفروشی محام اهواز از تازه‌ترین اثر خود با عنوان «پیوند علم و عرفان» رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، پرفسور محسن فرشاد یکتا در مراسم رونمایی از جدیدترین کتاب خود «پیوند علم و عرفان» که در محل کتابفروشی محام در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه من افتخار 50 سال تدریس در دانشگاه تهران را دارم، گفت: عرفان، اتحاد با کیهان است که در راس آن خداوند وجود دارد و انسان جزئی از کل این مجموعه است.

سرپرست انجمن علمی - فرهنگی انس معرفت تهران که به گفته خودش تاکنون 25 کتاب درزمینه عرفان منتشر کرده است، درباره هدف خود از نوشتن این کتاب‌ها تصریح کرد: به دنبال این بودم که دریابم زندگی چه گوهر درخشانی است ولی ما قدرش را نمی‌دانیم! و هماره ماموریت دارم این زندگی را به دانشجویان انتقال دهم.

نویسنده «اندیشه‌های کوانتومی مولانا» که با این اثر توانست عنوان برگزیده کتاب سال ایرانیان را در آمریکا کسب کند، ادامه داد: آگاهی کل روح از هستی است که تقدس دارد و هیچ انسانی مقدس نیست چون ناقص است و 99 درصد آنچه که داریم، در کیهان موجود است. انسان باید دنبال آگاهی، شکوه و عظمت روح باشد و اینکه بداند از کجا آمده که پس از مرگ باقی می‌ماند. سعادت برای کسانی است که با عشق، علم و آگاهی بدون هیچ چشم‌داشتی زندگی می‌کنند و عاشق هستی‌اند.

در این مراسم مدیر داخلی کتابفروشی محام نیز ضمن اشاره به کم و کیف «کتابنامه محام» بیان کرد: از سال 89 دغدغه‌مان ارتباط بیشتر با مخاطبان بود و به دنبال جمع آوری مطالب بودیم تا اینکه در سال 90 توانستیم «کتابنامه محام» را به چاپ برسانیم.

 
کریم فریسات افزود: این کتابنامه در حال حاضر به شمارگان 67 رسیده و مطالب آن حاوی: سرمقاله، تازه‌های کتاب، پرداختن به شخصیت‌های صاحب نام و بخش دیگر معرفی نویسنده، مترجم و شاعر است و تاکنون توانسته بین اهالی فرهنگ هنر جایگاه خوبی را به دست آورد.

احمد عبدالحسینیان که کتاب «پیوند علم و عرفان» به کوشش وی منتشر شده است، هدف از گردآوری گزیده آثار محسن فرشادی را آموختن معرفت باطنی دانست و گفت: آشنایی نسل جوان با عرفان و نیز دغدغه ذهنی‌ام درخصوص علم و عرفان از دیگر اهداف چاپ این کتاب بوده است.

وی ضمن ابراز تاسف از نگاه جامعه علمی ایران به سبب عدم شناخت صحیح از عرفان، عنوان کرد: جامعه علمی بر عرفان و متافیزیک شناخت کامل ندارد و با اینکه حجم و تنوع آثار پرفسور فرشاد در زمینه متافیزیک درخور توجه است، اما این آثار به درستی دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به سابقه آشنایی چند ساله با پروفسور فرشاد یکتا، توضیح داد: از سال 82 که راهنمای کتاب هستم، متوجه شدم که یکی از افراد کتابخوان باتجربه بالا که آثارش باید جمع‌آوری شود؛ ایشان هستند. موضوع را با وی در میان گذاشتم و این وظیفه بر عهده‌ام گذاشته شد. سعی کردم در این کتاب دیباچه‌ای درباره جایگاه دکتر فرشادی در بین پژوهندگان بلندآوازه بنویسم.

یادآوری می‌شود، ازجمله آثار محسن فرشادیکتا می‌توان به «فیزیک و متافیزیک»، «ژرفای هستی»، «رازها و رمزهای کیهان» و «تأملی بر اسرار ذهن» و... اشاره کرد. وی همچنین دارای 200 مقاله علمی در موضوعات حقوقی، فلسفی و اجتماعی در مطبوعات کشور از جمله مجله دانشمند، مجله کانون وکلای دادگستری، مجله‏ وزارت دادگستری، روزنامه‏‌های کیهان هوایی، آسیا، کار و کارگر، جامعه‏، مجله گزارش، مجله دانشگاه علوم بهزیستی و توان‏بخشی، مجله خانه و خانواده، مجله ایران‏مهر و فصلنامه آینده‌نگری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها