جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
حوزه ادبی افغانستان و ایران از یکدیگر قابل تفکیک نیست

سیدفضل‌الله قدسی، شاعر آئینی‌سرایی افغانستانی، گفت: حوزه ادبی افغانستان از حوزه ادبی ایران خیلی قابل تفکیک نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در قم، ششمین کنگره شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان «واژه‌های تشنه» با حضور شاعرانی از افغانستان، ایران، پاکستان و جمعی از مهاجران افغانستان در سالن نگارستان اشراق قم برگزار شد.
 
احمد علوی، به عنوان مجری-کارشناس ششمین کنگره «واژه‌های تشنه»، در ابتدای این برنامه گفت: این کنگره با همکاری انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان، بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، خانه مولانا، مرکز فرهنگی هنری معاونت فضای مجازی هنر و رسانه و مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برگزار شده است.
 
سیدسکندر حسینی بامداد رئیس انجمن هنر و ادبیات آیینی افغانستان نیز ضمن خوش آمدگویی به حاضرین در جلسه، گفت: کنگره شعر و ادبیات عاشورایی «واژه‌های تشنه» از سال 92 در کابل شکل گرفت و تاکنون شش دوره برگزار شده است والحمدلله سال به سال این حرکت پربارتر می‌شود.

حسینی افزود: در طول این شش دوره چهارمین کنگره آن اختصاص به ادبیات داستانی داشت که حاصل آن مجموعه داستان «نذر حلوای سرخ» بود که به صورت یک مجموعه منتشر شد.
 

در بخش دیگری از این برنامه سیدمرتضی حسینی شاهترابی دبیر علمی بخش داستان در رابطه با این بخش از کنگره توضیح داد و گفت: در این دوره محدودیت سنی برای حضور شرکت‌کنندگان نداشتیم اما بخش اصلی داستان به داستان نویسی بزرگسال اختصاص داشت.
 
وی تصریح کرد: اتفاق متفاوت و قابل توجه در این دوره از کنگره استقبال نوجوانان مهاجر از کنگره و شرکت در رقابت داستان نویسی بود که آثار متعددی به دبیرخانه فرستادند و دبیرخانه ناگزیر شد برای داوری و احترام بیشتر بخش داستان نوجوان را از بخش بزرگسال تفکیک کند.

در ادامه سید فضل‌الله قدسی شاعر شعر آیینی افغانستان به وضعیت ادبیات آیینی افغانستان در داخل کشورش پرداخت و گفت: متاسفانه اوضاع ادبیات در افغانستان آسیب‌ها و چالش‌های زیادی دارد و حرکتی که سید زکریا راحل و سیدسکندر حسینی با برگزاری کنگره شعر و ادبیات عاشورایی « واژه‌های تشنه» از کابل شروع کردند تا بلخ ادامه پیدا کرد.
 
وی گفت: دو سال در بلخ کنگره‌ی شعر آیینی «اسوه» را برگزار کردیم که متاسفانه ادامه پیدا نکرد اما کنگره «واژه‌های تشنه» امروز به یک جریان اثرگذار تبدیل شده است.

قدسی به تحلیل و تشریح اینگونه از شعر در سپهر ادبیات فارسی پرداخت و یادآور شد: با توجه به فضاهای جدیدی که به‌وجود آمده حوزه‌های ادبی افغانستان و ایران و تاجیکستان، ارتباط گسترده ادبی دارند. از این رو حوزه ادبی افغانستان از حوزه ادبی ایران خیلی قابل تفکیک نیست.

این شاعر افغانستانی ادامه داد: محتوا در ذهن و ضمیر و اندیشه شاعر وجود دارد و دادوستد ادبی بیشتر در عرصه فرم و زبان و تکنیک‌های ادبی صورت می‌گیرد.
 
قدسی تصریح کرد: متأسفانه شعر آیینی در افغانستان از نشاط بسیار اندکی برخوردار است. اگر شعر آیینی در افغانستان را نسبت به حوزه ادبی ایران مقایسه کنیم، خواهیم دید حضور شعر آیینی در حوزه ادبیات افغانستان خالی است.
 
در ادامه این نشست محمدکاظم کاظمی از دیگر شاعران افغانستان به پیشینه‌های شعر عاشورایی اشاره کرده افزود: امروزه تصور می‌شود که ادبیات آیینی یک پدیده نوظهور است در حالی که ادبیات عاشورایی پیشنه‌ و ریشه عمیقی در ادبیات فارسی دارد.
 
شاعر پیشکسوت افغانستانی شعر آیینی را شعری با معنا و مفهوم گسترده معرفی کرد و گفت: همه شعرهایی که برگرفته از معارف و آموزه‌ها و تعلیمات دینی باشد به نوعی شعر آئینی است.
 

کاظمی اضافه کرد: شاعران افغانستانی باید دین و معنویت و اخلاق دینی را مدنظر داشته باشند.
 
این شاعر اهل افغانستان قرار گرفتن اخلاق و معارف دینی را در پس‌زمینه شعر باعث فقر شعر دانست و تاکید کرد: زمانی که موضوع دین در پس‌زمینه‌ی شعر باشد، شعر از جوهره‌ی اخلاق و معارف دینی دور خواهد شد.
 
وی بیان کرد: ادبیات آیینی فقط به ادبیات عاشورایی و موضوعات مذهبی خلاصه نمی‌شود حتی مفاهیم معرفتی و اجتماعی را دربرمی‌گیرد و می‌توان به نمونه‌های از آثار سنایی، غزنوی و دیگر بزرگان ادب فارسی اشاره کرد.
 
در پایان این مراسم علاوه بر رونمایی از کتاب «گام‌های تشنه» به عنوان مجموعه داستان‌های راه‌یافته به ششمین کنگره شعر و ادبیات عاشورایی افغانستان از برگزیدگان ششمین دوره کنگره «واژه‌های تشنه» در بخش شعر و داستان تجلیل به عمل آمد.
 
برگزیدگان ششمین کنگره «واژه‌های تشنه» در بخش شعر:
1- محمدحسن حسین‌زاده
2- سیده کبری حسینی بلخی
3- سیدرضا‌هاشمی سره
4- سیدابوالفضل مبارز
5- سیدمحمد مبین محمودی

تقدیر شدگان ششمین کنگره «واژه‌های تشنه» در بخش شعر:
1- مدینه سادات نوری
2- عاطفه سادات موسوی
3- سید مهدی حسینی
4- غلامرضا حسنی
5- زهرا امیری
6- احسان الله موسوی
7- لیلا رجایی
 

برگزیدگان ششمین کنگره «واژه‌های تشنه» در بخش داستان:

بخش بزرگسالان:
1- مائده علوی از سوئد با داستان سایه‎های روشن
2- گلناز حسینی از قم با داستان حلوای سرخ
3- الهه حسینی از تهران با داستان بی‎عاطفه
4- رحیمه رضاپور از مشهد با داستان نکند ماه‎رو پس نیاید
5- فاطمه موسوی از قم با شروع واقعه از آن فجر بود

تقدیرشدگان:
1- ملیحه سادات سجادی از کاشان با داستان سرد عاشورا
2- نیکبخت خالقی از قم با داستان مخاطب خاص

بخش کودک و نوجوان:
1- مینا رفیعی 12 ساله
2- یگانه محقق14 ساله
3- مرضیه امینی17 ساله
4- فاطمه راشدی16 ساله
5- راضیه سادات حسینی  18 ساله

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها