چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱
75 کتاب جدید پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری رونمایی می‌شوند

بهروز عمرانی گفت: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری 75 عنوان کتاب از سال گذشته به چاپ رسانده است که در هفته پژوهش رونمایی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری هفته پژوهش با حضور بهروز عمرانی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، علیرضا قلی‌نژاد، معاون فناوری و کاربردی‌سازی و منیژه هادیان‌دهکردی، معاون پژوهشی چهارشنبه 20 آذر در دفتر ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد.

در این نشست عمرانی بیان کرد: بر روی نقشه باستان‌شناسی 40 سال کارکردیم و در دو سال گذشته در پژوهشکده باستان‌شناسی مدل داده‌ها تغییر کرد و در سامانه‌ای که با همکاری دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران راه‌اندازی کردیم بیش از 100 هزار رکورد ثبت‌شده است، امیدواریم با تأمین اعتبارات لازم بتوانیم طی 10 سال آینده، نقشه باستان‌شناسی را تکمیل کنیم و شمارگان آن را به بیش از یک ‌میلیون برسانیم.
 
وی افزود: اکنون در حال آماده‌سازی اطلس غذایی دانش بومی هستیم تا بتوانیم مطالعاتی برای واحدهای بوم‌مگردی تهیه کنیم. درعین‌حال طرح ملی اطلس زبانی ایران مطر ح‌شده و مطالعات زبان‌شناسی در جریان است و 11 هزار رکورد از آبادی‌های دارای بیش از 10 خانوار تهیه ‌شده تا گویش‌های محلی تهیه شوند چراکه این روزها با توجه به خشک‌سالی شاهد افزایش مهاجرت‌ها هستیم و خطر از بین رفتن گویش‌های محلی احساس می‌شود. این اطلس در قالب 105 واژه و 36 جمله است و موضوعات طبیعت، زبان، خانواده و... در برمی‌گیرد.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با اشاره به برگزاری آیین‌های نوروز و یلدا، اظهار کرد: هم‌زمانی نوروز 99 با ماه شعبان موجب شد تا ظرفیت‌های خوبی برای پیوند ایران اسلامی داشته باشیم و تاکنون 2700 رکورد در سراسر کشور مرتبط با آیین‌های نوروز و یلدا به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به کاهش 20درصدی بودجه پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در سال 99 اشاره کرد و گفت: در سال جاری 450میلیارد ریال بودجه برای ما در نظر گرفته شده بود، اما با وجود افزایش 15درصدی هزینه‌های عمومی، بودجه پژوهشگاه برای سال آینده به 370میلیارد ریال  کاهش یافته است.

سپس علیرضا قلی‌نژاد، معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در ادامه افزود: شعار امسال هفته پژوهش با عنوان اثربخشی فناوری ارزش آفرین و رونق تولید نامگذاری شده است. در سال 97 نخستین مرکز نوآوری پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری با محوریت تمرکز بر روی کسب و کارهای باز در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در خانه تاریخی سرهنگ ایرج واقع در محله عودلاجان راه‌اندازی شد.

منیژه هادیان سرپرست معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی در این نشست تصریح کرد: بیش از 600 موزه و میلیون‌ها اثر تاریخی در سراسر کشور داریم که باید از آنها حفاظت و نگهداری شود. در این راستا پروژه‌هایی تحت عنوان موزه سبز طی دو سال گذشته در پژوهشگاه با موضوع ارزیابی شرایط محیطی آثار در موزه های دولتی و خصوصی آغاز شده است.

وی افزود: شرایط نگهداری آثار با توجه به اقلیم‌های مختلف متفاوت است به این دلیل با توجه به اقلیم مناطق مختلف، تعدادی موزه به عنوان پایلوت مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند. در تهران 9 موزه از مناطق مختلف برای این پایش در نظر گرفته شده است و آثار موجود در آنها از نظر سالن نمایش، دما، رطوبت، نور و آلاینده‌ها بررسی می‌شود تا بتوانیم در آینده به یک سند راهبردی و خط مشی مشخص برسیم.



رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به این پرسش که از سال گذشته چند عنوان کتاب به چاپ رسانده‌اید، گفت: 75 عنوان کتاب از سال گذشته به چاپ رسانده‌ایم که در هفته پژوهش رونمایی خواهد شد، این کتاب‌‌ها فقط اختصاصا چاپ نخست نبوده بلکه بازتولید هم داشته‌ایم و به چاپ و نشر دوباره بخی از کتاب‌ها نیز پرداخته‌ایم. همچنین در پژوهشگاه 20 مجله نیز داریم که کار چاپ و نشر آن را به عهده داشته‌ایم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که با توجه به این‌که گردشگران بسیاری به ایران می‌آیند، چه فعالیت فرهنگی برای آن‌ها در نظر گرفته‌اید، افزود: یک مجله انگلیسی‌زبان برای نخستین‌بار قرار است که در هفته پژوهش رونمایی شود. پس از این‌که جنگل‌های هیرکانی در فهرست جهانی یونسکو ثبت شد، مجله‌ای با این عنوان منتشر خواهد شد که به موضوع میراث طبیعی و نحوه بهره‌برداری و ارزش‌های میراث تاریخی مستتر در جنگل‌های هیرکانی می‌پردازد. جنگل هیرکانی با ثبت در فهرست یونسکو از ارزشی جهانی برخوردار شده است. این‌که به این سرعت یک ثبت جهانی رخ بدهد بسیار اتفاق خوبی است و ما به سمت ارزش‌ها و باید و نبایدها حرکت کرده‌ایم. این اتفاق را با همکاری معاونت سازمان میراث فرهنگی وزارت و گردشگری انجام داده‌ایم.

عمرانی همچنین در پاسخ به این پرسش که بسیاری از کتاب‌هایی که از سوی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به چاپ می‌رسد برای پژوهشگران و محققانی است که در این حوزه فعالیت می‌کنند، آیا پژوهشگاه قصد دارد برای عامه مردم ایران نیز کتاب منتشر کند؟ هدف انتشارات پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به دو شکل انجام می‌شود. یک شکل آن تخصصی است زیرا برخی از پژوهشگران در قالب طرح‌هایی پروژه‌هایی را انجام می‌دهند که دستاورد آن به شکل کتاب به چاپ می‌رسد. بخشی دیگر از کار انتشارات برای عموم مردم است. یکی از مهمترین برنامه‌های ما انتشار کتاب‌هایی با مفاهیم عمومی‌تر که به شکل تالیف به چاپ می‌رسد، همچنین کتاب‌هایی را برای مقطع تحصیلی راهنمایی و دبیرستان با همکاری وزارت آموزش و پرورش در دست انتشار داریم.

در این نشست برنامه‌های بزرگداشت هفته پژوهش در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نیز اعلام شد که به شرح زیر است: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همزمان با هفته پژوهش نشست‌های تخصصی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را با حضور پژوهشگران، فعالان عرصه پژوهش، علاقه‌مندان و... برگزار می‌کند. در روز نخست از هفته پژوهش گزارشی از فعالیت‌های کتابخانه و مرکز اسناد پژوهشگاه از سوی فریبا فرزام، رییس این مرکز ارایه می‌شود.

در روز دوم از هفته پژوهش، نشست تخصصی در حوزه باستان‌شناسی ارائه می‌شود و روح‌الله شیرازی، رییس پژوهشکده باستان‌شناسی گزارش عملکرد یکساله این مرکز را ارایه خواهد داد. در این روز همچنین سلیم سلیمی مؤید، سرپرست مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه به معرفی این مرکز و فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه انتشارات، نمایشگاه‌ها، رویدادها، دستاوردهای حوزه پژوهش می‌پردازد. این برنامه با رونمایی کتاب‌های جدید میراث فرهنگی و گردشگری، گزارش واحد کودک و برگزاری کارگاه آموزشی همراه خواهد بود.

در روز سوم از هفته پژوهش داریوش ذوالفقاری، رییس پژوهشکده زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون و علیرضا انیسی، رییس پژوهشکده بناها و بافت‌های تاریخی ـ فرهنگی در قالب نشست‌های تخصصی جداگانه به ارایه گزارش فعالیت‌های هر یک از این پژوهشکده‌ها می‌پردازند. در ادامه برنامه‌های این روز، گزارش فعالیت‌های گروه‌های پژوهشی میراث طبیعی و گردشگری از سوی ناصر رضایی، رئیس گروه پژوهشی میراث طبیعی و سرپرست گروه پژوهشی گردشگری ارایه و نشست تخصصی یک‌روزه دراین دو حوزه برگزار می‌شود.

در روز چهارم از این هفته نیز علیرضا حسن‌زاده، رییس پژوهشکده مردم‌شناسی، علیرضا قلی‌نژاد، معاون فناوری و کاربردی‌سازی، رضا رحمانی رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی و سید عبدالمجید شریف‌زاده، رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی به‌صورت جداگانه از فعالیت‌های صورت گرفته در این مراکز گزارش خواهند داد که این گزارش‌ها با برگزاری نشست‌های تخصصی همراه خواهد بود.

روز پنجم از هفته پژوهش همزمان با اجرای مراسم اختتامیه بهروز عمرانی، رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگی  و محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزرات میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سخنرانی خواهند کرد و پژوهشگران برتر حوزه میراث فرهنگی و گردشگری قدردانی می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها