چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
یادنامه شهدای ایل زیلایی رونمایی شد

کتاب «سلحشوران دیار ما» در یادواره شهدای منطقه زیلایی کهگیلویه و بویراحمد رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کهگیلویه و بویراحمد، مسئول مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه فتح استان گفت: به‌علت هم‌مرز بودن منطقه زیلایی کهگیلویه و بویراحمد با استان چهارمحال و بختیاری و قرابت طایفه‌ای و فامیلی این دو منطقه، این یادواره به‌همت سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد و سپاه قمر بنی‌هاشم چهارمحال و بختیاری انجام شد.

سرهنگ دوم پاسدار ایمان خردمند تصریح کرد: در این یادواره که از مقام شامخ ۷۲ شهید دفاع مقدس این منطقه تجلیل شد، کتاب «سلحشوران دیار ما» که حاوی یادنامه شهدای منطقه زیلایی است، رونمایی شد.

وی عنوان کرد: نویسندگان این کتاب کاکاجان ایمورنژاد و مهران مظفری یاسوجی، به‌اهتمام دکتر عباسی، مسئول انتشارات فتح این کتاب را به رشته تحریر درآوردند تا یاد و نام شهیدان این خطه دلاور خیز تا همیشه ماندگار بماند.

خردمند یادآور شد: در این کتاب علاوه براینکه به چاپ زندگینامه و وصیت‌نامه بیش از ۷۰ شهید این منطقه پرداخته شده است، آداب و رسوم، ایلات و نقش زنان در ایل زیلایی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته شده است.

نویسنده کتاب «سلحشوران دیار ما» نیز در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا نوشتن در مورد شهدا را برای خود افتخاری بزرگ دانست و گفت: هر مجموعه نوشتاری، چه جنگ نگاره‌ای باشد از جنس تاریخ شفاهی، چه شرح حالی باشد از شهیدی در خون غلتیده، چه وصیت‌نامه باشد یا بازگویی ایثار و مقاومت شهدا که از زبان همرزمانشان، کاری قابل ستایش است.

مهران مظفری یاسوجی اظهار کرد: سلحشوران دیار ما، اطلاعاتی از شهدای منطقه زیلایی است که توسط فرهنگیِ بسیجی، آقای ایمورنژاد، جمع آوری شده است.

وی تصریح کرد: مطالب جمع آوری شده‌ی آقای ایمورنژاد از طرف کنگره سرداران شهید استان کهگیلویه و بویداحمد به من داده شد تا آن را بازنویسی کنم و به‌دلیل ارادت و علاقه‌ای که به شهدا و ثبت و ضبط رشادت‌های آنان دارم، وظیفه بازنویسی این کتاب را به عهده گرفتم؛ باشد که مقبول افتد.
 

دیگر مولف کتاب «سلحشوران دیار ما» که خود نیز از جانباز جنگ تحمیلی و زاده روستای آب چنار منطقه زیلایی است، به خبرنگار ایبنا گفت: اگرچه از قافله عشق جا ماندم، اما قلم به دست گرفتم و در مسیر ثبت رشادت آن مردان بزرگ قلم می‌زنم.

کاکاجان ایمور نژاد معتقد است: منش و سیره آن قهرمانان که بی‌هیچ چشمداشتی جان خود را در مقابل دفاع از خاک کشور  از دست دادند، آنقدر ارزشمند است که باید آیینه راه فرزندان ایران زمین باشد. نوشتن از شهدا علاوه بر اینکه یاد و خاطره بزرگ‌مردان این مرز و بوم را زنده نگه می‌دارد، در ترویج و تبیین فرهنگ ایثار و از خودگذشتی در جامعه بسیار موثر است.

ایمورنژاد با بیان اینکه امیدوار است که تلاش‌اش در این راه بتواند قدمی هر چند کوچک در هموار کردن این مسیر باشد، بیان کرد: آن روزها آنچه برای بسیاری از جوانان اولویت داشت، حفظ شرافت سرزمین‌شان و بیرون راندن دشمن از خاک میهن بود؛ لذا باید یاد این عاشقان واقعی که به فکر منافع شخصی، خانوادگی و ایلی نبودند، تا ابد در تاریخ ماندگار بماند.

یادآوری می‌شود، منطقه محروم زیلایی از توابع بخش مارگون شهرستان بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد است و با یاسوج، مرکز استان ۱۵۰ کیلومتر فاصله دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها