پنجشنبه ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
وقتش رسیده علم‌تان را آچارکشی کنید

خوانندگان پس از مطالعه کامل کتاب «آچار علم» می‌توانند در بحث‌های علمی خودمانی به راحتی شرکت کنند و درباره هر نظریه از علوم تجربی اطلاعات دقیقی را به دوست خود بدهند.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اگر روزی به شما بگویند که می‌توانید در زمان سفر کنید، آنقدر که پا به آینده خود بگذارید و وقتی سرتان را برمی‌گردانید گذشته خود را ببینید؛ حتما تصور می‌کنید بخشی از یک داستان علمی تخیلی را می‌شنوید. اما واقعیت این است که شما می‌توانید درست مانند فضانوردی باشید که در مسابقه‌‌ای با نور از آن جلو می‌زند و هنگامی‌که سرش را به عقب برمی‌گرداند، این نور نیست که می‌بیند، بلکه چند لحظه قبلِ خودش است. با این قطعیت، حتما دلتان می‌خواهد بدانید که با چه مکانیزمی این امر ممکن می‌شود؛ اینشتین با ارائه نظریه نسبیت خاص، این امکان را برای شما فراهم ساخته و جالب‌تر آن‌که این تئوری اثبات شده است. اما آیا شما فضاناوی را می‌شناسید که در ماراتنی با نور پیروز شود؟
 
هر عملی عکس‌العملی دارد
332 سال پیش، نیوتن و قانون‌هایش که در همان دوران به قانون‌های من‌درآوردی مشهور بودند، نقل مجالس علمی شدند، اما بعد از سال‌ها بشر فهمید این قانون‌ها نه ‌تنها من‌درآوردی نیستند، بلکه قانون سوم آن یکی از اصل‌های اساسی زندگی ما را تشکیل می‌دهند. در واقع قانون سوم نیوتن به شما می‌گوید، انرژی با همان میزان شدت و سرعتی که ارسال می‌شود با همان میزان هم به سوی شما باز‌می‌گردد.
 
روزگاری دو ستاره‌شناس به نام‌های پنزیاس و ویلسون، صداهای عجیبی از تلسکوپ رادیویی خود می‌شنیدند. آن‌ها ابتدا فکر می‌کردند که شاید موجودات فضایی پیغامی برای آن‌ها فرستاده‌اند، اما بعد‌ها فهمیدند موجودات فضایی باهوش‌تر از آن هستند که فعلا خودشان را به ما نشان دهند. در واقع این صداها، حاصل امواج ریز موج کیهانی و باقیمانده انفجار بزرگی است که امروز ما به‌عنوان بیگ‌بنگ می‌شناسیم؛ نظریه‌ای که در ابتدای مطرح شدنش به‌قدری جسورانه بود که بسیاری از دانشمندان در آغاز به آن شک داشتند. این‌ها نظریاتی است که می‌تواند برای لحظاتی توجه هر فردی را به خود جلب کند.

کتاب «آچار علم» نوشته کولین برس با ترجمه تورج حوری، با 100 راه هوشمندانه به شما کمک می‌کند تا مهم‌ترین نظریه‌ها از علوم تجربی را به خاطر بسپارید. این کتاب از سوی انتشارات مازیار پاییز امسال روانه کتابفروشی‌ها شد.
 
خوانندگان پس از مطالعه کامل این اثر می‌توانند در بحث‌های علمی خودمانی به راحتی شرکت کنند و درباره مشهورترین نظریه‌ها از علوم تجربی اطلاعاتی را به دوست خود بدهند، چراکه نویسنده به‌گونه‌ای این اثر را نوشته است که به کمک حافظه مخاطبان در فهم تئوری‌ها بیاید.

 
حوری در گفت‌وگو با ایبنا درباره کتاب این‌گونه می‌گوید: «با توجه به اینکه عموم مردم فرصت کافی برای درک نظریه‌های جذاب در تمامی علوم تجربی مدرن را ندارند، از طرفی هم چون علم ماهیت جذابی دارد، عموم مردم با صرف حداقل زمان و زحمت می‌توانند بفهمند که در دنیای علم چه خبر است.»
 
به گفته این مترجم؛ «آچار علم» در واقع نیم‌نگاهی به مسیرهای پیشرفت هر علم انداخته و پوشاننده تمامی علوم تجربی است. در حقیقت تاریخچه مختصر تئوری‌ها و آخرین نظریه‌ها در هر علمی در این کتاب آورده شده است.
 
درج 100 نظریه علمی در یک کتاب، شاید این پرسش را در ذهن ایجاد کند که آیا تئوری‌های چالش‌برانگیز در میان دانشمندان هم مورد توجه نویسنده بوده است یا خیر؟ حوری در پاسخ می‌گوید: «همانگونه که گفته شد نویسنده تلاش کرده آخرین نظریات در علم را درج کند از طرفی دیگر نیم‌نگاهی هم به آینده روند این نظریه‌ها داشته است. یعنی تلاش می‌کند آن دسته از نظریاتی که بیشتر مورد توافق دانشمندان است را بیاورد و از آن دسته از نظریاتی که دلایل محکمی وجود دارد تا رد شوند، چشم‌پوشی کرده است.»
 
فرضیه حَوای میتوکندریال، تئوری است که به وجود مادری برای تمام بشریت اشاره کرده است؛ حوری در این‌باره می‌گوید: «یکی از نظریاتی که توجه من را جلب کرد و می‌تواند برای مخاطبان جالب باشد فرضیه میتوکندریال است. این فرضیه به 140 هزار سال قبل اشاره دارد، اینکه گویا مادر همه بشریت زنی به نام حَواست و آن هم در آفریقا می‌زیسته است.»
 
مادر بشریت
«در سال 1987 سه زیست‌شناس به نام ربکا کان، مارک استونکینگ و آلن ویلسون مقاله‌ای منتشر کردند که توجه همگان را برانگیخت. آن‌ها نمونه‌‌هایی از دی ان ای انسان را تحلیل و این پیشنهاد جسورانه را مطرح کردند که هر مرد، زن و بچه‌ای که امروز زندگی می‌کند، تکه‌ی خاصی از دی ان ای خود را از یک دنیای مشترک واحد به ارث برده است. از زنی که در گذشته دور در آفریقا زندگی می‌کرده است. روزنامه‌های این ایده را پسندیدند و او را حوا نامیدند.»
 
کتاب «آچار علم» در 296 صفحه، به شمارگان 1250 نسخه به قیمت 37 هزار تومان از سوی انتشارات مازیار برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها