سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
نخستین چاپ کتاب «آینده در قلمرو اسلام» مقام معظم رهبری رونمایی شد

نخستین چاپ کتاب «آینده در قلمرو اسلام» تألیف سید قطب و ترجمه مقام معظم رهبری در کتابخانه ملی و در بازگشایی نمایشگاه تاریخ محلی خراسان رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین گشایش هفتمین نمایشگاه استانی موزه کتاب و میراث مستند ایران با عنوان «خراسان سرزمین خورشید» دوشنبه  18 آذرماه  با حضور جمعی از مسئولان و اندیشمندان در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

در آیین ویژه‌ای بخشی از اسناد کمتر دیده شده مقام معظم رهبری، از جمله چاپ نخست کتاب «صلح امام حسن» اثر شیخ راضی آل یاسین و ترجمه رهبر انقلاب نیز رونمایی شد.

همچنین اصل دست نوشته حضرت آیت‌‎الله خامنه ای در ذیل یکی از شماره‌های مجله گنجینه (از مجلات چاپ شده سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران) در این نمایشگاه قابل مشاهده است.

از دیگر اسناد مربوط به رهبر معظم انقلاب در این نمایشگاه می توان به دست نوشته دیگری از ایشان در نخستین صفحه از کتاب مجمع الاصناف (شهرآشوب) که در سال 1375 از سوی مقام معظم رهبری به کتابخانه ملی ایران اهدا شد، اشاره کرد.

در کنار دست نوشته‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی، عکس هایی از حضور ایشان در تظاهرات سال 1357 در مشهد مقدس به چشم می‌خورد.



حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر گفت: تحریف، یکی از خطرات جدی است که جوامع را به شدت تهدید می‌کند و موارد بسیاری وجود داشته که تاریخ ما را دستخوش تحریف کرده درحالیکه وقایع اجتماعی و تاریخی را باید با صداقت و درستی منتقل کرد.
 
وی به رسالت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اشاره کرد و افزود: این سازمان باید تلاش کند تا مسائل آئینه وار به نسل‌های آینده منتقل شود.

حجت‌الاسلام پژمان‌فر تاکید کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی فقط مجموعه‌ای برای محافظت اسناد کشور نیست، بلکه کانونی است که می‌تواند زمینه برداشت‌های واقعی از تاریخ و حوادث را برای آیندگان فراهم کند.

نماینده مردم مشهد در ادامه با تاکید بر ضرورت افزایش بودجه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: چندی پیش شاهد اعتراضات برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص پایین بودن بودجه این سازمان بودیم.

وی تصریح کرد: براساس بودجه‌ای که دولت به مجلس تقدیم کرده ما انتظار داشتیم مراکزی مانند کتابخانه ملی با حمایت بیشتری مواجه شوند تا مؤثرتر گام بردارند زیرا چنین مراکزی مسئولیت‌های حساسی دارند و باید مورد توجه قرار گیرند. هنوز حجم زیادی از اسناد اسکن نشده و به اعتبار مناسبی نیاز است تا اسناد قبل از تخریب اسکن شوند.
سالانه ۴ هزار عنوان کتاب در خراسان رضوی چاپ می‌شود

در ادامه اکبر شیخ، مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور برپایی نمایشگاه خراسان «سرزمین خورشید» را یکی از اقدامات ارزشمند کتابخانه ملی دانست و گفت: با برپایی این نمایشگاه به استان‌ها فرصتی داده می‌شود تا آثار مفاخر و گنجینه‌های خود را در معرض دید قرار داده و آن‌ها را معرفی کنند.

وی افزود: این استان مهد تمدن، علم و هویت است. هر سال چهارهزارعنوان کتاب در خراسان رضوی چاپ می‌شود و در این نمایشگاه ۱۴۴ اثر نفیس ارائه شده که قدیمی ترین نسخه آن «انس التائبين» است و همچنین فرمان شاه عباس برای حفاظت از مرزها که مربوط به ۹۹۹ هجری قمری است و یک پرده نقاشی با قدمت ۱۰۰ ساله از حرم رضوی از آثار مهم ارائه شده در این نمایشگاه است.

مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق کشور افزود: همچنین در این نمایشگاه 37 نسخه خطی وجود دارد که قدیمی ترین آن 550 سال قدمت دارد.



در ادامه محمدجعفر یا حقی، شاهنامه‌پژوه گفت: خراسان حق بزرگی بر گردن فرهنگ ایران دارد بنابراین هرنوع توجهی به میراث مکتوب این سرزمین برای مجموعه فرهنگی ایران از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی به قدیمی‌ترین قرآن کتابخانه آستان قدس رضوی اشاره کرد و افزود: این قرآن مربوط به سال 327 هجری قمری (یک‌هزار و صد و بیست سال قبل) می‌شود که جزو کتب وقفی است.

وی با بیان اینکه در این کتابخانه اسناد قابل توجهی وجود دارد و این اسناد می‌توانند از تحریف‌ها جلوگیری کند، ادامه داد: بسیاری از اسناد درگذشته فهرست نگاری نشده بنابراین لازم است ضمن آرشیو این اسناد آنها را برای انجام پژوهش‌ها و مطالعات تاریخی در اختیار پژوهشگران قرار دهیم.

در ادامه حیدری، رییس شورای شهر مشهد گفت: هم اکنون در عرصه بین الملل رقابت‌های فراوانی بین کشورها برای ثبت میراث و مفاخر شکل گرفته است به‌طوری‏ که از همه ظرفیت‌ها و روابط خود برای پیشبرد این امر بهره می‌برند.

علیرضا رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی نیز با اشاره به سفارشات قرآن کریم مبنی بر عبرت از گذشتگان گفت: با بهره مندی از تاریخ می‌توانیم از تکرار اشتباهات جلوگیری کنیم و افتخارات را برای نسل جوان بازگو کنیم.

در پایان مهدی محقق، نسخه‌پژوه و پژوهشگر تاریخ اسلامی گفت: خراسان به معنی مشرق است و خروران در برابر آن قرار دارد و به معنی مغرب است که این کلمه به مرور تبدیل به خاوران و امروز خاور شده است.

وی با اشاره به اهمیت و جایگاه خراسان از زمان‌های دور افزود: شهر بلخ یکی از مهمترین شهرهای خراسان به شمار می‌رفت که محل شکوفایی بسیاری از اندیشمندان بود.

این پژوهشگر وجود بارگاه امام هشتم(ع) را موجب ظهور چهره معنوی خراسان دانست و افزود: این شهر از برکات امام رضا(ع) مرکز علم و دانش شد.

در ادامه این آیین با حضور مسئولان حاضر از پنج تن از فرهیختگان خراسان اعم از حجت الاسلام مصطفی درایتی، خانواده عزیزالله عطاردی قوچانی، محمد جعفر یاحقی، مرتضی کرباسی، سردار جانباز غلامحسین صفایی تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها