یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰
مشارکت شهرداری‌‌های تهران و مشهد در طرح‌های فصلی نشانه توجه به «شهروند دانا‌محور» است

نیکنام حسینی‌پور، در آیین تجلیل از دست‌اندرکاران برگزاری برنامه‌های بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب، بیان کرد: مشارکت شهرداری استان تهران و مشهد در برگزاری طرح پاییزه کتاب ۹۸ نشان داد که سازمان‌های شهرداری چه اندازه به بحث کتاب و «شهروند دانامحور» نظر دارند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مراسم تجلیل از دست‌اندرکاران برگزاری بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران یکشنبه(۱۷ آذرماه) با حضور نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، قادر آشنا، مدیر موسسه نمایشگا‌های فرهنگی ایران، ایوب دهقان‌کار، مشاور معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد‌مهدی احمدی، مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام محمد‌علی مهدوی‌راد، دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، نجفقلی حبیبی، پژوهشگر و عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب، حجت‌الاسلام محمد‌رضا زائری، عضو هیات مدیره موسسه خانه کتاب، ابراهیم حیدری، ابوالفضل رفیع، مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان اصولی، رئیس کمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد، محمد‌حسین مصحفی، سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد، صدرا مذهب یوسفی، مدیر‌عامل خانه هنرمندان مشهد، خلف حوتی‌نژاد، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، محمد‌علی کیانی، مدیرکل اداره همکاری‌ها و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اعضای ستاد برگزاری بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در «سرای کتاب» موسسه خانه کتاب برگزار شد.

حسینی‌پور با قرائت دیباچه گلستان سعدی درباره برگزاری بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب بیان کرد: خداوند را شاکرم که بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب با مشارکت اهالی فعال این حوزه و همراهی همه عزیزان به سرانجام رسید و امروز خدمت شما هستیم تا تقدیری هرچند کوچک از شما دست‌اندرکاران داشته باشیم.

وی افزود: هفته کتاب را با رویکردهای تعاملی، همگرایی و  همدلی شروع کردیم که باعث هم‌افزایی بیش از 70 سازمان و نهاد شد نکته بعدی اینکه تمرکززدایی از فعالیت‌های فرهنگی که خوشبختانه در حال نهادینه شدن است در این هفته به‌خوبی نمابانگر شد. 

مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب با اشاره به رویکرد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر «ایران؛ فقط تهران نیست» ادامه داد: افتتاح هفته کتاب در یزد و تجلیل از کتابداران برتر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌همراه 20 برنامه دیگر با حضور وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همسو با شعار  «ایران؛ تهران نیست» هرچند تهران متعلق به همه ایران نیز است، برگزار شد.

حسینی‌پور با اشاره به حضور پر‌رنگ تشکل‌ها و انجمن‌های حوزه‌های مختلف اهل قلم افزود: با همکاری انجمن نویسندگان کودک در استان‌های مختلف کشور طرح «یک نویسنده یک کتاب» و «کتابخانه به دوش قصه گویا» اجرا شد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب خاطرنشان کرد: مشارکت شهرداری‌های تهران و مشهد در یکی از برنامه‌های تاثیر‌گذار، یعنی «پاییزه کتاب» از دیگر برنامه‌های این هفته بود. این مشارکت، یکی از برنامه‌های متنوع شهرداری‌های تهران و مشهد در حوزه کتاب و کتابخوانی بود.      

به گفته مدیر عمل موسسه خانه کتاب، حضور شهرداری  مشهد در پاییزه کتاب 1398، جلوه متفاوتی از مشارکت آن‌ها برای اهالی کتاب و شهروندان مشهد به نمایش گذاشته‌ شد.

حسینی‌پور بیان کرد: «شهروند دانامحور» برای شهر بهتر  از شهروند نادان و البته کم‌هزینه‌تر است. هرچه در حوزه کتاب و ترغیب مخاطبان به کتابخوانی هزینه کنیم، یک نوع سرمایه‌گذاری بلندمدت در جامعه است که خودش منجر به اصلاح رفتار ترافیکی، حفظ محیط‌‌زیست و کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

وی با اشاره به فراملی شدن هفته کتاب گفت: با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی‌های فرهنگی  در حدود 15 کشور مختلف برنامه‌های کتاب‌محور برگزار شد؛ بنابراین می‌توان با کارهای کوچک،‌ قدم‌های بزرگ برداشت.

حسینی‌پور با اشاره به همکاری صدا و سیما در پوشش برنامه‌های هفته کتاب اظهار کرد: با توجه به قطع شدن اینترنت همزمان با هفته کتاب، استفاده از فضای مجازی به محاق رفته بود اما همکاری و همراهی صمیمانه صدا‌و‌سیما با استقرار دو استودیوی رادیویی در محل موسسه خانه کتاب و تولید 30 پیام رادیویی و حدود 200 خبر و 150 بازتاب خبری و ... قابل‌توجه بود.

وی در ادامه گفت: از همه نهادهای شهری و سازمان‌های دولتی، عمومی و غیردولتی، ناشران، کتابفروشان، اهالی قلم و فکر و اندیشه که با هفته‌کتاب همراهی کردند، تقدیر و تشکر می‌کنم.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب با ابراز امید‌واری برای تحقق شهروند دانا محور و دانش‌آموز کتابخوان و خانواده کتاب‌دوست برای ایران فردا از  پیروز حناچی، شهردار تهران معاونت اجتماعی و فرهنگی؛ محمود کلانی، شهردار مشهد و معاونت فرهنگی و اعضای شورای اسلامی شهر‌های تهران و مشهد به دلیل توجه به دغدغه فرهنگی‌  تشکر کنم.

وی در ادامه به بخشی از برنامه‌های هفته کتاب اشاره و بیان کرد: بیش از 180 برنامه، کارگاه، نشست و رونمایی کتاب در سطح سازمان‌ها و موسسات،  363 برنامه در 30 استان از سوی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و بیش از 50 هزار نمایشگاه کتاب در هفته کتاب برگزار شد. 

حسینی‌پور درباره  رویداد‌های ملی افزود: هشت برنامه جشنواره کتاب و رسانه، جایزه کتاب سال دانشجویی، نمایشگاه کتاب کاربردی و دانشگاهی، جشن کتاب‌یار، جشنواره دانایی و توانایی، جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی، همایش ملی حقوق نشر، بخش «کتاب و سینما» در «جشنواره فیلم کوتاه تهران» در این هفته برگزار شدند.

مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب با اشاره به نخستین‌های هفته کتاب افزود: اجرای پنج برنامه‌ را نخستین‌بار در بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب تجربه کردیم. نخستین جشنواره میراث مکتوب رضوی، نخستین دوره جایزه کتاب مدافعان حرم، نخستین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی، نخستین همایش ملی «ادبیات کودک و نوجوان: فرصت‌ها وچالش‌های ادبیات داستانی کودک و نوجوان»، هفته کتاب پل‌دختر در تهران برگزار شدند.

وی ادامه داد: رویدادهای فراملی و جهانی این هفته نیز شامل بیش از 15 برنامه بود که در کشورهای ایتالیا، بلاروس، بوسنی، ترکیه، اندونزی، نیجریه، ازبکستان، قرقیزستان، پاکستان، افغانستان، آلبانی، اتریش برگزار شد.

به گفته وی، رویدادهای ترویجی در هفته کتاب نیز شامل بیش از 180 برنامه بود. برنامه نشست، بزرگداشت، اهدای 200 هزار جلد کتاب به مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده، استقرار 42 کیوسک برای طرح «کتاب برای همه»، «شنبه‌های کتاب در مساجد کشور» طرح «هدیه کتاب» اجرای «طرح نذر کتاب در مساجد» پویش اهدای کتاب به مناطق روستایی با طرح «با کتاب میشه...»، طرح «کتاب برای همه»، استقرار اتوبوس کتابگرد «هدهد»  با راه‌اندازی کتابخانه سیار در 4 منطقه،

حسینی‌پور گفت: برگزاری هشت هفته کتاب و کتابخوانی در زندان‌های هشت استان کشور، طرح «یک سرباز ده کتاب» و همچنین طرح «کتاب در گردش» در وزارت نیرو نیز در این هفته برگزار شد.

مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب بیان کرد: 50 هزار نمایشگاه کتاب در 50 هزار مدرسه، هفدهمین نمایشگاه کتاب «کاربردی و دانشگاهی» در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، نمایشگاه «سرآغاز سخن» در موزه کتاب و میراث مستند، نمایشگاه «چهل حدیث نبوی» در فرهنگسرای متروی تهران، نمایشگاه آثار منتخب و برگزیده سومین دوسالانه طراحی کتاب «نشان شیرازه» در باغ موزه قصر نیز جزو برنامه‌های نمایشگاهی هفته کتاب بود.  

حسینی‌پور ادامه داد: در این هفته 24 کتابخانه نیز افتتاح شد. کافه کتاب ققنوس، کتابخانه همسایگی در 22 منطقه شهرداری تهران، کتابخانه مرکز انجمن حمایت از بیماران کلیوی.

وی افزود: در قالب رونمایی کتاب نیز 60 عنوان کتاب «زندگینامه‌های استانی مشاهیر ایران»، کتاب‌های منتشر شده توسط هموطنان پیرو ادیان توحیدی و دومین جلد کتاب تاریخ شفاهی کتاب نیز رونمایی شدند.

در پایان این برنامه از دست‌اندکاران برگزاری برنامه‌های بیست‌و‌هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها