یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
خام‌خواریِ مطلق و خودسرانه، ممنوع!

کتاب «می‌خواهی سالم شوی؟ قابلمه را فراموش کن!»، با تأکید بر اصول تغذیه انسانی برای رسیدن به سلامتی،‌ به مخاطب کمک می‌کند از قالبِ منِ مصنوعی‌اش خارج شده و برای رسیدن به آرامش، بین روان و جسم خود تعادل برقرار کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، «می‌خواهی سالم شوی؟ قابلمه را فراموش کن!» کتابی نوشته سید ماشاءالله فرخنده (کشفی) است که جلد نخست آن سال‌ها پیش به چاپ رسید و با استقبال بسیار زیاد مخاطبان بارها تجدیدچاپ شد. چاپ دوم این کتاب نیز در سال جاری از سوی انتشارات نسل نواندیش چاپ و به بازار نشر عرضه شد. در جلد نخست، به‌طور کلی رئوس اصلی یک تغذیه انسانی و به بیانی فلسفه تغذیه بیولوژی انسان توضیح داده شده است. در این جلد خام‌خواری و میوه‌خواری توصیه شده، اما روش صحیح خام‌خواری برای افراد مختلف با بیماری‌های متفاوت، تشریح نشد.
 
نویسنده در اینباره در مقدمه جلد دوم نوشته است: «من برای به‌دست ‌آوردن تندرستی مجدد، سال‌ها با مواد خام تغذیه کردم و در اثر این اشتباه تغذیه‌ای، صدمات جبران‌ناپذیری متحمل شدم که مایلم به این وسیله به شما هشدار دهم که اشتباه‌‌های بنده و سایرین را تکرار نکنید. در جلد نخست، به‌طور کلی خام‌خواری و میوه‌خواری توصیه شد که در اصل درست است، اما همان‌طور که شما نیز می‌دانید، برخی از افراد نباید بعضی از میوه‌ها را مصرف کنند؛ مثل دیابتی‌ها و اشخاصی که به بیماری‌های کلیوی یا تیروئید و ... دچار هستند. در جلد دوم، دقیق‌تر و موشکافانه‌تر به اصول پرداخته می‌شود تا بتوانیم در این دنیای پر از اطلاعات غلط، بر کج‌فهمی‌ها و تفسیرهای نادرست بیشتر غلبه کنیم و از اطلاعاتی که در اختیار داریم، نهایت استفاده را بکنیم...
 
اشخاص زیادی با مطالعه کتاب «می‌خواهی سالم شوی؟ قابلمه را فراموش کن!» یک‌شبه خام‌خوار می‌شوند و حتی داروهایی را که مدت‌ها استفاده می‌کردند، کنار می‌گذارند، غافل از عواقب این عمل بی‌خردانه! ما نمی‌خواهیم این واقعیت را درک کنیم که حتی برای یادگیری رانندگی هم از ابتدا معلم به ما این اجازه را نمی‌دهد که تخته‌گاز رانندگی کنیم و همواره توصیه می‌کند که در شروع با سرعت کم و به تدریج که مسلط شدیم، با سرعت بیشتر برانیم. در کتاب مذکور یادآورم شده‌ام که تغییر تغذیه بهتر است به تدریج و گام به گام صورت گیرد و کسی نباید یک‌شبه خود را از مصرف داروها محروم کند. وقتی کسی دارو مصرف می‌کند، تمام اعمال حیاتی بدن او سد شده و دیگر خودش نیست، بلکه این داروها هستند که بر بدن او حاکم شده‌اند، بنابراین قطع دارو باید به تدریج صورت گیرد و همچنین در کنار کم کردن داروها، مصرف داروهای طبیعی یعنی همان میوه‌ها و مواد خام آغاز شود.»


ترکیب آبِ‌ِ لیمو و عسل، غلط یا درست؟!
«پیدا کردن تغذیه مناسب برای یک بیمار، کاری موشکافانه است و تخصص و تجربه بسیار احتیاج دارد. برخی به‌طور کلی توصیه می‌کنند که هر کس باید صبح آب‌لیمو را با عسل مخلوط کند و بنوشد، بدون اینکه بدانند آبِ لیمو، ترش‌ترین ماده گیاهی و عسل شیرین‌ترین ماده حیوانی است و ترکیب کردن ترش و شیرین، باعث تخمیر و نفخ می‌شود و کلی مشکل گوارشی به‌وجود می‌آورد و بسیار مضر است. آن‌ها بدون آگاهی و برای بزرگ کردن منِ دروغین و پول درآوردن، با تندرستی مردم بازی می‌کنند. این افراد نمی‌دانند کسی که کلیه‌اش ضعیف و بیمار است، نمی‌تواند اسید اوریک را خنثی کند و به همین دلیل دچار ضعف کلیه، عفونت کلیوی، ساختن سنگ، رماتیسم و ام‌اس می‌شود. مصرف لیمو برای بدنی که اسیدی است و نمی‌تواند اسید لیمو را شیرین کند، مضر است. همچنین خوردن عسل برای کسانی که مشکل هضم مواد نشاسته‌ای دارند و به دیابت مبتلا هستند، فاجعه‌آمیز است.
 
انسان امروزی حتی وقتی زمین‌گیر شده و تمام وجودش را درد فراگفته است، حاضر نیست زندگی بیمارکننده خود را تغییر دهد. اعتیادهای ما، یکی دو تا نیست. تا زمانی که حاضر نباشیم خود را تغییر دهیم و از عادات بیمارکننده رها شویم، محال است که سالم شویم. برای سالم شدن، باید به بیماری‌های خانوادگی توجه و ریشه آن‌ها کشف شود و مشخص گردد که این بیماری در خانواده شخص مبتلا، ارثی است یا فقط اوست که در اثر تغذیه غلط و روش زندگی بیمارگونه به این بیماری دچار شده است.»  


تغذیه بیماران دیابتی/ کلیه و تیروئید فراموش نشود
«اشخاص دیابتی که نباید از انسولین استفاده کنند و غدد ترشح‌کننده انسولین آن‌ها هنوز به‌طور کلی توانایی این‌کار را از دست نداده‌اند، به‌طور نامتعادل انسولین کم یا زیاد ترشح می‌کنند. این گروه اگر چاق باشند، غدد آن‌ها انسولین کمی ترشح می‌کنند که در این‌صورت بدن نمی‌تواند مواد نشاسته‌ای و قندی را به‌طور اصولی هضم کند و ناچار آن‌ها را به‌صورت بافت‌های چرب در سایر نقاط ذخیره می‌کند. این افراد باید به اعمال غده کلیوی و کلیه‌های خود نیز توجه کنند و اگر کلیه‌های آن‌ها دچار خونریزی و ناراحتی نشده‌اند، بیشتر با خوردن مرکبات، میوه‌های نیمه‌ترش، سبزیجات و انواع سالاد، قندهای اضافی را حذف کرده و به وسیله روزه گرفتن یا روش تک‌میوه‌ای (در روز فقط یک نوع میوه میل می‌شود) یا میوه‌خواری کامل، بدن خود را پاک کنند و زمانی که وزن مناسب را به‌دست آوردند، می‌توانند در تغذیه خود از مواد قندی غلیظ شده مانند خرما، کشمش، موز و سایر میوه‌های شیرین دیگر نیز استفاده کنند.
 
در این گروه از افراد چه چاق باشند و چه لاغر، احتمال زیادی دارد که غده تیروئیدشان نیز دچار اختلال شده باشد. آن‌ها باید بدانند که بدترین دشمن غده تیروئید، دود سیگار است و اگر عملکرد تیروئید آن‌ها مختل شده و سیگاری هستند، یکی از علل این اختلال، دود سیگار است. اگر هم سیگاری نیستند، باید از مصرف تمام مواد تخمیری به‌خصوص نان، حلیم، کله‌پاچه و تمام مواد تند و تیز و سرکه خودداری کنند. سرکه و سیر از موادی هستند که تروئید را ویران می‌کنند، این در حالی است که خانم‌ها بدون کمترین فکر از این مواد استفاده می‌کنند.»
 

نخستین چاپ از جلد دوم کتاب «می‌خواهی سالم شوی؟ قابلمه را فراموش کن!» در 216 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 33 هزار و 900 تومان از سوی انتشارات نسل نواندیش راهی بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها