سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
دولت باید سوبسید بیشتری بدهد تا فرآیند کتابخوانی بهبود یابد

تعدادی از ناشران و کتابفروشان استان سمنان معتقدند که پرداخت یا عدم پرداخت مالیات چندان تاثیری در ترویج فرهنگ کتابخوانی ندارد و دولت بهتر است به‌جای معافیت مالیاتی، به آن‌ها کاغذ دولتی بدهد.

خبرگزاري کتاب ایران (ایبنا) در سمنان - محمود بانی: اما و اگر‌هایی که این روزها در موضوع معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان پدید آمد، نگاه سازمان امور مالیاتی را به این قبیل فعالیت‌های فرهنگی که درآمد کاری‌شان در اصل برای «تولید در عرصه فرهنگ» هزینه می‌شود، نشان می‌دهد. البته قانونگذار در سال ۱۳۸۰ با درک ارزش این مقوله، ناشران را از پرداخت مالیات معاف کرده است؛ قانونی که البته در سال ۱۳۹۴ در بند «ل» ماده ۱۳۹ دچار اصلاحیه شد. این اصلاحیه، اما معافیت مالیاتی ناشران را لغو نکرد بلکه با اصلاحاتی، آنها را صرفا به ارائه «اظهار نامه مالیاتی» مکلف کرد تا از پرداخت مالیات معاف شوند. در گفت‌وگو با تعدادی از ناشران و کتابفروشان استان سمنان، نظرات آنها را به عنوان ذی‌نفعان (و شاید ذی‌ضرران) این نوع از معافیت، جویا شدیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.

حمیدرضا شجاعی‌نیا یکی از کتابفروشان دامغانی و مسول کتابسرای مهرگان، پیرامون مصوبه اخیر هیئت دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد تمدید معافیت مالیاتی اهالی فرهنگ و هنر به خبرنگار ایبنا گفت: واقعیت این است که فروش کتابفروشی‌ها و درآمد انتشاراتی‌ها آنقدر بالا نرفته که بیم آن داشته باشیم که هزینه‌های مالیات را پرداخت کنیم.
 

وی افزود: مشکل حوزه کتاب و فرهنگ مالیات نیست و به‌نظرم مسئولان آدرس غلط می‌دهند و با این کار، دیدگاه منفی نسبت به این قشر فرهنگی در بین مردم ایجاد می‌کنند؛ وقتی کارمند و کارگر مالیات می‌دهند، چرا باید قشر فرهنگ و هنر را از پرداخت مالیات معاف کنند. یک کارمند و کارگر عادی در اول هر ماه قبل از واریز حقوق ماهیانه‌اش، ابتدا مالیاتش را می‌دهد.

کتابفروشی‌ها به ورطه فراموشی رفته‌اند
مسئول کتابسرای مهرگان در دامغان با بیان اینکه مشکلات فرهنگ در جاهای دیگر است، یادآور شد: زمانی در دولت اول آقای احمدی‌نژاد که آقای صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آن بود، یارانه کاغذ را حذف کردند و به جای آن بُن کتاب دادند ولی این بُن‌ها به اشخاصی داده می‌شد که کتابخوان نبودند و بعضی از آنها، بُن‌هایشان را تبدیل به وجه نقد می‌کردند و آنقدر در کتابفروشی‌ها جستجو می‌کردند تا یک نفر بُن‌ها را با مقدار کمتری پول، تبدیل به وجه نقد و وجه آن را پرداخت بکند. حتی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی هم بُن کتاب را به عنوان پاداش به کارمند‌هایش می‌داد که باز هم تبدیل به وجه نقد می‌شد.

این فرهنگی دامغانی گفت: امروز اما قیمت کتاب نجومی شده و اکثراً کتابخوان‌ها و افرادی که مشتری واقعی کتابفروشی‌ها هستند، به یارانه‌ها دسترسی ندارند یا متوجه وجود طرح‌هایی همچون پاییزه کتاب، عیدانه کتاب و تابستانه کتاب نمی‌شوند. مسائلی که مسئولان ما در رابطه با کتاب و کتابخوانی مطرح می‌کنند، دادن آدرس غلط است و به نظرم با علم و آگاهی هم این کار را انجام می‌دهند.

تصویب چنین طرح‌هایی فقط به سود موسسات بزرگ کمک آموزشی است نه اهالی کتاب 
شجاعی‌نیا ادامه داد: کتابفروشی‌ها در حال جمع شدن است و به ورطه فراموشی سپرده شده‌اند. وقتی بهترین پیشنهاد‌ها را هم به افرادی بدهی که اعتقادی ندارند، پیشنهادها ثمربخش نخواهد بود.
 

وی بیان کرد: کتابفروشی‌های کوچک و عادی نهایت مالیاتی که پرداخت می‌کنند، ۲۰۰ الی ۵۰۰ هزار تومان است که در کنار گرانی سرسام آور اجناس و مشکلات اقتصادی، برای آنها رقم چندان بالایی نیست اما اگر از کتابفروشی‌های بزرگ مالیات بگیرند، بهتر است؛ افراد و موسسات و نهادهایی هستند که پشت کتابفروشی‌ها و انتشاراتی‌ها سنگر گرفته‌اند و از اینگونه طرح‌ها سودهای کلان و میلیاردی می‌برند. اگر قرار باشد مالیات پرداخت کنیم، با توجه به اینکه فروش بالایی نداریم، ترس و نگرانی هم از لغو معافیت مالیاتی نداریم.

دانشجویان هم کتاب‌های دست دوم را فقط به‌شرط تحویل مجدد، از ما می‌خرند!
عباس جمالی کتابفروش پیشکسوت شاهرودی هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا از اوضاع اسف‌بار کتاب گفت و عنوان کرد: کتاب به‌وفور هست ولی نمی‌خرند؛ حتی قشر دانشجو هم تنها به این شرط که پس از استفاده و کسب نمره قبولی لازم، مجدداً ما آن کتاب‌ها را از آنها بخریم، کتاب می‌خرند! ۱۴ سال نمایندگی انتشارات دانشگاه پیام نور را دارم ولی موسسات تعهدات خودشان را عمل نمی‌کنند.
 

وی افزود: آمار دفتر ما نشان می‌دهد که یک روز در هفته گذشته به عنوان مثال از صبح تا غروب فقط مبلغ ۱۰ هزار تومان فروش داشته‌ایم؛ به نظر شما آیا حال کتاب و کتابخوانی خوب است؟! آیا با این شرایط باز هم می‌شود مالیات پرداخت کرد؟
 
به کتابفروشی علاقه دارم و پرداخت یا عدم پرداخت مالیات برایم علی‌السویه است
مدیر کتابفروشی پیمان شاهرود ادامه داد: با اینکه نه دولتی هستم و نه دست‌اندرکار ولی معتقدم که مشکل باید به‌صورت ریشه‌ای حل شود؛ یک مغازه ۳۶ متری روبه‌روی ما را حدود ۴ میلیون اجاره کرده‌اند اما من با اینکه مغازه متعلق به خودم است، در ماه نصف این مبلغ هم درآمد ندارم ولی عشق من همواره کتابفروشی است؛ مشکل این نیست که مالیات ندهیم نهایتاً حدود ۲۰۰ هزار تومان مالیات سالیانه می‌شود که پول دو جلد کتاب است و دربندِ پرداخت یا عدم پرداخت این مبلغ نیستم و مشکل کتاب با این معافیت‌ها حل نمی‌شود؛ برای بعضی‌ها شاید مهم باشد ولی واقعا به‌علت گرانی کاغذ و در مقابل بقیه هزینه‌ها، بحث مالیات بحث مهمی نیست.
 
این پیشکسوت فرهنگی شاهرود بیان کرد: شاید برای بعضی‌ها قانع کننده باشد ولی برای من که حدود 4 دهه سابقه دارم، این مبلغ پول دو کتاب است که روی دستم بماند؛ حالا که این همه کتاب روی دستم مانده، چه اتفاقی افتاده است؟! دولت باید سوبسید بیشتری بدهد تا فرآیند کتابخوانی بهبود یابد.
 
وی با بیان اینکه در هفته اخیر کلاً یک جلد کتاب 9000 تومانی فروخته‌ام، گفت: ما بدِ مملکت را نمی‌خواهیم اما دولت باید در کار خودش تجدیدنظر کند؛حالا ۱۵۰ هزار تومان بگیرد یا نگیرد چه فایده‌ای دارد؟ دولت باید بنیادی‌تر عمل کند، کاغذ وارد کند، تسهیلات بدهد، قیمت برگ کاغذ اسکناس بالاتر از کاغذ کتاب است. دولت کاغذ کاهی وارد کرده که به نام تعاونی عرضه می‌کند، ولی کیفیتش پایین است. البته بد نیست ولی کافی هم نیست. ما برای انتشارات پیام نور کار می‌کنیم که ارزان‌ترین کتاب‌ها را داشته اما الان قیمت‌های این انتشاراتی هم سر به فلک کشیده است.
 

به‌جای معافیت مالیاتی، کاغذ دولتی به ما بدهید
علیرضا مزجی مسئول اتحادیه کتابفروشان شاهرود هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره موضوع تمدید معافیت مالیاتی ناشران و کتابفروشان گفت: خیلی وقت است که با مشکلات کتاب دست و پنجه نرم می‌کنیم. به‌نظرم دولت باید یارانه بدهد تا وضع موجود تغییر پیدا کند؛ با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه داشتیم و گفتیم از کتابفروشی‌ها مالیات نگیرند تا بتوانیم کتابخوانی را رواج دهیم. 50 سال است که به کار کتابفروشی مشغولم. کتابفروشی سودی ندارد، قیمت اکثر کتاب‌ها دو یا سه برابر شده است اما درصد سود فروش کتاب‌ها بسیار پایین‌تر آمده است.

وی با بیان اینکه ما بر اساس مالیات سال قبل، چند درصد اضافه‌تر هم پرداخت می‌کنیم، افزود: تعداد زیادی از همکاران خودم کتابفروشی را جمع کرده‌اند و یکی از آنها صنف خودش را از کتابفروشی به ساندویچی تغییر داده است اما بر این باوریم و دیدگاه ما این گونه است که وقتی مردم کتاب می‌خرند، روحیه ما بهتر است. اگر مالیات حذف شود ولی کاغذ دولتی وارد کنند، اوضاع بهبود پیدا می‌کند. البته اگر مالیات در کل حذف شود و ناشران هم مالیات ندهند، این مسئله در کاهش قیمت کتاب موثر است و فرهنگ کتابخوانی را ترویج می‌دهد اما در شرایط حاضر باید از وجود خودتان مایه بگذارید. قیمت کتاب در شرایط فعلی با گذشته اصلاً قابل مقایسه نیست و رایزنی‌های زیادی هم با مسئولین مربوطه انجام داده‌ایم ولی متاسفانه تغییری را شاهد نبوده‌ایم.

مزجی تصریح کرد: با اینکه از نظر مکانی و موقعیت، کتابفروشی ما در بهترین نقطه شاهرود واقع شده است و مشغول فروش فعالیت فرهنگی هستیم، اما وضعیت اسفناکی داریم. متاسفم که بگویم کتابخوان‌های حرفه‌ای هم الان به دلیل مشکلات و گرانی‌های موجود، کتابخوانی را ترک کرده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها