دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶
استان فرهنگی زنجان باید گام‌هایی بلند در گسترش فرهنگ بردارد

اختتامیه نخستین جایزه کتاب سال زنجان دوشنبه(11 آذر‌ماه) با حضور نیکنام حسینی‌پور، مدیر عامل موسسه خانه کتاب برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، اختتامیه نخستین جایزه کتاب سال زنجان دوشنبه(11 آذر‌ماه) با حضور نیکنام حسینی‌پور، مدیر عامل موسسه خانه کتاب و مسئولان فرهنگی استان برگزار شد.
 
حسینی‌‌پور در این مراسم، ضمن قدردانی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان بیان کرد: این جایزه، دلگرمی پژوهشگران و نویسندگان و مترجمان و مؤلفان استان را فراهم آورده و از این طریق گام مهمی را برای گسترش پژوهش و تحقیق و تألیف و نیز ترویج کتاب و کتابخوانی برداشته است؛ اقدامی که با توجه به پشتوانه و قدمت علمی، پژوهشی و فرهنگی این استان باید سال‌ها قبل انجام می‌شد.
 
مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به محل برگزاری این مراسم که در انجمن خیریه حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان زنجان برگزار می‌شد، گفت: خوشحالم که افتتاحیه نمایشگاه و تقدیر از برگزیدگان کتاب سال در مکانی برگزار می‌شود، که به درمان بیماران می‌پردازد و امیدوارم پیوندی با کتاب بزنیم که غذای روح است. فرصت را غنیمت می‌شمارم و اعلام آمادگی می‌کنم که بتوانیم با این مجموعه کارهای مشترکی برگزار کنیم.

وی ادامه داد: خطه زنجان، محل ظهور و رشد و پرورش بسیاری از نامداران علم و ادب و دین کشور در دوره معاصر و پیش از آن بوده است. عالمان و ادیبان بسیاری از این خطه برخاسته‌اند که از شمار آنان می‌توان در دوره‌های پیشتر به شیخ شهاب‌الدین سهروردی، اثیرالدین ابهری، حکیم هیدجی و ابوعبدالله زنجانی اشاره کرد که آوازه آنان در جهان نیز طنین‌انداز شده است.
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: در دوره معاصر نیز به عالمانی چون آیت‌الله العظمی سیدموسی شبیری زنجانی و آیت‌الله العظمی سيدعزالدين حسيني موسوي که در مسجد خودش در مشهد شرح مثنوی می‌کند، دانشمندانی چون یوسف ثبوتی، جواد پرويزي و شهید مجید شهریاری و شاعران و ادیبانی نظیر زنده‌یاد حسین منزوی، غلامرضا طریقی خانم راکعی و اساتیدی که خود بنده از نزدیک از خرمن دانش آن‌ها همچون جواد شیخ الاسلامی، عمید زنجانی و ابوالفظل شکوری فراوان آموختم و خوشه چیدم؛ اشاره کرد.
 
مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره شیخ ابوالفظل زنجانی گفت: شهید مطهری در کتاب وحی و نبوت در سال 1354 می‌گوید «می‌خواستم بخشی کوتاه از اخلاق رسول‌الله بنویسم که دیدم مقاله علامه حضرت آیت الله ابوالفظل زنجانی کافی است و صرف نظر کردم».
 
حسینی‌پور گفت: استان زنجان با سرمایه فرهنگی و پیشینه تاریخی ارزشمند خود که قدمت آن به روزگار ساسانیان می‌رسد،‌ باید هم در حوزه توسعه صنعت نشر و هم در حوزه گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی گام‌های بلندتری بردارد. قطعاً برگزاری جایزه کتاب استانی می‌تواند به پویایی و نشاط صنعت نشر و ترویج کتابخوانی در این منطقه کمک کند. امیدواریم این اقدام مهم اداره کل محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان، گرچه نسبت به دیگر استان‌ها کمی دیرهنگام آغاز شده، پیش‌درآمدی بر گسترش و توسعه افزون‌تر و پربارتر صنعت نشر در این خطه از کشور باشد.
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب با اشاره به میزان مشارکت نویسندگان و پژوهشگران در جایزه کتاب سال استان زنجان بین کرد: در نخستین جایزه کتاب سال استانی زنجان آثار در موضوعات ده‌گانه رده‌بندي دیویی و نیز گروه کودک و نوجوان ارزيابي و داوري شد. در اين دوره، درمجموع 46 عنوان مورد ارزيابي قرارگرفت كه پس از داوري مرحله اول 7 عنوان کتاب به مرحله دوم راه يافت که از میان آثار یادشده، پس از ارزیابی دقیق و علمی هر اثر توسط حداقل دو نفر از داوران، 5 عنوان کتاب، «برگزیده» شد و اثری «شایسته تقدیر» شناخته نشد.
 
حسینی‌پور ادامه داد: از ميان آثار برگزيده 3 اثر تأليف و 2 اثر ترجمه هستند. شایان ذکر است داوری و ارزیابی آثار این دوره از جایزة کتاب سال استانی زنجان را 20 تن از استادان و پژوهشگران دانشگاهی، حوزوی و مراکز مختلف پژوهشی و علمی به عهده داشتند.
 
وی افزود: آنچه که در داوری آثار این دوره از جایزة کتاب سال استانی زنجان جای خالی آن به‌شدت احساس شدت، فقدان اثر برگزیده یا شایستة تقدیر در حوزة ادبیات داستانی و شعر است که نسبت به دیگر جوایز کتاب سال استانی کشور می‌توان این استان را از معدود استان‌هایی برشمرد که اثر منتخبی در این دو حوزه و حوزه‌های مرتبط با آن نداشته است. امیدواریم این جایزه در دوره‌های بعدی با شکوه و رونق بیشتری برگزار شود.
 
مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب گفت: براساس آمار‌های موسسه خانه کتاب از سال 1357 تا سال جاری، چاپ کتاب در  این استان افزایش داشته است؛ در مجموع 2352 عنوان کتاب شامل 2010 عنوان تالیف و 342 عنوان ترجمه از سوی 40 ناشر حقویق و 68 ناشر مولف منتشر شده است.
 
حسینی‌پور  اشاره کرد: در طرح‌های فصلی موسسه خانه کتاب در سال‌های 1397 و سال جاری در مجموع 5741 نفر به کتاب‌فروشی‌های استان مراجعه کدره آند و 18736 عنوان کتاب خرید‌هاند که معادل مبلغ 421 میلون تومان از این مبلغ 92 میلیون تومان یارانه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت شده است.
 
وی بیان کرد: خوشحالم که افتتاحیه نمایشگاه و تقدیر از برگزیدگان کتاب سال زنجان در مکانی برگزار شد که در مرکز درمان بیمار‌ی‌‌های سرطان «مهرانه» برگزار می‌شود امید‌واریم بتوانیم بین این دو مقوله سلامت جسم و سلامتی روح ارتباط برقرار کنیم.  

در این مراسم از برگزیدگان جایزه کتاب سال زنجان به شرح زیر تجلیل شدند:
 
آثار برگزیده:

دین
حدیث
ـ شرح زیارت جامعه کبیره: بیانات حکیم متأله عالم ربانی آیت‌الله محمداسمعیل صائنی (قدس‌سره)، به‌کوشش هوشنگ خسروی و محمدجواد خسروی، با همکاری علی‌اکبر نژادیان (ج 1ـ2) و سیدمرتضی مرتضوی‌هشجین (ج 1)، زنجان: نیکان کتاب، ج 1: 1391، ج 2: 1396.
 
علوم خالص
فیزیک
ـ نسبیت: خاص و عام، تألیف یوسف ثبوتی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی، 1397.
 
هنر
هنرهای نمایشی
ـ صدا در سینما، تألیف میشل شیون، ترجمة فتاح محمدی، زنجان: هزاره سوم، 1396.
 
تاریخ و جغرافیا
تاریخ
ـ پژوهشی بر عهدنامه‌های دوره قاجار زنجان، تألیف پرستو قاسمی اندرود و بهمن خطیبی، زنجان: نیکان کتاب، 1396.
 
کودک و نوجوان
ـ برگزیدة قصه‌های محلی زنجان، گردآوری و بازنویسی مهناز خان‌احمدی، فرزانه محمدی، معصومه تقی‌لو، فرخ‌لقا رضایی، نرگس شیرمحمد جماعت، ترجمة فرزانه محمدی، علی محمدبیانی، صیاد نعیمی‌هوشمند، فرخ‌لقا رضایی، نرگس شیرمحمد جماعت، زنجان: نیکان کتاب، 1396ـ1397.
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها