دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
نمایشگاه چاپ تهران در ابتدای مسیری تازه

حضور پررنگ شرکت‌های خارجی در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران امسال در حالی محقق شد که به دلیل تحریم‌ها علیه ایران پیش‌بینی می‌شد کمتر شرکت و کشور خارجی در این رویداد حاضر شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، امسال بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران که از جمعه 8آذرماه در محل برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد، میزبان صنعتگران متعددی از داخل و خارج از کشور بود و بستر لازم برای معرفی تکنولوژی‌های تازه و همچنین آشنایی و تعامل آن‌ها را با یکدیگر فراهم آورد.

این نمایشگاه به‌عنوان یک نمایشگاه تخصصی این‌روزها محل تجمع افراد از صنوف مختلف صنعت چاپ بود که در رسته‌های کاری مرتبط به هم فعالیت دارند و حضور پررنگ فعالان چاپ استانی به‌عنوان یکی از ویژگی‌های اصلی این دوره، قابل توجه بود.
 
البته نباید فراموش کرد که سرعت رشد تکنولوژی در سطح دنیا خیلی بالا است و جذابیت یک نمایشگاه به شرکت‌کنندگانی است که تکنولوژی به روز دنیا را عرضه می‌کنند و به‌همین دلیل نمایشگاه نباید تنها در حد بازاریابی برای فروش محصولات باشد؛ بلکه باید از بازار فروش محصولات به ارائه و عرضه خدمات نوین تبدیل شود و این نمایشگاه تا حدودی توانسته است این نیاز را در میان چاپخانه‌داران تامین کند.
 
نمایش توانمندی‌های چاپ ایران
احمد ابوالحسنی، رییس این نمایشگاه با اشاره به گسترده بودن برگزاری این نمایشگاه به ایبنا گفت: نمایشگاه این دوره در فضایی به وسعت ۴۳ هزار متر مربع برگزار می‌شود که از این میان ۲۵ هزار متر آن به غرفه گذاران اختصاص پیدا کرده است و شاهد حضور جمع‌ گسترده‌ای از دست‌اندرکاران و فعالان این حوزه در نمایشگاه هستیم.
 
وی ادامه داد: امسال ۵۱۳ غرفه‌گذار دربیست و ششمین نمایشگاه چاپ بسته بندی حضور دارند که از این میان ۳۱ شرکت خارجی و ۴۷۲ شرکت داخلی هستند.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه استقبال از این دوره از نمایشگاه بسیار زیاد بوده است، عنوان کرد: ما تلاش کردیم سالن‌های بیشتری برای نمایشگاه داشته باشیم اما عملا به‌دلیل برگزاری نمایشگاه‌های دیگر به‌طور همزمان در این مجموعه، محقق نشد و به دلیل استقبال متقاضیان ۵۰۰ متر مربع نیز به فضای غیر مسقف اختصاص پیدا کرده است.
 
وی تاکید کرد: ما تلاش داریم هر سال با ارتقای وجهه نمایشگاهی این رویداد جمع گسترده‌تری از فعالان چاپ و بسته‌بندی را به حضور در این نمایشگاه دعوت کنیم تا علاوه بر نمایش توانمندی‌های صنعت چاپ، زمینه صادرات آن را برای همکاران و فعالان این صنف فراهم سازیم.
 
ابوالحسنی با بیان اینکه امسال قراردادهای خوبی در بخش چاپ و بسته‌بندی در میان شرکت‌های داخلی و خارجی منعقد شده است، گفت: این موضوع نشان‌دهنده رشد و توسعه این صنعت در منطقه است. از سوی دیگر وحدت و همدلی در میان اهالی صنعت چاپ نیز امسال پررنگ بود و همه فعالان چاپ استانی با انرژی بسیار خوبی در نمایشگاه حضور داشتند و توانمندی‌های خود را به نمایش گذاشتند.
 
وی همچنین درباره بازدید عباس قبادی معاون بازرگانی وزیر صنعت، معدن و تجارت از نمایشگاه گفت:‌ به دنبال ایجاد مشکلاتی در حوزه ثبت سفارش و واردات مواد مصرفی چاپ در گمرک با وی موضوع را مطرح کردیم و قرار شد تمهیدی اندیشیده شود تا روند ثبت سفارش کالاهای چاپی تسریع شود.
 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
نمایشگاه چاپ در استان‌ها چرخشی باشد

همزمان با برگزاری این نمایشگاه معصومه آقاپور علیشاه، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز از این رویداد اقتصادی بازدید کرد. او در این بازدید با تاکید بر توجه مجلس دهم به جایگاه صنعت چاپ گفت: بعد از اعمال تحریم‌ها بر کشور عزیزمان مجبور شدیم اتکای بیشتری بر نیروها و توانایی‌های داخلی داشته باشیم و به نظرم یکی از مواردی که می‌تواند نقش بسزایی در صادرات غیرنفتی کشور داشته باشد، صنعت چاپ است.
 
آقاپور با بیان اینکه برپایی این نمایشگاه در استان‌های سراسر کشور به‌صورت چرخشی باشد، همچنین عنوان کرد: بسیاری از واحدهای تولیدی شهرستان‌ها امکان حضور در نمایشگاه تهران برایشان مقدور نیست. اگر بدین‌صورت شود، قاعدتاً این توانمندی در اختیار تمام واحدهای تولیدی کشور قرار می‌گیرد.
 
او در حاشیه بازدید از نمایشگاه تاکید کرد: واحدهای تولیدی و بنگاه‌های اقتصادی همگی متوجه اهمیت صنعت چاپ‌شده‌اند و بر این نکته واقف‌اند که هزینه برای صنعت چاپ خرج و اتلاف سرمایه نیست، بلکه یک سرمایه‌ گذاری خوب و مثمر است و اگر بتوانیم در بخش کالاها و خدمات، صنعت چاپ را سرمایه ببینیم نه هزینه، قاعدتاً جایگاه آن روز به روز ارتقا پیدا خواهد کرد.
 
آقاپور همچنین به نقش بانوان در صنعت چاپ اشاره کرد و گفت: درخواست من از تمام دست‌اندرکاران صنعت چاپ این است که نقش بانوان را در طراحی و تبلیغات پر رنگ کنند، زیرا حدود 60 درصد از مصرف‌کنندگان نهایی کالاها و خدمات در همه کشورها بانوان هستند و زمانی می‌توانند فرهنگ مصرف کالای ایرانی را داشته باشند که دیدگاه و احساسشان در صنعت چاپ دیده شود.
 
تجلیل از کارآفرین، تولیدکننده و واردکننده برتر
یکی دیگر رخدادهای قابل تامل در این نمایشگاه تجلیل از کارآفرین، تولیدکننده و واردکننده صنعت چاپ بود. در حاشیه برگزاری بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران از مهرداد نباتچیان مدیرعامل مجموعه آسان پک قزوین به عنوان فعال صنعت بسته‌بندی و چاپ و محمود نام‌آور مدیرعامل شرکت آلتین نام‌آور به عنوان فردی که رفتاری منصفانه را با صنعت چاپ و همکاران خود پیش گرفت و با اینکه قیمت مرکب با افزایش سرسام‌آور روبرو شد، با یک پنجم قیمت محصولات خود را به بازار چاپ عرضه کرد تجلیل شد.
 
 همچنین از عباس باقری مدیرعامل نویدتجارت‌ایساتیس به عنوان اولین تولیدکننده کاغذهای پشت چسبدار در ایران، سعید حاجیلو از مجتمع چاپ نقش الماس فعال موفق حوزه چاپ افست و مجید خادمی مدیر مجموعه چاپیمو به دلیل ایجاد رسانه موفق تصویری در صنعت چاپ با اهدای لوح تقدیر و یادبود تجلیل به عمل آمد.


بازدید محسن هاشمی از نمایشگاه 
اما بازدید رئیس شورای شهر تهران از نمایشگاه چاپ تهران هم یکی از رویدادهای این نمایشگاه بود. محسن هاشمی در حاشیه بازدید از این نمایشگاه گفت: حضور غرفه گذاران که تعداد آن‌ها به بیش از 500 غرفه می‌رسد نشان استقبال خوب از این‌گونه نمایشگاه‌ها است و این موضوع نشان می‌دهد صنعتگران و سرمایه‌گذاران ما حتی در شرایط تحریم نیز به‌خوبی فعالیت خود را ادامه داده‌اند.

از دیگر چهره‌هایی که از این نمایشگاه‌ بازدید کردند می‌توان به بابک عابدین رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ، بهمن حسین‌زاده مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران، قاسم نوده‌فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران، حجت الاسلام و المسلمین محمود دعایی، نماینده ولی فقیه در روزنامه اطلاعات، عباس قبادی معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت، علی اصغر کاراندیش معاون وزارت ارشاد، مهرزاد دانش مدیرکل دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره کرد. 
 

حضور پررنگ شرکت‌های خارجی با وجود تحریم‌ها
حضور شرکت‌های خارجی در نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران امسال در حالی محقق شد که به دلیل تحریم‌ها علیه ایران پیش‌بینی می‌شد کمتر شرکت و کشور خارجی در این رویداد حاضر شود. شاهین قدردان، مسئول بازاریابی بخش بین‌الملل نمایشگاه امسال در این زمینه به ایبنا گفت: امسال 15 شرکت هندی در قالب پاویون برای دومین بار در نمایشگاه حضور دارند. طبق توافقی که با انجمن چاپ و بسته‌بندی هند داشتیم، توانستیم تعدادی از فعالان حوزه چاپ و بسته‌بندی این کشور را به کشور دعوت کنیم.
 
وی با بیان اینکه پاویون هند در فضایی به وسعت 101 مترمربع واقع شده است، ادامه داد: علاوه بر آن ۲۱ شرکت از کشور چین نیز در فضایی به وسعت 275 مترمربع در قالب پاویون در نمایشگاه حضور دارند.
 
قدردان همچنین به حضور شش شرکت از ترکیه، یک شرکت از آلمان و شرکت‌های دیگری از کره و ژاپن در نمایشگاه اشاره کرد و گفت: بسیاری از شرکت‌های خارجی به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانستند مستقیما در نمایشگاه تهران حاضر شوند و به همین دلیل به اسم نمایندگی‌های خود در ایران در نمایشگاه حضور دارند تا این بازار را داشته باشند.
 
وی در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره نتایج سه روز گذشته تعاملات و صحبت‌های  چاپخانه‌داران ایرانی و خارجی در این نمایشگاه نیز توضیح داد: نتیجه بسیاری از این صحبت‌ها در نمایشگاه مشخص نمی‌شود بلکه اینروزها بیشتر رایزنی و صحبت‌های اولیه انجام می‌شود و طبق تجربه‌های ما معمولا شش ماه بعد نتایجه مذاکرات مشخص می‌شود.
 
قدردان همچنین از حضور مشاور ارزی و نقل و انتقال پول در بخش بین‌الملل نمایشگاه خبر می‌دهد و گفت: با توجه به مشکلات حمل و نقل ارز و انتقال پول به کشورهای دیگر مشاوری را به نمایشگاه آوردیم تا به چاپخانه‌داران ایرانی و شرکت‌های خارجی در این زمینه راهنمایی بدهد تا خرید ماشین‌‌آلات و سایر اقلام مورد نیاز این صنعت با کمترین مشکل روبه‌رو شود.
 

ثبت سازمان تشکل‌های نشر کشور به زودی
برگزاری نشست هم‌اندیشی تشکل‌های صنعت چاپ از دیگر رویدادهای قابل توجه بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران بود. این نشست که با حضور فعالان و نمایندگان چاپ تهران و ۱۳ استان همراه بود درباره ثبت سازمان تشکل‌های نشر کشور بحث و تبادل نظر شد.

علی مغانی، رییس اتحادیه چاپخانه‌داران خراسان رضوی که در این نشست حضور داشت به ایبنا گفت: انسجام، همدلی، یکرنگی و وحدت از دستاوردهای نمایشگاه در این دوره به‌شمار می‌آید؛ زیرا امسال توانستیم با همراهی دست‌اندرکاران چاپ استان‌های مختلف کارهای آغازین ثبت سازمان تشکل‌های نشر کشور را شروع کنیم.
 
وی ادامه داد: بسیاری از همکاران و مسئولان امسال با هم‌صدایی و یک‌صدا کردن خواسته‌ها و مطالبات خود این تشکل را راه‌اندازی می‌کند و ثبت آن نوید خوبی برای صنعت چاپ کشور به‌شمار می‌آید که به کمک یکدیگر مشکلات و موانع را از سر راه خود بردارند.
 
مغانی با بیان اینکه پیش از این تشکلی با عنوان تشکل‌های صنعت چاپ کشور به جز تهران فعالیت می‌کرد، گفت: در این نشست با موافقت بهمن پورمند، نایب رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران قرار شد این اتحادیه هم به سازمان بپیوندند و هم‌صدایی ادامه داشته باشد.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه بودجه‌ای در حدود ۵۰ میلیون تومان نیز تصویب شد که بر اساس آن قرار است کارهای ابتدایی ثبت و عضوگیری انجام شود و به زودی فعالیت خود را آغاز کنیم.

تجلیل از رضا رضایی؛ پیشکسوت چاپ
صبح امروز (دوشنبه ۱۱ آذر) و همزمان با آخرین روز برپایی بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی تهران از رضا رضایی فعال و پیشکسوت صنعت چاپ کشور که بیش از پنج دهه از عمر خود را در این حوزه سپری کرده است تجلیل شد. این مراسم با حضور سید محمد حسینی وزیر اسبق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. رضا رضایی پیش از این رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ کشور و رییس هیات داوران جشنواره صنعت چاپ را به عهده داشته است.

در پایان باید گفت اقدامات رو به رشد نمایشگاه چاپ و بسته‌بندی تهران در بیست و ششمین تجربه برگزاری خود که در سال‌های اخیر به دلایل مختلف با افول روبه‌رو بود، قابل تامل است. حضور جمع گسترده‌ای از فعالان این حوزه از سراسر کشور و شرکت‌های بین‌المللی همچنین توجه مسئولان در وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجلس شورای اسلامی و بازدید آن‌ها از این نمایشگاه همگی نویدبخش روزهایی است که می‌تواند برای صنعت پرسابقه چاپ روشن باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها