دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۸
کارآمدی طرح‌هایی مانند «پائیزه کتاب» در گرو حمایت همگانی

با اینکه مهلت اجرای پائیزه کتاب تا ۵ آذر تمدید شده بود، اما این بازه زمانی، انتظار کتابفروشان در استان آذربایجان شرقی را برآورده نکرد و آن‌ها معتقدند که موفقیت این قبیل طرح‌ها در گرو ابتدا حمایت و پشتیبانی همگانی و دوم، افزایش طول زمان اجرای طرح‌هاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان شرقی، طرح پاییزه کتاب امسال نیز مانند سال‌های قبل، به‌منظور حمایت از عرصه کتاب و کتابخوانی در آذربایجان شرقی برگزار شد که طی مدت زمان اختصاص داده شده، مورد استقبال گرم ازسوی مخاطبین و علاقمندان کتاب قرار گرفت.

با اینکه مهلت اجرای این طرح تا ۵ آذر تمدید شده بود، اما این بازه زمانی، انتظار کتابفروشان در استان آذربایجان شرقی را برآورده نکرد و از نظر آن‌ها زمان محدودی محسوب می‌شود.

مسئول کتابفروشی اختر در خیابان طالقانی تبریز، در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: تا مردم بخواهند از اجرای طرح اطلاع پیدا کنند، زمان آن به اتمام می‌رسد و مشتری وقتی با جوابِ زمان تمام شده است، مواجه می‌شود، به‌مرور از چنین طرح‌هایی دلسرد شده و در دوره‌های بعد، دیگر از آن‌ها استقبال نمی‌کند.

صمد محمدی آسیابی البته دلیل بی‌اطلاع بیشتر مردم و کمرنگ بودن اطلاع رسانی درباره پائیزه‌ امسال را قطع اینترنت عنوان کرد و پیشنهاد تداوم چنین طرح‌های حمایتی از کتابفروشی‌ها را داد.

امید بافنده قراملکی مدیر کتابفروشی خانه کتاب تبریز اما، در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا اعتبار و زمان اختصاص داده شده به این طرح را رضایتبخش و متناسب ارزیابی و عنوان کرد: در طول اجرای این طرح، از کتابفروشی ما، بیشتر کتاب‌های داستان و رمان خریداری شد.


مسعود مقدم حیدری، مسئول کتابفروشی «ری آرا» در شهرستان مراغه هم که دل پِری از طرح پاییزه کتاب داشت، به خبرنگار ایبنا گفت: طرح پائیزه کتاب، مثل شمشیر دولبه‌ای است که باید معایب و محاسن آن یک جا دیده شود.

وی در توضیح بیشتر افزود: این قبیل طرح‌ها از یک طرف باعث می‌شوند مردم خریدهایشان را محدود به زمان اجرای طرح‌ها بکنند و در طول سال، برای خرید کتاب دیگر به کتابفروشی‌ها مراجعه نکنند. اما از طرف دیگر قیمت کتاب‌ها بالا می‌رود و انتظار و توقع مردم هم بالا می‌رود.

این کتابفروش مراغه‌ای در ادامه ضمن گلایه از محدود بودن سهمیه شهرستان‌های بزرگی مثل مراغه و زمان برگشت سرمایه کتابفروشی‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به انتقاد از آنچه نظارت ضعیف و عدم حمایت از تلاشگران عرصه وافعی کتابخوانی نامید، پرداخت.

مقدم حیدری در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای به صورت حرفه‌ای از فرصت‌های به وجود آمده مثل هفته کتاب سوء استفاده کرده و کتاب‌های تقلبی و دارای مشکل چاپی و فنی را به قیمت‌های چند برابری و به عنوان چاپ جدید به مردم می‌فروشند؛ کتابی که با 50 درصد تخفیف فروخته می‌شود، باید در محتوا و مراحل تولید و عرضه آن شک کرد.

محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا درباره استقبال مردم استان از این طرح گفت: هدف از اجرای طرح‌هایی مثل پائیزه کتاب، ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی است که بحمدالله همواره در استان ما مورد استقبال گرم مردم قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در این طرح کتابفروشی‌هایی که شرایط لازم را دارا بودند، پس از ثبت نام، کتاب‌های خود را که با شرایط تعیین شده مطابقت دارند، به خریداران فروختند و مؤسسه خانه کتاب هم به نمایندگی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مبلغ یارانه خرید کتاب را به کتابفروش‌ها پرداخت خواهد کرد.

محمدپور افزود:‌ در قالب این طرح ملی هر خریدار، کتاب‌های مورد علاقه خود را با ۲۰ درصد تخفیف خریداری می‌کرد. البته بعضی از کتابفروشی‌ها هم بیش از این میزان، تخفیف اعمال کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۲۲ کتابفروشی استان در این طرح مشارکت کردند، افزود: از این تعداد ۱۹ کتابفروشی مربوط به شهر تبریز بودند.

به گفته وی، بیشترین استقبال و داوطلب را کتابخانه‌های تبریز تشکیل می‌دادند و آذربایجان شرقی بر اساس تعداد کتاب‌های به فروش رفته در رده نهم کشوری قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها