یکشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
قرآن کریم قوی‌ترین دستگاه روش‌مند برای فرهنگسازی است

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان سمنان با بیان اینکه تا امری به فرهنگ تبدیل نشود ترویج و تمرکز بر آن سودی ندارد، گفت: قوی‌ترین دستگاه روش‌مند برای فرهنگسازی همان کلام نورانی خداوند در قرآن کریم است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سمنان، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور در این جلسه که ظهر روز شنبه ۹ آذر در استانداری سمنان برگزار شد، بیان اینکه فرهنگسازی دارای یک سیر و مسیر است، گفت: ترویج هنجارها و اصلاح فرهنگ و خصوصا فرهنگ عمومی نیازمند یک روش است.

بهجت پور با بیان اینکه انتقاد در چارچوب اخلاق امر پذیرفته شده ای است، ادامه داد: در حوزه‌های علمیه هیچکس راضی به تضعیف ارکان نظام و مسوولان کشور نیست.

وی افزود: اصلاح فرهنگ و به‌ویژه فرهنگ عمومی احتیاج به روش دارد و وقتی از فرهنگ سخن‌ می‌گوییم ‌یعنی امری تبدیل به هنجار پایدار شود و اگر افرادی این‌ الگوها و هنجارهای پایدار را مطابق با این عنصر فرهنگی عمل نکند مسحق تنبیه جزایی و یا قضایی شوند.
 
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور ضمن تصریح اینکه برای کنار گذاشتن ضد فرهنگ، مسیری طی میشود که یک‌ گفتمان به عنوان عناصر فرهنگی قابل قبول طرح شود تا بخشی از هویت یک فرهنگ قرار گیرد و تبدیل به یک ارزش شود، افزود: فرهنگ سازی ضد فرهنگ را کنار زده و تبدیل به یک هنجار میشود که با آسیب زدایی هنجارها نقش فرهنگ در جامعه مستمر و پایدار میشود.    
 
وی همچنین گفت: فرهنگ‌سازی، بزرگترین شاکله یک دستگاه حاکمه فرهنگی است و لازم است تا برای تحقق عنصر فرهنگی تدبیر شود.

بهجت‌پور از کمک به فرهنگسازی به عنوان بزرگترین رسالت حاکمان یاد کرد و گفت: پرداختن به مباحث فرهنگی نباید محدود به مناسبت‌ها و سخنرانی‌ها شود.

این استاد حوزه با بیان اینکه حوزه‌های علمیه خواهران آمادگی دارد هم در طراحی روش‌ها و متدها و هم در مباحث محتوایی و فرهنگی به یاری شورای فرهنگ عمومی و دستگاه‌های متولی بیاید یادآور شد: حوزه‌های علمیه، نظام را جان خود دانسته و از آن دفاع می‌کند زیرا حوزه‌،نظام را به سادگی به دست نیاورده و آن را نتیجه خون شهدا می‌داند.

وی با بیان اینکه دوست و دشمن در مسئله زنان متمرکز شده اند و دشمن میخواهد از طریق زنان دستاورها را از ملت بگیرد افزود: ما باید برای حل مشکلات زنان آنها را به میدان‌آورده و آنان را به فرجام برسانیم و حوزه علمیه خواهران، تلاشی است در جهت مدیریت مطلوب در برابر ناهنجاریهای موجود درجامعه نسبت به زنان.

عبدالکریم بهجت‌پور گفت: حوزه علمیه خواهران باید بتواند جلوی آسیب‌ها را بگیرد، در کاهش آسیب‌های اجتماعی، فرهنگی جامعه موثر واقع شود و حوزه می‌تواند مجموعه دستگاه‌ها را در اصلاح فرهنگ عمومی و اصلاح جامعه یاری کند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: از سهم ‌بانوان درکاهش معضلات اجتماعی نباید غفلت شود، چراکه نقش زنان در قوام و دوام و استحکام خانواده بسیار مهم است.
 

حبیب‌الله خجسته‌پور در ادامه جلسه شورای فرهنگی عمومی استان با اشاره به برخی مباحث منقاشه‌ انگیز سیاسی در جامعه گفت: انتظار می‌رود که بزرگان حوزه‌های علمیه به عنوان راهنما و مرشدان جامعه به این مباحث ورود کنند.

معاون سیاسی امنیتی استانداری سمنان تاکید بر ارزش‌های دینی و اسلامی که در آموزه‌های اسلامی مورد تاکید قرار گرفته را امری ضروری دانست و افزود: اگر می‌خواهیم که به یک فهم مشترک در مسائل مختلف برسیم باید درباره این مباحث اساسی و زیربنایی به گفت‌وگو بپردازیم.

وی یاد آور شد: از موضوعات دیگر رسیدن به فهم مشترک درحوزه فرهنگ است و در آن ارتباط به رفع نیازهای متنی و اصلی نیازهای فرعی و نیز سلوک عملی و در ادامه ترویج سبک زندگی ایرانی  اسلامی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری باید توجه شود. 

خجسته پور ضمن بیان اینکه شورای‌های فرهنگی عمومی محل مناسبی برای همین مباحث زیربنایی است افزود: مقام معظم رهیری بیش از یک دهه است که به ما مسوولان در خصوص ضرورت شکل‌گیری و رسیدن به تمدن‌اسلامی و ابعاد و زوایای آن نهیب می‌زنند.
 
 
احمد همتی نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه شورای فرهنگ عمومی گفت: باید سمت و سوی حوزههای علمیه از نظر آزادی اندیشه و آزادی بیان و ارتباط با علوم جدید تبیین شود.

وی یاد آور شد: شاهدیم که روی منبرها و پشت تریبونهای مذهبی کشور مباحثی مطرح و در جامعه مطلب دیگر عنوان میشود و این امرگسست ایجاد نموده و باعث خواهد شد تا حوزه‌های علمیه و جامعه ضعیف شوند. 

همتی ضمن بیان اینکه سخنان درپشت تریبون‌ها نبایدمنجر تخریب نظام اسلامی شود اظهار داشت: باید بین‌تریبون‌داری و مملکت‌داری یک ارتباط منطقی ایجاد نماییم بدانیم که کارشناسان فرهنگی با سیاستگذاران فرهنگی تفاوت دارند و باید هریک نقش خود را بدرستی ایفا کنند.

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه ضمن تصریح اینکه باید به بسترهای فرهنگی توجه بیشتری شود گفت: همه فرهنگ‌ها ختم به تقوا میشود و برای تقوا پیشگی باید بسترها و شاخص‌ها ایجاد گردد.

وی اضافه کرد: باید در دانش آموزان انگیزه دین باوری ایجاد شود تا اثر بخشی فرهنگی بیشتری را در سطح جامعه شاهد باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها