شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹
از آسیموف تا هنری فورد؛ در لیست علاقه‌مندی‌های  ایلان ماسک

ایلان ماسک؛ بنیان‌گذار و مغز متفکر شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس لیستی از کتاب های محبوب خود را به علاقه‌مندان علم معرفی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در یک قرن اخیر با توجه به افزایش سرعت رواج اطلاعات، جهان دانشمندان بسیاری را به خود دید. در حقیقت با تخصصی شدن علوم و توسعه فضای آکادمیک در کشورها، افرادی پا به عرصه علم گذاشتند که تاثیرات عمیقی در پیشرفت آن داشتند. اگر بخواهیم قضاوت عادلانه‌ای در مورد این افراد داشته باشیم؛ باید گفت بدون تلاش‌های آنان یافته‌های دانشمندان چند قرن پیش بی استفاده برای بشر باقی می‌ماند.
 
ایلان ماسک مهندس و مخترع نام آشنا یکی از این افراد است که جزو ده شخصیت تاثیرگذار جهان هم شناخته شده است. اطرافیان ماسک وی را فردی می‌شناسند که تمایل دارد بر پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کند که پتانسیل تغییر دنیای اطرافمان را دارند. این روزها ماسک رویای ساخت سیستم حمل و نقل با سرعت بسیار بالا را در سر می‌پروراند؛ نام این پروژه هایپرلوپ است. هایپرلوپ قابلیت آن را دارد یک شی را تا سرعت 1220 کیلومتر بر ساعت به حرکت درآورد. خودش معتقد است تا بیست سال آینده عموم مردم دنیا با هایپرلوپ آشنا خواهند شد. سایت علمی ردیکال ریدز در گزارشی لیستی از کتاب‌های توصیه شده توسط معروف‌ترین مخترعان و دانشمندان را معرفی کرده است. بخشی از این گزارش پیشنهاد مطالعاتی ایلان ماسک برای طرفدارانش بود که در ادامه می‌خوانید.
 
پنج کتابی که الون ماسک به شما توصیه می‌کند بخوانید.

 
بنیاد
مجموعه کتاب‌های «بنیاد» با عنوان اصلی Foundation نوشته ایزاک آسیموف نخستین پیشنهاد بنیان‌گذار و مغز متفکر شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس است. این اثر به نابودی امپراتوری کهکشانی اشاره می‌کند که دوازده‌هزار سال حکمرانی کرده است. نویسنده در آثارش از سقوط امپراطوری روم الهام می‌گیرد. روند قصه به گونه‌ای است که در جریان این نابودی‌ها تنها یک ریاضیدان به نام هری سلدون زنده می‌ماند که می‌تواند آینده را پیشگویی کند. در بخشی از کتاب آمده است؛ «بگذارید بگویم شما در اوج امپراتوری روم بودید چه اقدامی برای اینکه قلمروتان به فروپاشی نرسد انجام می‌دادید.»


 
اینشتین: زندگی و جهان او
پیشنهاد دوم ایلان ماسک به علاقه‌مندان اثری است به قلم والتر ایزاکسون به نام «اینشتین: زندگی و جهان او» شما در این اثر می‌توانید داستانی جذاب از آزادی و خلاقیت را بخوانید اینکه چه چیزی اینشتین را تبدیل به یک نابغه کرد یا اینکه ذهنش چگونه کار می‌کرده است.
 
 
 
سیاره گمشده
«سیاره گمشده» عنوان دیگری است که ایلان ماسک به مخاطبانش معرفی می کند. ریچل سرلس(نویسنده آمریکایی) عاشق کتابی است که مدت زمانی را در آلمان به آموزش زبان چینی و بعد رشته روزنامه‌نگاری گذراند. وی بعد از اتمام تحصیلات آکادمیک خود به آمریکا آمد و در سال 2010 شروع به نوشتن این کتاب کرد تا اینکه در سال 2014 موفق به انتشار آن شد.

 
 
زندگی 3.0
کتاب «زندگی 3.0» یکی دیگر از انتخاب‌های ایلان ماسک است که توصیه می‌کند شما هم آن‌را بخوانید. «زندگی 3.0: انسان بودن در عصر هوش مصنوعی» نوشته مکس تگمارک است. وی ما را به عمق اندیشه درباره هوش مصنوعی و وضع بشر می‌برد و با پرسش‌های اساسی با زمانه‌مان رو در رو می‌کند. این اثر با ترجمه میثم محمد‌امینی منتشر و از سوی نشر نو روانه بازار کتاب ایران شده است.
 
زندگی و کار من
هنری فورد، مخترع و نویسنده آمریکایی است که در کتاب «زندگی و کار من» داستان زندگی و ظهور و موفقیت خود را که یکی از بزرگترین کارآفرینان و بازرگانان آمریکایی است، به طور کامل شرح می‌دهد. این اثر هم جزو انتخاب‌های ایلان ماسک است که خواندن آن‌را به دوستداران کتاب توصیه می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها