شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴
دهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی عربی پایان یافت

دهمین جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی (یادمان دعبل خزائی) با معرفی برگزیدگان در شهرستان شوش به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، فرماندار شوش در آیین پایانی این جشنواره گفت: این جشنواره با استقبال فراوان دوستداران شعر و ادب همراه بوده و سال به سال بر غنای آن افزوده می‌شود.

عدنان غزی افزود: برگزاری جشنواره‌های شعر با هدف بیان اندیشه رضوی و ترویج شعر آیینی در ساختارهای فرهنگی شهرستان‌ها تاثیر بسزایی خواهد داشت و با تشویق شاعران و اهالی ادب همراه است.

وی حضور بانوان در این دوره جشنواره را بسیار قابل توجه دانست و بیان کرد: یکی‌ از وجوه تمایز این جشنواره نسبت‌ به سالهای گذشته حضور پر رنگ بانوان شاعر از کشورهای مختلف بود.

 فرماندار شهرستان شوش تصریح کرد: اشعار فصیح نیز‌ نسبت به سال گذشته در آثار دریافتی از شاعران بیشتر دیده شد که این از نکات مثبت جشنواره امسال است.

در این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به وجه تمایز این دوره از جشنواره با دوره‌های گذشته بیان کرد: کمیت بالای آثار شاعران این جشنواره نسبت به سال‌های گذشته بهتر بوده همچنین کیفیت آثار ارسالی نیز بهتر شده بود .

جوروند با اشاره به تأثیر گذاری این جشنواره تصریح کرد: ارتباط بیشتر بین شاعران داخلی و خارج از کشور باعث تقویت حوزه شعر و ادبیات ولایی به زبان عربی در خوزستان می‌شود.

 وی با بیان اینکه مردم عرب خوزستان از شریف‌ترین، نجیب‌ترین، علاقه‌مندترین و عاشق‌ترین مردمان شیعه اهل بیت عصمت و طهارت (ع) هستند، عنوان کرد: مفتخریم که استان خوزستان را می‌توان پایتخت شیعی ‌جهان تشیع تلقی کرد چراکه امام رضا (ع) از همین سرزمین به کشور وارد شد.

دبیر جشنواره بین‌المللی شعر رضوی به زبان عربی گفت: در راستای برگزاری این جشنواره قصیده‌های زیبا، ماندگار و تاریخی توسط شاعران اهل بیت عصمت و طهارت ثبت می‌شود و این موهبتی است که ائمه اطهار به ما داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه شهرستان شوش چندین سال است که میزبانی این رویداد مهم فرهنگی مذهبی را عهده‌دار است، ادامه داد: شوش به دلایل قدمت فرهنگی مذهبی، داشتن مردم ولایت مدار وعاشق اهل بیت عصمت و طهارت، وجود شیخ دعبل خزائی شاعر معروف امام رضا و بقعه متبرکه دانیال نبی به عنوان میزبان این جشنواره انتخاب شده است.

جوروند اضافه کرد: ارادت شاعران جشنواره شعر رضوی نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت را می‌توان در سرودن قصیده‌های زیبایشان فهمید که به مردم و اهل بیت عصمت و طهارت تقدیم شد.

در این جشنواره فاطمه سهمرانی از کشور لبنان، جواد کاظم العماری از کشور عراق، شیما ناصری، محمد بهادلی، سلیم سیلاوی، علی وائلی، محمد جاسم هلیچی، یوسف شرهانی، نادیا عاشوری، سیدمحسن بخاتی، حسین وائلی و مرتضی حیدری ال کثیر از خوزستان در مدح امام رضا(ع) به شعر خوانی پرداختند.

هئیت داوران متشکل از: شبر محسنی، علی عفراوی، عبدالرضا عطاشی و عاطی عبیات داوران این دوره از جشنواره پس از داوری در بخش شعر فصیح سلیمان سلمان و  محمد حدیثی از کشور سوریه و فاطمه سهمرانی از لبنان حائز رتبه‌های برتر اول تا سوم معرفی کردند.

در بخش شعر شعبی نیز علی وائلی از خرمشهر ،محمد بهادلی از شوش و محمدجاسم هلیچی از اهواز حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند.

یادآور می‌شود، دهمین جشنواره بین المللی شعر رضوی به زبان عربی با حضور شاعران کشورهای لبنان، سوریه، قطر، بحرین و فلسطین هفتم آذرماه در شوش برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها