چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۶
«تاریخ شفاهی کتاب» ماده خامی برای پژوهش‌های گسترده‌تر است

احمد مسجد‌جامعی، تاریخ شفاهی کتاب را نوعی ناداستان تعبیر کرد و گفت: روایت کتاب از یک دوره به معنای روایت تاریخ فرهنگی، اجتماعی، دینی و اقتصادی یک دوره است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، آیین رونمایی از دومین جلد «تاریخ شفاهی نشر» با حضور احمد مسجد‌جامعی، عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب و شورای اسلامی شهر تهران، نیکنام حسینی‌پور، مدیر‌عامل موسسه خانه کتاب، سید فرید قاسمی، نویسنده و پژوهشگر تاریخ کتاب و مطبوعات؛ محمود آموزگار، حجت‌الاسلام سید‌محمود دعایی، سرپرست موسسه اطلاعات؛ کاوه بیات، پژوهشگر و نویسنده نصراله حدادی، پژوهشگر و نویسنده مجموعه دوجلدی «تاریخ شفاهی نشر» و جمعی از ناشران و فعالان حوزه نشر امروز چهارشنبه(6 آذر‌ماه) در سرای کتاب موسسه خانه کتاب برگزار شد.

احمد مسجد‌جامعی، با اشاره زمینه‌های تدوین و انتشار کتاب تاریخ شفاهی کتاب بیان کرد: پایه‌‌های انتشار تاریخ شفاهی نشر به زمان انتشار نشریه «کتاب هفته» مربوط می‌شود زمانی که آقای حدادی برای این نشریه یادداشت می‌نوشت.
 
وی ادامه داد: افراد آشنا با اخلاق و علم در حوزه چاپ و نشر کتاب در ایران فعالیت داشتند. به‌عنوان مثال، کتاب نصربن‌ مزاحم به همت سید‌فرج‌الله حسینی حدود 150 سال پیش با چاپ سنگی منتشر شد که اطلاعات دقیقی درباره آن نیست. 

مسجد‌جامعی گفت: همچنین یکی از نوادگان خانواده امین‌الضرب، اخیرا کتاب با ارزشی را منتشر کرده‌ است که در این اثر، اسناد مربوط به کتاب «بحارالانوار»  به‌طور کامل آمده است. با نگاه دقیق‌تر  به این کتاب‌ها روایت تاریخ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را می‌توان دید؛ به‌عنوان مثال، هزینه‌ حمل‌و‌نقل و یا نشانی گمرک ترخیص کالا‌ها در این کتاب آمده است.

وی  ادامه داد: در این کتاب از شخصیت روحانی نام برده شده که بر چاپ بحار‌الانوار نظارت داشته است به‌طوری که هنوز چاپ بحار‌‌الانوار را به وی ارجاع می‌دهند. علاوه‌براین در این کتاب فهرست علمایی که کتاب را خریداری کرده‌اند نیز آمده است؛ برهمین اساس می‌توان با علمای آن زمان نیز اشنا شد.  
 
این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: روایت کتاب از یک دوره به معنای روایت تاریخ فرهنگی، اجتماعی، دینی و اقتصادی یک دوره است. تاریخ شفاهی کتاب به تعبیر امروزها نوعی ناداستان است؛ به‌عبارت دیگر همه فرازو و فرود‌‌های یک داستان را دارد اما مستند است. این کتاب‌ها از سو روایت داستانی مستند و از سوی دیگر تاریخ سیاسی معاصر هستند.
 
این عضو هیات امنای موسسه خانه کتاب گفت: یکی دیگر از ویژگی‌های «تاریخ شفاهی کتاب» توجه به همه ناشران فعال در حوزه‌های مختلف است.
 
وی با اشاره به توجه تدوین‌گر کتاب «تاریخ شفاهی کتاب» بیان کرد: در این کتاب به ناشرانی مانند آقای آخوندی که محور نشر عربی در ایران بود توجه شده است؛ علاوه‌براین به آقای سرخابی تبریزی مشهور به جعفری تبریزی از شخصیت‌های بسیار ارزشمند حوزه نشر، توجه شده است. باید درباره این شخصیت برنامه  ویژه‌ای پیش‌بینی شود. این ناشر، کتاب‌‌های عربی را در ایران و با آرم انتشارات بیروت و دیگر کشور‌های عربی منتشر می‌کرد.
 
به گفته وی، نشر ایران ظرفیت تولید کتاب برای دیگر کشور‌های عربی حتی مصر بود از یک سو تولید‌کننده و از سوی دیگر مصرف‌کننده بود؛ بنابراین پژوهش درباره تاریخ نشر کتاب در ایران بسیار گسترده‌تر است. «تاریخ شفاهی کتاب» را می‌توان به مثابه ماده خامی برای تاریخ شفاهی کتاب، چاپ، فرهنگ، اقتصاد و سیاست دانست و تقسیم‌بندی کرد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: کتاب «تاریخ شفاهی کتاب» ماده خامی است برای انتشار کتاب‌های ارزشمند دیگر و ظرفیت قابل‌توجهی داردغ به‌عنوان مثال خانه کتاب باید برنامه ویژه‌ای برای جریان تولید کتاب در تبریز را دنبال کند.

مسجد‌جامعی ادامه داد: کتاب، کانون و ظرفیتی است که تاریخ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در آن گره خورده است. در ادامه انتشار کتاب «تاریخ شفاهی کتاب» خانه کتاب به‌طور ویژه به تاریخ نشر کتاب در تبریز و بعد مشهد و شیراز بپردازد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها