چهارشنبه ۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
«پائیزه» در گلستان گوی سبقت را از «تابستانه» ربود

در آخرین روز اجرای طرح پاییزه کتاب، جمعی از مدیران و فروشندگان کتابفروشی‌های استان گلستان که در این طرح مشارکت داشتند، در اظهار نظرهایی درباره خروجی پائیزه کتاب، عنوان کردند که استقبال مردم از این طرح در مقایسه با تابستانه کتاب بیشتر بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در گلستان، 8 کتابفروشی در گرگان، 2 کتابفروشی در گنبدکاووس و یک کتابفروشی در کردکوی، مجموع کتابفروشی‌های شرکت‌کننده در طرح پائیزه کتاب از استان گلستان بودند که برخی از مدیران این کتابفروشی‌ها در گفت‌وگوهایی با خبرنگار ایبنا از محاسن و معایب این طرح سخن گفتند و در این میان پیشنهادهایی نیز ارائه کردند که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.

«مهتاب نیکبخت» از فروشندگان جوان کتابفروشی سرزمین کتاب گرگان که خود از دانش آموختگان فلسفه است، درباره طرح پاییزه کتاب امسال، گفت: در همان روزهای آغازین طرح یارانه تخصیصی به کتابفروشی ما با توجه به استقبال خوب مردم به پایان رسید که البته در کنار 20 درصد یارانه خرید کتابی که برای این طرح ملی در نظر گرفته شده بود، ما برای حمایت و توجه به قشر کتابخوان و مشتریان دائمی خودمان، 15 درصد تخفیف بیشتر هم اعمال و با 35 درصد تخفیف کتاب‌ها را عرضه کردیم.

وی با اشاره به اینکه اطلاع رسانی درون شبکه‌ای و در بین مردم برای حضور در طرح پاییز کتاب ضعیف و کم بوده است، افزود: علی‌رغم تمام این موارد و نیز قطع بودن اینترنت، به باور من استقبال مردم در طرح پاییزه بیشتر از طرح تابستانه بود.

این کتابفروش با اشاره به اینکه بعد از برپایی چند دوره طرح‌های فصلی، بانک کامل اطلاعات شماره تلفن از دوستداران کتاب و علاقه‌مندان به مطالعه در سطح کشور تهیه شده و وجود دارد، گفت: می‌توان چند روز مانده به شروع طرح، با ارسال پیامک از سوی خانه کتاب دست کم به آن جامعه کتابخوان، شروع طرح جدید را اطلاع رسانی کرد. چون با مشتریانی روبه‌رو هستیم که اظهار کرده‌اند در دوره‌های قبل از یارانه خرید کتاب استفاده کرده‌اند و از برپایی طرح پاییزه خبر نداشتند.

نیکبخت که خود علاقه مند به مطالعه کتاب‌های فلسفه، رمان و روانشناسی است، درباره دیگر راه‌های رونق و اطلاع رسانی طرح‌های فصلی، اظهار کرد: برپایی مستمر و هدفمند پاتوق‌های کتابخوانی و حضور فروشنده‌های آگاه و مسلط در کتابفروشی‌ها، به رونق مطالعه و عمومی‌تر شدن مشارکت‌ها در طرح‌های فصلی کمک شایانی خواهد کرد.


«نیما خالقی» از فروشندگان کتابفروشی شهر کتاب در گنبدکاووس نیز با اشاره به استقبال پرشور مردم شهرش از طرح پائیهز کتاب و اینکه اعتبار ریالی یارانه تخصیصی کتابفروشی آنها پیش از تمدید شدن زمان طرح به پایان رسید، گفت: علی‌رغم گرانی کتاب به نظر من بیشتر از طرح تابستانه مردم کتاب خریدند، هر چند معتقدم هر چقدر قیمت کتاب پایین‌تر بیاید و تخفیف‌های بیشتری اعمال شود، مردم استقبال بیشتری خواهند کرد.

خالقی با تاکید به ضرورت اطلاع‌رسانی به موقع طرح در بین مردم، گفت: خود ما که کتاب فروش هستیم تا دو روز مانده به شروع طرح از برپایی آن خبر نداشتیم.

نیما خالقی در پاسخ به این پرسش که قطع شدن اینترنت آیا تاثیری بر میزان مشارکت مردم و فروش آن‌ها داشته است یا خیر؟، گفت: سرعت اینترنت کم بود اما ما از اینترنت مخابرات استفاده می‌کنیم و قطعی اینترنت نداشتیم، هر چند تبلیغات گسترده در فضای مجازی بی‌شک بر جذب مخاطبان تاثیر دارد.

«حسن تاج الدینی» روزنامه‌نگار و فرهنگی بازنشسته که از فروشندگان کتابفروشی «بانک کتاب جلالی» در شهرستان گرگان است، نیز گفت: در همان 48 ساعت اول آغاز طرح اعتبار ریالی یارانه تخصیصی کتابفروشی بانک کتاب جلالی به اتمام رسید اما در راستای حمایت از جامعه کتابخوان در کنار تخفیف 20 درصد اعلام شده طرح، کتاب‌های کودک و نوجوان را با 20 درصد و بزرگسال را با 15 درصد تخفیف اضافه که به ترتیب می‌شود 40 و 35 درصد به فروش رساندیم که با استقبال تحسین بر‌انگیز مردم روبه‌رو شدیم.

تاج الدینی که خود سال‌ها در عرصه فرهنگ فعالیت داشته است، معتقد است: مردم عموماً در اوقات فراغت به سراغ کتاب و کتابخوانی می‌روند و تا زمانی که معاش مردم تامین نشود، اوقات فراغت ایجاد نمی‌شود.

وی ادامه داد: همچنین نهادینه کردن فرهنگ مطالعه در جامعه از سنین کودکی به‌خصوص از طریق مدارس میسر است و در کنار تمام این‌ها با اطلاع رسانی درست، بسته‌های تشویقی و تخفیف‌های بیشتر، عموم مردم را به مطالعه ترغیب کرد.


«ایمان رحیم اربابی» مدیرمسئول کتابفروشی علم و صنعت در شهرستان گرگان نیز علی‌رغم اتمام یافتن زودهنگام اعتبار ریالی تخصیصی به کتابفروشی‌ها در سطح استان گلستان، گفت: با اینکه دیروز، روز پایانی طرح بود، هنوز از اعتبار طرحمان مبلغی مانده است.

وی درباره دلیل این مسئله، گفت: در کتابفروشی من منحصرا کتاب‌های دانشگاهی و تخصصی به فروش می‌رسد، همچنین به لحاظ موقعیت شهری دورافتاده هستیم و عمدتا قشر دانشجو  مشتریان ما را تشکیل می‌دهند.

رحیم اربابی ادامه داد: اساتید دانشگاه عمدتا در آغاز مهرماه و نهایت اوایل آبان ماه کتاب به دانشجویان معرفی می‌کنند و اگر زمان برپایی طرح در آن بازه زمانی بود، بی‌شک وضعیت فروش ما چیز دیگری بود.

وی نیز همچون اکثر مدیران و فروشندگان به اطلاع رسانی ضعیف طرح اشاره کرد و گفت: ورود گسترده و هدفمند نهادها و سازمان‌ها برای تبلیغ طرح و فرهنگ کتابخوانی و تبلیغ طرح در سطح دانشگاه‌ها، بی‌شک تاثیر مستقیمی بر رونق کتاب خوانی و مشارکت مردم و قشر دانشجو در طرح، به دنبال خواهد داشت.

«بیژن شهریاری» مدیر کتابفروشی اوستا در شهرستان کردکوی نیز گفت: طرح پائیزه کتاب دیروز پایان یافت اما هنوز مبلغی از اعتبار ریالی تخصیصی به کتابفروشی ام ویژه پاییزه کتاب باقی مانده است.

وی افزود: متاسفانه ازسوی مسئولان شهرستان، همزمان با برپایی طرح پاییزه کتاب به گروهی از افراد مجوز راه‌اندازی یک نمایشگاه کتاب را دادند. آنها یک مغازه را اجاره کردهند و با 50 درصد تخفیف کتاب‌ها را عرضه می‌کنند. خودتان بهتر از من می‌دانید که چرا به این قیمت فروخته می‌شود!

وی در ادامه به زمان کم طرح و اینکه در سال فقط سه بار با عناوین عیدانه، تابستانه و پاییزه شاهد این رویداد هستیم، اشاره کرد و گفت: با اطلاع رسانی به‌موقع و گسترده و مشارکت شهرداری‌ها و نهاد‌های فرهنگی در تبلیغ این رویداد ملی و افزایش مدت روزهای طرح می‌توانیم به رونق فرهنگ مطالعه امیدوارتر باشیم.

شهریاری یکسان‌سازی مبلغ تخفیف برای کتاب‌های تالیفی و ترجمه‌ای را اقدامی مثبت عنوان و تاکید کرد: در دوره‌های پیشین به کتاب‌های تالیفی 25 درصد و به آثار ترجمه‌ای 15 درصد یارانه تخصیص داده می‌شد اما با یکسانسازی و اعلام 20 درصد تخفیف برای همه کتاب‌ها، وضعیت بهتر شد.
 

«فاطمه اشراقی» فروشنده جوان کتابفروشی شهر کتاب در شهرستان گرگان نیز به کم بودن اعتبار ریالی یارانه تخصیصی به کتابفروشی‌ها اشاره کرد و گفت: در همان روزهای ابتدایی طرح، اعتبار ریالی تخصیصی برای کتابفروشی ما پایان یافت، اما با تدبیر مدیریت در کنار آن 20 درصد یارانه اعلام شده ، 10 درصد هم خودمان به مشتریان تخفیف داده و این روند را تا روز آخر طرح ادامه دادیم.

اشراقی نیز باور داشت که استقبال مردم از طرح پاییزه بیشتر از تابستانه بوده و گفت: اگر میزان اعتبار ریالی تخصیصی به کتابفروشی‌ها بیشتر می‌شد، بدون شک با این میزان استقبال؛ همچنان شاهد حضور مشتریان برای خرید در کتابفروشی‌ها بودیم.

«شاهین شهسواری» از فروشندگان کتابفروشی خانه کتاب در شهرستان گرگان نیز به اتمام اعتبار ریالی یارانه خرید کتاب در کتابفروشی محل کارش اشاره کرد و گفت: معتقدم اگر یارانه تخفیفی بیشتر شود و همچنان طرح تمدید شود، مردم از این طرح استقبال خواهند کرد.

وی نیز اطلاع رسانی دیرهنگام و محدود طرح و یکسان سازی تخفیف آثار تالیفی و ترجمه‌ای (20 درصد) به‌ترتیب از نکات منفی و مثبت و برجسته در این دوره از طرح دانست و گفت: متاسفانه اطلاعات برخی از کتاب‌ها به خاطر قدیمی بودن و یا خیلی جدید بودن در سامانه طرح ثبت نشده بود و وقتی مشتریان، آن کتاب‌ها را خریداری می‌کردند، انتظار داشتند یارانه خرید طرح را برای آن‌ها اعمال کنیم اما سیستم پیغام خطا می‌داد و این مسئله ما را دچار مشکل کرد.

شهسواری در خاتمه، اظهار کرد که قطع شدن اینترنت تاثیر چندانی بر میزان فروششان نداشته و نهایت یک بار مجبور شده‌اند اطلاعات مشتریانشان را به‌صورت دستی دریافت کنند که با وصل شدن کامل اینترنت همه چیز حل و اطلاعات بارگذاری شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها