سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر کسب و کار‌های فرهنگی را رونق می‌دهد

ابراهیم حیدری در کارگاه آموزشی شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر گفت: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در ایجاد کسب و کار‌‌های فرهنگی و در نهایت کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی موثر هستند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، کارگاه آموزشی شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر، ویژه نمایندگان شهر‌های تهران، البرز، قم، مرکزی و قزوین، با حضور ابراهیم حیدری، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در سالن مرحوم عاشوری موسسه نمایشگاه‌‌های فرهنگی ایران برگزار شد.

حیدری در معرفی و تشریح اهداف تشکیل شبکه شهر‌های خلاق و فرهنگ و هنر بیان کرد: مجموعه اسناد بالا‌دستی از‌جمله «سند چشم‌انداز 1404» و «الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت» و همچنین «بیانیه گام دوم انقلاب» مقام معظم رهبری به مردم ایران اصول و ضرورت‌های تعالی بخشیدن به فرهنگ و هنر و سبک زندگی مردم برمبنای توجه به ظرفیت‌های درونی و بومی را به‌خوبی روشن کرده است.

به گفته دبیر شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر، رونق کسب‌وکار‌های فرهنگی یکی از نتایج توجه به شبکه شهر‌‌های خلاق فرهنگ و هنر است.

وی افزود: براساس اسناد بالادستی، معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طرح شبکه‌ شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر را باتوجه به اهمیت نگاه آینده‌محور و آمایشی برای توسعه عدالت فرهنگی و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی ـ اسلامی و تقویت و کاربردی‌سازی زیرساخت‌های فرهنگی و هنری موجود و حمایت از طرح‌های خلاقانه برآمده در بستر‌‌های محلی و بومی به اجرا می‌گذارد.
 
حیدری درباره فعالیت شهر‌ها برای قرار گرفتن در فهرست شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر ادامه داد: گام نخست دراین مسیر، شناسایی داشته‌ها، ظرفیت‌های انسانی، فرهنگی، هنری و طبیعی در مناطق مختلف کشور است. هر شهر برمبنای گزارش‌هایی که ارائه می‌دهد و برنامه‌هایی که تدوین می‌کند مورد ارزیابی و داوری قرار گرفته و به عضویت یک شبکه خلاق فرهنگ و هنر در می‌آید.
 
وی در بیان اهداف تشکیل شبکه‌ شهرهای خلاق فرهنگ و هنر گفت: اهداف کلان این طرح شامل این موضوعات است؛ نخست کمک به برنامه‌ریزی برای توسعه پایدار، مشارکتی و مبتنی بر رویکرد آمایشی در شهر‌ها و مناطق فرهنگی ایران، کشف، جذب و پرورش فعالیت‌ها و حمایت از پیشنهاد‌‌های نو، خلاقانه، اثر‌بخش و پایدار بومی، ساماندهی و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در سطح محلی و بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی.
 
به گفته حیدری، تمرکز‌زدایی در امور فرهنگی و هنری و تقویت ظرفیت‌های مردمی در فرهنگ، تبادل تحریم‌ها و دانش بومی در میان شهر‌های مختلف ایران و توسعه اقتصاد فرهنگ و هنر و کمک به بهبود کسب و کار‌های  فرهنگی هنری و صنایع خلاق از دیگر اهداف این شبکه است.
 
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شیوه اجرای انتخاب شهر‌ خلاق فرهنگ و هنر بیان کرد: در هر شهر، شورای برنامه‌ریزی شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر به ریاست فرماندار و دبیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور نمایندگان مجموعه‌‌ای از دستگاه‌های فرهنگی و هنری شهرستان و در ادامه دبیر‌خانه تشکیل می‌شود.
 
حیدری با اشاره به انتشار فراخوان ارسال اثر به دبیر‌خانه شبکه شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر ادامه داد: بعد از انتشار فراخوان در اردیبهشت‌ماه سال 1398 در مجموع  357 اثر به دبیر‌خانه از سوی 31 استان ارسال شد.

وی افزود: این آثار مبتنی بر محتوای فراخوان تکمیل شده که شامل 10 محور موضوعی است. بعد از ارزیابی فرم‌های فراخوان نمایندگان هر استان برای حضور کارگاه‌ آموزشی دعوت می‌شوند. بعد از این کارگاه‌ها نمایندگان آموزش دیده در شهر‌های خود طرح تفضیلی و پرونده‌های تخصصی شهر را تدوین و ارسال می‌کنند. دبیر‌خانه مرکزی نیز بعد از اعلام نظر هیات داوران طی در آیین اختتامیه برترین‌های شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر معرفی خواهد شد.
 
حیدری با اشاره به شبکه خلاق فرهنگ و هنر بازوی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ به‌عبارت دیگر شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر در دریافت بودجه فرهنگی و همچنین برگزاری رویداد‌های فرهنگی در اولویت هستند.
 
وی با اشاره به اهمیت توجه به ظرفیت‌های فرهنگی، هنری و بومی شهر‌های کشور افزود: شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در ایجاد کسب و کار‌‌های فرهنگی و در نهایت کاهش وابستگی به درآمد‌های نفتی موثر هستند. توجه به شهر‌های خلاق فرهنگ و هنر به‌معنای ایجاد نشاط اجتماعی و همچنین بهره‌برداری از ظرفیت‌های انسانی و کالبدی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها