پنجشنبه ۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲
«اعتبار طرح‌های فصلی کتاب را افزایش دهید»

طرح پائیزه کتاب در خراسان شمالی در حالی به کار خود پایان داد که مدیران کتابفروشی‌های این استان خواستار افزایش اعتبار طرح‌های فصلی خرید کتاب شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان شمالی، طرح پاییزه کتاب در استان خراسان شمالی با حضور 4 کتابفروشی شهر بجنورد برگزار شد و در پایان طرح، 2278 جلد کتاب به ارزش 599 میلیون و 433 هزار ریال فروش رفت. این بار، قطعی اینترنت مشکل مشترک تمام کتابفروشی‌های شرکت‌کننده در پاییزه کتاب بود که موجب بروز مشکلاتی در اجرای طرح شد. در گزارش زیر با سه کتابفروشی شرکت‌کننده در پائیزه کتاب در خراسان شمالی درباره کم و کیف اجرای این طرح به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.

ابوالفضل اصغرپور مدیر کتابفروشی اندیشه سبز در بجنورد به خبرنگار ایبنا گفت: با توجه به اوضاع اقتصادی و گرانی کاغذ، باز هم مردم کتاب را در سبد خانوار خود قرار می‌دهند هرچند که نسبت به سال قبل استقبال کمتری از اجرای طرح صورت گرفت ولی اعتباری که برای کتابفروشی ما در نظر گرفته شده بود، کافی نبود.

وی با ابراز رضایت از اجرای طرح‌های فصلی خرید کتاب توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از مشکلات این قبیل طرح‌ها هم سخن گفت و یادآور شد: به‌روز نبودن مخزن کتاب سامانه طرح از جمله مشکلات این طرح‌ها است.

اصغرپور افزود: با توجه به آنلاین بودن سامانه، برخی از کتب در سامانه ثبت نشده و ناچار باید کتاب جایگزین برای مشتری پیدا کنیم که این خود هم برای کتابفروش و هم برای مشتری مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

مدیر کتابفروشی اندیشه سبز بر لزوم پرداخت به‌موقع هزینه‌های طرح به حساب کتابفروشان تاکید کرد و گفت: در سال‌های قبل کمی واریزی‌ها به حساب کتابفروشان طولانی می‌شد و از مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهیم که با توجه به اوضاع اقتصادی نامناسب حوزه کتاب و کاغذ، فرایند پرداخت هزینه‌ها را کاهش دهند.

کتابفروشی پاتوق کتاب بجنورد نیز در این باره به خبرنگار ایبنا گفت: استقبال مردم از طرح‌هاییی مانند تابستانه و پاییزه کتاب در استان ما خوب است و اگر تبلیغات محیطی صورت می‌گرفت بهتر می‌شد.
 
مجتبی یزدانی با اشاره به نقش مهم تبلیغات در معرفی کتاب و کتابفروشی‌ها در جامعه افزود: متاسفانه هیچگونه تبلیغات محیطی در سطح شهر با موضوع کتاب و مشاهده نمی‌شود.

وی گفت: شهرداری می‌تواند در محل‌های پرتردد در قالب طرح راهنمای کتابفروشان کتابفروشی‌ها شهر را به مردم معرفی کند. ولی متاسفانه کتابفروشان در سطح شهر گمنام هستند.

یزدانی در خصوص افزایش اعتبار برای کتابفروشان بجنوردی گفت: مسلماً اگر تبلیغات به نحو مطلوب انجام شود، به تبع آن اعتبار در نظر گرفته شده برای استان ما هم باید افزایش پیدا کند.

مدیر کتابفروشی پاتوق کتاب بجنورد اجرای طرح‌های خرید کتاب را مطلوب دانست و افزود: این طرح‌ها هم به کتابفروشی‌ها و هم به خریداران کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه کمک می‌کند.

مدیر کتابفروشی حاتمی بجنورد هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با ابراز رضایت از اجرای طرح پاییزه کتاب، اجرای طرح‌های فصلی خرید کتاب را برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه مطلوب ارزیابی کرد.

وی گفت: اعتبار در نظر گرفته شده برای کتابفروشان در این طرح‌ها کم است. لذا از متولیان می‌خواهیم که اعتبار تخصیص یافته برای استان خراسان شمالی را در طرح‌های حمایتی به نسبت سالهای قبل بیشتر کنند.

علی‌اصغر حاتمی با اشاره به نقش تبلیغات در معرفی این طرح در جامعه افزود: انتظار داریم که دستگاه‌های متولی در خصوص معرفی کتابفروشی‌ها به مردم تلاش کنند.

مدیر کتابفروشی کتاب شهر بجنورد نیز با توجه به استقبال مردم از طرح پاییزه گفت: با توجه به اینکه اعتبار ما در اواخر ماه به پایان رسید و این طرح هم تا 5 آذر تمدید شد، علی‌رغم پیگیری‌هایی که از تهران انجام دادیم، هیچگونه اعتباری را مجدداً برای کتابفروشی ما در نظر نگرفتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها