سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
تاثیر لغو کتابگردی در اهواز بر رکودِ طرح پائیزه کتاب

امسال برنامه «کتابگردی» در اهواز اجرا نشد که این مسئله بر اجرای پائیزه کتاب و رکود بیشتر کتابفروشی‌های این شهر، تاثیری معکوس به‌جای گذاشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خوزستان، طرح‌های فصلی خرید کتاب از قبیل پائیزه کتاب، فرصتی است برای کتابخوان‌ها تا منابع مورد نیاز خود را با فراغ بال بیشتری خریداری کنند. در این دوره از طرح پائیزه کتاب هم علی‌رغم مشکلات و ناآرامی‌هایی که ایجاد شد، کتابفروشی‌های اهواز، همچون سال‌های گذشته با استقبال کتابخوان‌ها مواجه شدند.

بر اساس آمار موسسه خانه کتاب، 3 کتابفروشی رشد، شرق و محام در اهواز، جزو 10 کتابفروشی پرفروش کشور در طرح پائیزه کتاب 98 هستند. در این دوره از طرح پاییزه کتاب، 18 کتابفروشی از استان خوزستان شرکت کردند که از این تعداد 12 کتابفروشی مربوط به اهواز و 6 کتابفروشی از دیگر شهرستان‌های استان بودند.

همچنین در این طرح استان خوزستان توانست پس از تهران و خراسان رضوی، جایگاه سوم را در میان استان‌های کشور از نظر تعداد کتاب‌های خریداری شده به خود اختصاص دهد. این نشان می‌دهد که مشکلات اجرای این دوره از طرح پائیزه کتاب از قبیل ضعف در اطلاع‌رسانی و قطعی اینترنت هم نتوانست از اهمیت کتابخوانی در چشم مردم کتاب‌دوست خوزستان کم کند.
  
به مشتریانمان گفته بودیم که منتظره پائیزه کتاب نباشید!
مدیر داخلی کتابفروشی رشد اهواز درباره اجرای این دوره از طرح پاییزه کتاب به خبرنگار ایبنا می‌گوید: با توجه به اینکه اطلاع‌رسانی در مورد اجرای طرح از سوی موسسه خانه کتاب، خیلی دیر انجام شد، ما از اجرای آن ناامید شده بودیم و به خریداران هفتگی خودمان اعلام کردیم که امسال طرح پائیزه کتاب در اهواز اجرا نمی‌شود؛ اما بعد از گذشت چند روز، اعلام شد که طرح پائیزه کتاب اجرا می‌شود.

محمدرشید صیف، قطعی اینترنت در روزهای اول طرح را یکی از مشکلات اساسی این دوره پائیزه کتاب می‌داند و می‌گوید: با نبود اینترنت مجبور شدیم مشخصات خریداران را به صورت آفلاین یادداشت کنیم تا آن‌ها دست خالی از کتابفروشی برنگردند. وقتی مشکل برطرف شد، در زمان وارد کردن کتاب‌ها در سایت، متوجه شدیم که تعدادی از کتاب‌ها در سایت معرفی نشده‌اند که در این قسمت متضرر شدیم.

وی با بیان اینکه 2 پنل کتابفروشی رشد در شعبه مرکزی فعال بود، اضافه می‌کند: با توجه به اینکه در شعبه نادری کتابفروشی رشد کتاب‌های عمومی و کودکان عرضه می‌شود، به‌همین علت پنل آن در شعبه مرکزی رشد اجرا و نحوه اطلاع‌رسانی برای این طرح از طریق سامانه پیامکی انجام شد.

با قطع اینترنت سه روز اول طرح را از دست دادیم
منصور رئیسی مدیر کتابفروشی شرق اهواز اما در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا ضمن ابراز تاسف از برگزار نشدن طرح کتابگردی در اهواز می‌گوید: امسال مشکلات پیش آمده موجب شد که این برنامه در اهواز اجرا نشود؛ این در حالی است که تنها یک روز در سال مردم و مسئولان توجه بیشتری به کتابفروشی‌ها می‌کنند اما همین عامل بر فروش کتابفروشی‌ها در هفته کتاب و اجرای طرح، تاثیر منفی گذاشت.

رئیسی با بیان اینکه اجرای طرح پائیزه کتاب در آغاز خوب بود، می‌افزاید: با اینکه در روز اول استقبال خوب بود، اما با قطعی اینترنت و نداشتن تبلیغات در فضای مجازی سه روز اول طرح را از دست دادیم و کتابفروشی‌ها نیمه‌تعطیل شدند اما با تصمیم خوب خانه کتاب و تمدید زمان طرح، فرصت بیشتری در اختیار ما قرار گرفت.

وی در پایان استقبال مردم از این دوره از طرح‌های فصلی خرید کتاب را نسبت به دوره‌های گذشته کمتر ارزیابی کرد.
  
مشکلات اعلام دیرهنگام اجرای طرح پائیزه کتاب
کریم فریسات، مدیر داخلی کتابفروشی محام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا برنامه ریزی موسسه خانه کتاب را در این دوره مطلوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: ویژگی مهم این دوره از طرح‌های فصلی، یکسان شدن تخفیف کتاب‌های تالیفی و ترجمه بود که با تخفیف 20 درصدی مشترک، اجرای طرح آسان و سریع‌تر انجام شد. همزمان شدن این طرح با پنجشنبه‌های کتاب این کتابفروشی، موجب شد که اعتبار کتابفروشی محام در یکم آذرماه به پایان برسد.

فریسات، دیر اعلام کردن اجرای طرح به کتابفروشان شهرستان‌ها را یک آسیب برشمرده و ادامه می‌دهد: اگر زمان برگزاری طرح پائیزه کتاب به‌موقع به کتابفروشی‌ها اعلام می‌شد، وقت بیشتری برای شارژ کتاب‌های کتابفروشی داشتیم اما یک‌مرتبه‌ای شدن طرح موجب شد که نتوانیم کسری کتاب‌ها را سفارش دهیم. همچنین نتوانستیم تبلیغاتی انجام دهیم. اما تمدید شدن تا 5 آذرماه و از سویی شناخته بودن طرح برای مخاطبان استقبال را دوچندان کرد.

بهنام جعفری مدیر کتابفروشی جعفری معتقد است: نداشتن اینترنت موجب شد تبلیغات مناسبی برای این دوره برای خیلی از مخاطبان صورت نگیرد و فقط توانستیم ازطریق سامانه پیامکی تبلیغات را پیش ببریم.

جعفری تخفیف ثابت و 20 درصدی برای این دوره از طرح پاییزه کتاب را مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید: در این دوره تکلیف کتابفروشی‌ها مشخص بود و کتابفروشی ما در روزهای اول تا 35 درصد تخفیف کتاب‌ها را در اختیار علاقه مندان کتابخوانی قرار می‌داد. اما متاسفانه بخش زیادی از اعتبار ما، باقی مانده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها