شنبه ۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
گرمای کتابگردی در سرمای هوای پایتخت کتاب

در آخرین روز از هفته کتاب، برنامه کتابگردی با حضور مسئولان و اصحاب فرهنگ هنر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در یزد، همزمان با آخرین روز هفته کتاب، برنامه کتابگردی با حضور مجید جوادیان‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، سیدخلف حوتی‌نژاد، معاون فرهنگی این اداره‌کل، داود پاک‌طینت مدیرکل اسناد و کتابخانه‌های استان یزد و جمعی از اصحاب فرهنگ در کتابفروشی‌های «کاما» و «سرزمین من» برگزار شد.

اگرچه این کتابگردی در هوای سرد و همراه با باران در یزد انجام شد؛ اما از آنجا که هدفش آشنایی مردم و جامعه با کتاب و کتابخوانی است، سعی شد تا با حضور در کتابفروشی‌های شهر یزد گرمای کتابفروشی در سرمای هوای پایتخت کتاب ایران احساس شود.

در ابتدا اصحاب فرهنگ و هنر استان با حضور در کتابفروشی کاما با فضای این مکان فرهنگی آشنا شدند و به بحث و تبادل نظر درباره کم و کیف فعالیت این کتابفروشی پرداختند.
 

کتابفروشی کاما یکی از کتابفروشی‌های جدیدالتاسیس شهر یزد است که دو هفته پیش با حضور محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد افتتاح شد.

این کتابفروشی در دو طبقه مجزا به عرضه کتاب و همچنین فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازد که در طبقه زیرزمین به ارائه کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان می‌پردازد و در همکف این ساختمان نیز کافه کتاب، لوازم‌التحریر، میزگرد و محلی برای فعالیت‌های فرهنگی است.

احمد آتش‌کار، مسئول کتابفروشی کاما کتاب، گفت: ۱۰ نفر در این کتابفروشی کار می‌کنند. در این کتاب‌فروشی قفسه کتاب‌های عمومی، کتاب‌های کودک و نوجوان کافه، صنایع دستی برای سهولت دسترسی به کتاب‌ها برای اقشار سنی مختلف در نظر گرفته شده است.

وی افزود: ما با انتشاراتی‌هایی چون ققنوس، چشمه، هنرهای معاصر و چندین انتشاراتی دیگر در ارتباط هستیم و تازه‌های نشر و کتاب‌های پرفروش را از آنها دریافت می‌کنیم. ظرفیت‌های این کتاب‌فروشی برای فروش کتاب، ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و برگزاری کارگاه و نشست‌های تخصصی حوزه کتاب بسیار بالاست و ما از تمامی این ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.
 

آتش‌کار ادامه داد: با توجه به سرانه پایین کتاب و کتابخوانی توجه به فعالیت‌های ترویجی، مهم و اثرگذار است که امیدواریم بتوانیم با راه‌اندازی کتابفروشی با محیطی فرهنگی در جهت جذب به این بخش فعالیت کنیم.

در ادامه این برنامه کتابگردی نیز از کتابفروشی «سرزمین من» بازدید شد. این کتابفروشی شامل محیطی شاداب برای کودکان و نوجوانان است که در بخش‌های مختلف فروشگاه، کتابسرا، میزگرد، کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان به ارائه فعالیت در این حوزه می‌پردازد. کتابفروشی «سرزمین من» که در منطقه صفائیه یزد واقع شده است، به‌شکل خصوصی اداره می‌شود.

مجید جوادیان زاده، مدیرکل کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد در این بازدید گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد فعالیت کتابفروشی‌های خوبی در سطح شهر یزد هستیم که علاوه بر فعالیت‌های کتابفروشی به فعالیت‌های فرهنگی در این زمینه می‌پردازد.

وی افزود: یکی از نیازهای امروز جامعه توجه به فعالیت‌های فرهنگی در کنار کتابفروشی‌ها است که خوشبختانه در چند کتابخانه اخیر در شهر یزد شاهد این موضوع هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد بیان کرد: کتابفروشی «سرزمین من» و « کاما» یکی از این مکان‌های فرهنگی هستند که توانسته در کنار کتابفروشی به امر ترویج این فرهنگ بپردازد و برگزاری میزگردها، معرفی و نقد کتاب بپردازد.

نکته قابل توجه درباره برنامه کتابگردی امسال در یزد، این بود که پس از 5 سال از اجرای این طرح در سطح کشور، خانواده‌ها کمتر در این برنامه مشارکت می‌کنند؛ به نحوی که نام این برنامه برایشان حتی آشنا هم نیست.

اطلاع‌رسانی، فرهنگ‌سازی و اجرای بیشتر برنامه‌ها در این زمینه از جمله راهکارهای ارتقای این طرح است زیرا در شرایط فعلی تنها به شوهای تبلیغاتی شبیه‌تر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط