پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۴
سکوت «حاج‌نایب» در روز کتابگردی

«کوچه حاج‌نایب» با آنکه تاریخ 50 ساله در کتاب و کتابخوانی دارد اما در روز کتابگردی هم در سکوت و خاموشی کار خود را ادامه می‌دهد.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بن‌بست «حاج نایب» یک کوچه قدیمی در خیابان ناصرخسروی تهران است و از گذشته مردم برای خرید قرآن، ادعیه و کتاب‌های مذهبی به این کوچه می‌رفتند. نشر محبان الحسین (ع)، کتابسرای اهل بیت (ع)، کتابفروشی فلسفی، انتشارات صبا، نشر محمد، نشر دهقانی و کتابسرای کامیابیان، کتابفروشی درستکار، کتابفروشی پیری و ... از جمله ناشران و کتابفروشی‌هایی هستند که تاریخ آن‌ها به بیش از 50 سال می‌رسد.

البته بسیاری از ناشران این بن‌بست به دلیل مشکلات مالی و نبود فروش کتاب هم‌اکنون تغییر کاربری داده‌اند و بخش جلویی این کوچه به فروشگاه لوازم آرایشی تبدیل شده است.

 همزمان با روز کتابگردی سری به این کوچه زدیم، اما متاسفانه نه مسئولی آمده بود و نه مردم از کتابفروشی‌ها دیدن می‌کردند.

البته به گفته کتابفروشان، احمد مسجدجامعی سه سال قبل در روز کتابگردی به این کوچه رفته ولی از آن زمان به بعد دیگر مسئولی سراغی از آن کوچه نگرفته است.

امیر کافی، مدیر فروش کتابفروشی «محمد» در این باره می‌گوید: «زمانی کل این کوچه کتابفروشی بود و مردم برای کتاب‌های این کتابفروشان ارزش قائل می‌شدند. اما سال‌ها است تبلیغاتی برای این کوچه نشده و هیچ کس نمی‌تواند کوچه حاج نایب پنجاه یا شصت سال می‌شود که کتابفروشی است. در این کوچه همه کتابفروشی‌ها را جمع کرده‌اند و قسمت ابتدایی کوچه به لوازم آرایشی تبدیل شده است.»

او ادامه داد: «تمام کتابفروشی‌ها در حال تعطیلی هستند و ما هم تنها به عشق کتاب اینجا مانده‌ایم. در روز کتابگردی منتظر مسئولان بودیم اما متاسفانه نه آمدند و نه تبلیغی شد.»

این کتابفروش گفت: «بسیاری از کتابفروشان مغازه خود را در این کوچه از دست دادند و مردمی صرفا برای خرید کتاب به این کوچه می‌آیند که از قدیم اینجا را می‌شناسند. حدود 40 سال پیش نشری بود به عنوان «گنجینه» که قدیمی‌ترین کتابفروشی‌های تهران بود ولی همه تغییر کاربری دادند.»

این‌ روزها مشکلات اقتصادی سبب شده است کتاب به کالایی تبدیل شود که در سبد خانوارها جایی ندارد.این در حالی است که کتاب‌های دینی مظلومیتی بیش از کتاب‌های رمان و داستان دارند و کتابفروشان بن‌بست «حاج‌نایب» همچنان گمنام و ناامید به کارشان ادامه می‌دهند.  
 


بن‌بست «حاج‌نایب» در روز کتابگردی





نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها