پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۲
آغاز به کار بخش کودک و نوجوان انتشارات گویا در روز کتابگردی

بخش کودک و نوجوان انتشارات گویا همزمان با روز کتابگردی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)‌، آیین کتابگردی جمعی از نویسندگان کودک و نوجوان در خانه فرهنگ و هنر گویا برگزار شد. همچنین بخش کودک و نوجوان انتشارات گویا به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با حضور جمعی از نویسندگان، شاعران و دست‌اندرکاران ادبیات کودک و نوجوان و مدیر انتشارات گویا در روز کتابگردی (30 آبان) در خانه فرهنگ و هنر گویا آغاز به‌کار کرد.

سیدناصر میرباقری، مدیر انتشارات گویا در این مراسم گفت: امسال به دلیل عدم امکان اطلاع‌رسانی نتوانسته‌ایم برنامه‌های کاملی در هفته کتاب برگزار کنیم. اما خوشحالیم که توانستیم همزمان با روز کتابگردی بخش کودک و نوجوان انتشارات گویا را افتتاح کنیم و همچنین نشست ادبیات نوجوان را با حضور دست اندرکاران و متخصصان این حوزه برگزار کنیم. البته در این روز نمایشگاهی از آثار 10 نفر از خوشنویسان را نیز آماده کرده‌ایم تا مراجعه‌کنندگانی که برای خرید کتاب می‌آیند بتوانند از آن بازدید کنند. 

کتابگردی کتابفروشی‌‌ها را از رخوت خارج می‌کند
وی افزود: خوشحالم که روز کتابگردی همچنان برگزار می‌شود و فرصت خوبی است برای اهل مطالعه و همچنین در جامعه حرکتی ایجاد می‌کند تا علاقه‌مندان به کتاب بتوانند به کتابفروشی‌ها بروند و کتابفروشی‌‌ها را از رخوت خارج کرده و در کتابفروشان ایجاد انگیزه و دلگرمی کنند.

                       

سنت مبارک کتابگردی هرساله پررونق‌تر می‌شود 
سیدعلی کاشفی خوانساری در این مراسم به اهمیت ادبیات نوجوان و توجه به آن در نشر اشاره کرد و گفت: امروزه نوجوان‌ها در بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی حضور چشمگیری دارند و بسیاری از کمپین‌ها و برنامه‌های جهانی در حوزه محیط‌زیست، عدالت، سیاست و ... از سوی گروهی از نوجوان‌ها انجام می‌شود.
 
این نویسنده در ادامه بیان کرد: توجه به نوجوانان و ادبیات نوجوان از دغدغه‌های قدیمی من بوده و خوشحالم که در نشر گویا و کلا جامعه نشر قدم‌هایی در حوزه ادبیات نوجوان برداشته شده است.
 
وی در ادامه بیان کرد: خوشحالیم که امروز به مناسبت روز کتابگردی به همراه جمعی از نویسندگان، تصویرگران و شاعران ادبیات کودک و نوجوان گرد هم آمده‌ایم تا بخش کودک و نوجوان انتشارات گویا را افتتاح کنیم.

به گفته کاشفی خوانساری، سنت مبارک کتابگردی هرساله پررونق‌تر می‌شود و مشکلات هم سبب کمرنگ‌شدن آن نمی‌شود این ویژگی سنت‌های مردمی است که از سوی خود مردم اشاعه و گسترش می‌یابد.

                             

سرایش اشعاری در حوزه‌های معرفتی برای نوجوانان 
سودابه امینی، دبیر مجموعه شعر نوجوان نشر گویا نیز در این مراسم گفت: مجموعه شعر نوجوان با عنوان «شعر شباب» با هدف اینکه با احترام بیشتری با نوجوانان برخورد شود،در نشر گویا کلید خورد و فرصتی پیش آمد تا در حوزه‌های معرفتی وارد سرایش شعر برای نوجوانان شویم. همچنین در حوزه‌های اجتماعی و عاطفی که کمتر مورد توجه شاعران بوده کار کردیم. تا به حال کارهای ارزشمندی به دست ما رسیده و 20 مجموعه را بسته‌ایم و در اختیار انتشارات گویا قرار داده‌ایم و به زودی کارهای گرافیکی‌شان نیز انجام می‌شود. این کار با همکاری پیوند فرهادی انجام شده است.

متون اخلاقی و عرفانی برای نوجوانان در «خودت را تماشا کن»
مهدیه سیدنورانی، دبیر مجموعه کتاب‌های اخلاقی و عرفانی برای نوجوانان نیز در این نشست به ارایه توضیحاتی درباره این مجموعه پرداخت و گفت: این مجموعه شامل 10 کتاب از متون نثر عرفانی و اخلاقی است باعنوان «خودت را تماشا کن». این عنوان به این دلیل انتخاب شد که نوجوانان علاوه بر کتاب‌های درسی و آموزشی بتوانند مطالعه آزاد هم داشته باشند تا با نثر صریح متن عرفانی آشنا شوند و بتوانند آن را بخوانند چون اغلب ما در خواندن این متون و درک آن مشکل داریم و فرصتی فراهم شد تا بتوانیم متون عرفانی را برای نوجوانان ارایه دهیم.
 
وی افزود: سعی کردیم عناوینی را انتخاب کنیم که بیشتر رویکرد عملی داشته باشند و اگر رویکرد نظری دارند نوجوانان را به فکر کردن وادارند. و تلاش کردیم از کتب عرفانی مانند مقالات شمس و فیه‌مافیه استفاده کنیم.

ادبیات نوجوان بلاتکلیف است
جواد محقق دیگر سخنران این مراسم به بیان توضیحاتی درباره ادبیات نوجوان پرداخت و گفت:‌ ادبیات نوجوان برخلاف ادبیات کودک و خردسال همیشه ادبیاتی بلاتکلیف بوده است. معمولا نوجوانان دوست ندارند کتاب‌های نوجوانانه در دست بگیرند و بیشتر علاقه دارند کتاب‌های بزرگسالان را بخوانند معمولا دوره نوجوانی به دو دوره نوجوانی اول و نوجوانی دوم تقسیم می‌شود و برخی دوره نوجوانی را تا 21 سالگی می‌دانند.
 
وی از راه‌اندازی بخش ادبیات کودک و نوجوان انتشارات گویا اظهار خوشحالی کرد و گفت:‌ امیدوارم راه‌اندازی این مجموعه سبب توجه بیشتر به انتشار کتاب‌های نوجوانانه شود. من هم مجموعه‌ای را برای چاپ در اختیارشان گذاشتم.

نوجوان‌ها کسر شأن‌شان می‌شود کتاب نوجوانانه در دست بگیرند 
جعفر ابراهیمی شاهد، نیز در این مراسم گفت: ادبیات کودک و نوجوان آنقدر در کشور ما مظلوم است که نمی‌دانم چه بگویم همیشه مشکلاتی در ادبیات نوجوان وجود داشته است. راجع‌به شکل و شمایل کتاب‌ها و متن. وقتی در کانون بودم همیشه با نگاه گرافیکی به ادبیات نوجوان مخالف بودم اما مخالفت من به نتیجه‌ای نمی‌رسید. در دوره نوجوانی ما ادبیات کودک وجود نداشت اگر هم بود به صورت نمادین بود و نمی‌توان به آن ادبیات کودک اطلاق کرد. الان وضعیت خیلی بهتر شده است اما نوجوان‌ها کسر شأن‌شان می‌شود کتاب نوجوان در دست بگیرند، به عکس افراد بزرگسال زیادی را دیده‌ام که با افتخار کیهان بچه‌ها می‌خوانند.

برای کتابخوانی در ایران کار اصولی انجام نداده‌ایم
وی افزود: در حوزه کتابخوانی با دو دسته نوجوان روبه‌رو هستیم؛ نخست افرادی که به صورت ذاتی به کتاب علاقه دارند و نیازی به تشویق ندارند و دوم نوجوانانی که خیلی به کتاب علاقه‌مند نیستند و باید تلاش کنیم آنها را به کتابخوانی علاقه‌مند کنیم اما ما چقدر به بچه‌ها در زمینه کتابخوانی جایزه داده‌ایم و آنها را تشویق کرده‌ایم؟ ما برای کتابخوانی در ایران کار اصولی انجام نداده‌ایم و هرچه انجام شده بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته است.
 
مریم جلالی نیز در این نشست گفت: در این مجموعه قرار شد کتاب «معراج السعاده» را کار کنم وقتی به سراغ این کتاب رفتم برای چندمین بار بعد از دوران تحصیلم تجدید خاطره‌ای شد برای من چون همیشه فکر می‌کردم این راه باید از سمت بزرگسالان به سمت نوجوانان باز شود و این بار برعکس، این راه از سمت نوجوانان باز می‌شود. امیدوارم این کتاب‌ها مخاطب بزرگسال هم داشته باشد.
 
به گفته این استاد دانشگاه، در این مجموعه کتاب‌ها به دو مسأله توجه شده است؛ نخست فرم جذاب برای نوجوانان و دوم مسائلی که مورد نیاز نوجوان امروز باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها