پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۵
«خرس‌ها و دیگر گوشت‌خواران» رونمایی شد

آیین رونمایی و جشن امضای کتاب «خرس‌ها و دیگر گوشت‌خواران» سومین جلد از مجموعه پستانداران ایران تالیف علی گلشن در فروشگاه محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، فروشگاه محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان خالد اسلامبولی در بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی میزبان آیین رونمایی و جشن امضای کتاب «خرس‌ها و دیگر گوشتخواران» سومین جلد از مجموعه پستانداران ایران شد.

در ابتدای این مراسم روح‌الله کاظمی‌زاده مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون بیان کرد: قرار است یک مجموعه ۱۰ جلدی و همچنین ۳ جلدی هم با پایان مجموعه پستانداران ایران را با علی گلشن داشته باشیم. در هر کدام از مجموعه‌های آقای گلشن یکی از دوستان و همراهان ایشان جان خود را از دست داده که این نشان‌دهنده از جان مایه گذاشتن برای شکل گرفتن این مجموعه‌هاست.

وی اظهار کرد: حداقل ۱۷ جلد دیگر را با آقای گلشن کار خواهیم کرد. بچه‌ها در سراسر کشور دوست‌دار کتاب‌های او هستند.

طبق گفته حسین تولایی مجری این مراسم، عکاسان پیشکسوت و جوان حیات وحش در شکل‌گیری این کتاب با علی گلشن همکاری داشته‌اند.

سپس علی گلشن مولف کتاب، به ارائه توضیح‌هایی در خصوص کتاب «خرس‌ها و دیگر گوشت‌خواران» پرداخت و گفت: سومین بچه من به دنیا آمد و خوشحالم چاپ خوبی دارد. خوشحالم قیمت کتاب در گرانی قیمت‌ها از ۱۰۰‌هزار تومان بیشتر نشده است. این کتاب یک کار گروهی است و تنها کار من نیست.

وی افزود: خوشبختانه امروز نسل خوبی از عکاسان حیات‌وحش را داریم که عکس‌های خود را در اختیار ما قرار دادند. برخی از گونه‌های نادر نظیر خرس سیاه بلوچی برای اولین بار عکس با کیفیت‌شان در این مجموعه منتشر شد. عکاسی از حیات وحش سختی‌ها و خطرهای خود را دارد.

گلشن اظهار کرد: کتاب به مرحوم هادی فهیمی تقدیم شده است. متأسفانه در هر جلد از مجموعه پستانداران یکی از همراهان خود را از دست دادیم. امیدوارم چنین اتفاق‌هایی برای کسانی که قلب‌شان برای طبیعت ایران می‌تپد، رخ ندهد.

وی با بیان این‌که خوشحالم این کتاب در سراسر کشور طرفدار دارد، تأکید کرد: بچه‌ها در شهرهای مختلف دوستدار این مجموعه هستند و خوشحال می‌شوند که در بخش‌هایی از این کتاب فرهنگ و جغرافیای خودشان معرفی می‌شود. لذت می‌برم از اینکه بچه‌ها این کتاب را می‌خوانند و مطالعه آن را به دیگران ترویج می‌کنند. این کتاب انگیزه‌ای ایجاد کرده که بچه‌ها ورود کرده‌اند و درباره محیط زیست و حیات‌وحش آگاهی‌سازی می‌کنند.

این مؤلف ادبیات کودک و نوجوان، کانون را مانند خانه‌ای امن برای خود دانست و گفت: حمایت‌های کانون و دوستان عزیز انرژی لازم برای جلو بردن این پروژه را که بسیار سخت است، فراهم می‌کند.

در ادامه نماهنگی از بچه‌هایی که در شهرهای مختلف ایران بعد از خواندن کتاب‌های مجموعه پستانداران ایران تصاویر خود را برای نگارنده کتاب ارسال کرده بودند، پخش شد.

سپس مسعود ناصری‌دریایی، مشاور ادبی و هنری کتاب «خرس‌ها و دیگر گوشتخواران» اظهار کرد: این کتاب یکی از کتاب‌های مرجع است و به نسل جوان این‌گونه از جانداران را معرفی می‌کند. ویژگی این کتاب معرفی نقش هر حیوان در فرهنگ و جغرافیای نقاط مختلف ایران است.

وی یادآور شد: ساعت‌ها مصاحبه‌ با مردم و بومی‌های مناطق مختلف برای جمع‌آوری اطلاعات درباره حیوانات از سوی گلشن بسیار قابل توجه است. این تحقیق میدانی، کتاب را شاخص می‌کند.

ناصری افزود: سطح مخاطبان این کتاب بسیار گسترده است. کتاب‌هایی از این دست می‌تواند به رشد تحلیل و تفکر بچه‌ها کمک به‌سزایی داشته باشد.

او تأکید کرد: ما درباره جانوران بینشی اشتباه داریم. این کتاب در شکل‌گیری بینش ما نسبت به جانوران تأثیرگذار است.

در ادامه مراسم، گلشن درباره ترجمه این کتاب به زبان‌های دیگر اظهار کرد: بسیاری از دوستان حوزه ادبیات کودک و نوجوان از کشورهای دیگر وقتی این کتاب را می‌بینند مایلند تا به زبان انگلیسی ترجمه کنند. البته بخش علمی ترجمه‌اش راحت است ولی برای بخش فرهنگی نظیر داستان‌ها و ضرب‌المثل‌ها کار کمی سخت‌تر است.

یاشار صدف‌زاده یکی از عکاسان حیات‌وحش و کتاب «خرس‌ها و دیگر گوشتخواران» نیز در این مراسم گفت: من دوستدار طبیعت هستم؛ هر فریم از این عکس‌ها مستلزم وقت و هزینه بالایی است. باید از خیلی چیزها هزینه کرد تا یک فرم از این عکس‌ها گرفت. خیلی وقت‌ها به دوستان شکارچی می‌گویم که به جای اسلحه، دوربین به دست بگیرند و به جای شکار از گونه‌های مختلف جانوران از آن‌ها عکس بگیرند و به دیگران نشان دهند.

سپس ناهید احمدی، همسر مرحوم هادی فهیمی به ایراد سخنانی پرداخت و گفت: افتخار همسری و همسفری با هادی را از سال ۱۳۸۹ داشتم.تدوین و تألیف یک کتاب زحمت‌های زیادی دارد و از آقای گلشن بابت تقدیم کتاب به هادی سپاسگزارم.

وی یادآور شد: از ۱۲ سالگی هادی عاشق طبیعت و رفتن به دل طبیعت بود. خیلی کمتر پیش می‌آمد در شهر باشد و بیشتر در طبیعت به سر می‌برد. او عاشق کار و طبیعت بود. از سال ۸۱ و ۸۲  متمرکز روی خرس سیاه شد. یکی از اولین پژوهش‌های علمی و رسمی روی خرس سیاه در آسیا پایان‌نامه هادی بود. بیش از ۱۰۰ روز فعالیت میدانی در این پایان‌نامه صرف شده بود.

وی تأکید کرد: کسی که عاشق طبیعت است از جان و مال خود می‌گذرد. زمانی که هادی بود زیاد قدرش را نمی‌دانستند ولی بعد از فوتش همه جای خالی و تأثیرگذاریش را حس می‌کنند.

در پایان با حضور مدیرکل نظارت بر انتشارات و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون و علی گلشن، کتاب «خرس‌ها و دیگر گوشتخواران» به همراه تابلویی که از سوی یکی از کودکان کانون نقاشی شده بود به همسر مرحوم هادی فهیم اهدا شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها