پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
کتابفروشی‌ها در روز کتابگردی مانند قنادی‌ها در شب عید می‌شوند

نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی، می‌گوید: کتابگردی در سال‌های اخیر رونق گرفته و بسیاری از مسئولان به همراه مردم در این برنامه شرکت می‌کنند و کتابفروشی‌ها در این روز مانند قنادی‌ها در شب عید شلوغ می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، 6 سال است که بعد از فراخوان احمد مسجدجامعی برای کتابگردی، هرساله جمعی از مسئولان فرهنگی، ناشران، نویسندگان، سلبریتی‌ها و مردم علاقه‌مند به کتابخوانی روز آخر هفته کتاب به کتابفروشی‌ها می‌روند. در این میان انجمن‌ها و ناشران فعال در حوزه کودک و نوجوان هم دوشادوش دیگران در این برنامه شرکت می‌کنند و برنامه‌هایی اجرا می‌کنند. اما این حضور، امسال چگونه بوده است؟ 
 
عبدالعظیم فریدون، رئیس انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، در این باره به ایبنا می‌گوید: امسال برنامه خاصی در انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان، به مناسبت روز کتابگردی نداریم و ناشران به‌صورت شخصی در این برنامه شرکت می‌کنند. من هم در برنامه کتابگردی شرکت کردم.
 
وی می‌افزاید: کتابگردی کار خوبی است، به‌شرطی که مسئولان فرهنگی کشور فکر نکنند چیزی به آن‌ها تحمیل شده است و درصدد برگزار نشدن آن یا تغییر روزش باشند تا چهره‌اش از این زیبایی خارج شود.
 
 

فریدون درباره تاثیر روز کتابگردی در کتاب‌خوانی عموم جامعه توضیح می‌دهد: به نظرمن این برنامه هنوز عمومیت پیدا نکرده است اما نسبت به تبلیغات هفته کتاب، در مردم موج بیشتری ایجاد کرده است. چون وقتی سلبریتی‌ها، مسئولان فرهنگی و نویسندگان وارد کتابفروشی‌ها می‌شوند، در مردم موجی ایجاد می‌شود که برای حضور در کتابفروشی‌ها ترغیب می‌شوند. اما هفته کتاب چندان همه‌گیر و عام نیست حتی دست‌اندرکاران کتاب هم چندان در مراسم‌ و برنامه‌های این هفته حضور ندارند. درحالی‌که افرادی مانند ناشران باید خودشان وسط کار باشند. هفته کتاب باید رویکرد مردمی داشته باشد. کتاب‌هایی که ناشران تولید می‌کنند به مردم معرفی شود اما افرادی که معمولا در این مراسم‌ نیستند مردم و ناشرانند.
 
فریدون که مدیر انتشارات محراب قلم و شهرکتاب ونک است، درباره برنامه‌های این کتابفروشی در روز کتابگردی نیز می‌گوید: امسال برنامه‌ خاصی در شهر کتاب ونک به مناسبت کتابگردی نداریم.
 
محمد طوسی مدیر بخش کودک و نوجوان باغ کتاب تهران «ماه پیشونی» نیز در این باره می‌گوید: برنامه‌های مفصلی به مناسبت هفته کتاب در دستور کار داشتیم ازجمله دعوت از نویسندگان و بچه‌ها و برگزاری مراسم‌های رونمایی و جشن امضا و کارگاه‌های نویسندگی که به دلیل نامناسب بودن شرایط لغو شدند. تنها برنامه‌ای که کنسل نشده حضور 15 تصویرگر از اعضای انجمن تصویرگری است که امروز در بخش کودک و نوجوان فروشگاه باغ کتاب تهران حضور دارند و میزی از آثارشان نمایش داده می‌شود.
 
این ناشر در ادامه می‌افزاید: البته به مناسبت هفته کتاب تخفیف 10 درصدی برای کتاب‌ها و تعدادی دوچرخه برای مسابقه کتابخوانی درنظر گرفته‌ایم که در مراسمی در شب یلدا اهدا می‌شود.
 
 

کتابفروشی‌ها در روز کتابگردی مانند قنادی‌ها در شب عید شلوغ می‌شوند
نادر قدیانی، مدیر انتشارات قدیانی، نیز درباره حضور در مراسم کتابگردی می‌گوید: ما هرساله برنامه‌هایی در روز کتابگردی در کتابفروشی قدیانی برای دانش‌آموزان برگزار می‌کنیم و در این برنامه تعدادی از نویسندگان بخشی از کتاب‌های‌شان را برای بچه‌ها می‌خوانند و با آن‌ها گفت‌وگو می‌کنند. امسال هم از تعدادی نویسنده و دانش‌آموزان تعدادی از مدارس دعوت کرده بودیم، میزو صندلی هم چیده بودیم اما مدارس اجازه ندادند و برنامه لغو شد.
 
وی در ادامه می‌افزاید: اما من هرساله در این برنامه شرکت می‌کنم و از کتابفروشی‌ها بازدید می‌کنم. و به ‌نظر من کتابگردی تا به‌حال تاثیرات خوبی داشته است. با اینکه سال اول تقریبا نمادین بود و خیلی‌ها متوجه آن نشدند اما الان رونق گرفته و خیلی از مسئولان به همراه مردم در این برنامه شرکت می‌کنند و در این روز کتابفروشی‌ها مانند قنادی‌ها در شب عید شلوغ می‌شود.
 
حضور نویسندگان کودک و نوجوان در خانه فرهنگ و هنر گویا
علی کاشفی خوانساری، مدیر فصل‌نامه نقد کتاب کودک و نوجوان، از نویسندگان و منتقدان حوزه کودک و نوجوانی است که در برنامه کتابگردی حضور دارد. او در این باره می‌گوید: امسال به همراه تعدادی از نویسندگان و اعضای انجمن نویسندگان کودک در کتابگردی شرکت می‌کنیم و ساعت 15 در خانه فرهنگ و هنر گویا واقع در کریم‌خان گرد هم می‌آییم و نشست «بررسی ادبیات کودک و نوجوان» را برگزار می‌کنیم.
 
جعفر توزنده‌جانی، عضو هیات مدیره انجمن نویسندگان کودک و نوجوان نیز می‌گوید: ما برنامه‌های زیادی برای اجرا در هفته کتاب داشتیم که به ‌علت مشکل در اطلاع‌رسانی کنسل شد.
 
در ادامه از شهرکتاب‌های مختلفی که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می‌کنند، از برنامه‌های‌شان به مناسبت کتابگردی پرسیدیم.
 
 

شهر کتاب پیدایش:
امسال برنامه‌هایی به مناسبت هفته کتاب داشته که از جمله آن می‌توان به نقد و بررسی کتاب «آهنگی برای چهارشنبه‌ها» نوشته فرهاد حسن‌زاده اشاره کرد اما به مناسبت روز کتابگردی برنامه خاصی ندارند.

شهر کتاب مرکزی:
برنامه‌های مختلفی به مناسبت هفته کتاب داشته که به علت عدم امکان اطلاع‌رسانی برنامه‌ها کنسل شد. اما در قالب طرح پاییزه کتاب تخفیف 20 درصدی در شهر کتاب مرکزی دارند.
 
شهر کتاب شفق:
امسال به مناسبت هفته کتاب تخفیف 10 درصدی داشته که امروز مدت زمان تخفیف تمام شد. اما سال گذشته به‌مناسبت روز کتابگردی تخفیف 20 درصدی داشتیم.
 
شهر کتاب پاسداران:
برنامه ویژه‌ای برای کتابگردی ندارند اما 15 درصد تخفیف برای فروش کتاب‌ها اعمال می‌شود.
 
شهرکتاب هفت‌چنار:
به مناسبت هفته کتاب، روز کتابگردی و طرح پاییزه، تخفیف 20 درصدی دارند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها